Oscar'ın altı ana dalda analizi

Güncelleme Tarihi:

Oscarın altı ana dalda analizi
Oluşturulma Tarihi: Mart 04, 2014 16:36

Sinema eleştirmeni Uğur Vardan dün gece dağıtılan Oscar Ödüllerini değerlendirdi. Oscar'da altı ana dalın analizini yapan Vardan, kimin hangi ödülü, neden kazandığını hürriyet.com.tr'ye açıkladı. İşte 6 ödülün analizi...

Haberin Devamı

EN İYİ FİLM: '12 YILLIK ESARET'

Oscarın altı ana dalda analizi
Steve McQueen’in yönettiği yapım, hem doğru bir bakış açısına hem de Akademi’nin sevdiği türden kriterlere sahipti. ‘Politik doğruculuk’ vasfı tamamdı, (yönetmeninin diğer yapıtlarının aksine) destansı bir dille çekilmişti, psikolojik ve sosyolojik açıdan bakışı tatminkârdı ve mesele ‘Efendi-köle ilişkisi’ olunca, eğitim de kültür de bir işe yaramıyor türünden önemli bir de mesajı vardı. Doğal olarak en uygun seçimdi ve heykelin sahibi oldu.

EN İYİ YÖNETMEN: ALFONSO CUARON

Akademi sinemayı yenilen yapımlardan çok sistemi devam ettiren ama bu düzen için küçük oynamalar yapan filmleri ve onların yaratıcılarını sever. Alfonso Cuaron yetenekli bir sinemacı. ‘Yerçekimi’ de kendi çapında bir felsefi aksiyon, özellikle de varoluşsal sorunlarla fazla içli dışlı. Atmosfer de başarılı. Dolayısıyla en sistemin dışına kaymıyor, hem de sistemi içi küçük fırça darbelerine sahip rotüşlarda bulunuyor. Yani gelenekçi ama modern. Böyle bir filmi çeken adama da Akademi kayıtsız kalamazdı sanırım.

Haberin Devamı

EN İYİ ERKEK OYUNCU: MATTHEW McCONAUGHEY

Bu dalda herkes ödülü kazanan Matthew McConaughey’den çok dördüncü kez eli boş dönen Leonardo DiCaprio’yu konuşuyor. Ama Akademi üyeleri, “Önünde yıllar var, yine aday olabilir” diye düşünmüştür belki de. Ve bu yüzden de bir daha böyle bir rolle karşılarına çıkma ihtimali düşük McConaughey’i tercih etmişlerdir. Üstelik McConaughey’in canlandırdığı karakter tam Oscar’lıktı: Ruhen acılı, oyuncusuna da fiziki bir farklılık getiren ve “Bakın bu rol için şunları şunları yaptı” dedirtebilecek etkileyici bir tipleme. Dolayısıyla bu dalda da Oscar, Akademi’nin kriterleri açısından doğru adrese gitti.

EN İYİ KADIN OYUNCU: CATE BLANCHETT

Bence bu dalda Meryl Streep de çok çok iyi bir performans ortaya koyuyordu ama kendisi daha önce hem defalarca aday oldu, hem de defalarca heykeli evine götürdü. Herkes gibi Akademi de değişiklik istiyor. Ayrıca “Sürekli aynı isimlere ödül veriyorlar” eleştirisini de bertaraf etmeleri gerek. Üstüne üstlük Cate Blanchett, ‘Blue Jasmine’de son derece başarılı bir performans ortaya koyarak Akademi üyelerinin işini kolaylaştırdı.

Haberin Devamı

EN İYİ YARDIMCI ERKEK: JARED LETO

Akademi ‘Öteki’leri de sever. Belki bu sevgisini direkt ifade etmez ama zaman zaman kimi reflekslerle gösterir. ‘Dallas Buyers Club’ta AIDS hastası bir transeksüeli canlandırırken Jared Leto, hem Oscar jürisinin ‘Öteki’ sevgisini tatmin ediyor, hem de Allah için son derece tatminkâr bir performans sergiliyordu. Sözün özü Leto bu ödülü hak etmişti, heykel doğru adrese gitti bence.

EN İYİ YARDIMCI KADIN: LUPİTA NYONG'O

‘Bu dalda ödül Jennifer Lawrence’a da gidebilir’ ihtimali tören öncesi bir hayli dillendirildi ama genç oyuncu sırasını zaten geçen yıl savmıştı. Dolayısıyla Lawrence ‘Kırmızı halı’ şovuyla (!) yetinmeliydi. Nitekim öyle oldu ve bu dalda bence ödül en uygun isme gitti. Evet, Julia Roberts da çok iyi oynamıştı ama bu saatten sonra Oscar Roberts’a bir şey kazandırmaz ama Lupita Nyong’o’ya heykeli vermek her konuda (performans ve tarihi gerçekler) haklının yanında olmak demektir!..


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!