<B>Derya BAK</B>
Oluşturulma Tarihi: Eylül 24, 2004 23:03
Bir günde ortalama dokuz saatimiz ‘dışarıda’ geçiyor. Bu dokuz saat içinde yiyip içtiklerimizin bir tanımı var: ‘Ev dışı tüketim pazarı.’ Türkiye’de pazarın potansiyel büyüklüğü altı milyar doları bulurken, gıda firmaları büyük rekabet yaşıyor. 160 milyon dolarlık cirosunu 2009’a kadar 500 milyon dolara çıkarmayı hedefleyen Nestlé Türkiye, büyümek için bu sektöre yatırım yapıyor. Şirketin lokomotifi ‘hazır kahvenin sembolü’ Nescafé.
Nestlé, Türkiye’nin en eski yabancı sermayeli şirketlerinden. İsviçre’de kurulmasından yalnızca sekiz yıl sonra, 1875’te Türkiye pazarına girmiş. Dünyanın en büyük gıda şirketi. Geçen yılki cirosu 57 milyar dolar. Bu ciro içinde Türkiye’nin payı 160 milyon dolar.
Şirket Türkiye’deki gelişme planlarını yeni bir pazar üzerine kuruyor. Bu pazar sokakta geçirilen zaman arttıkça daha da gelişen ‘ev dışı tüketim’ pazarı. ‘Ev dışı tüketim’, günlük hayatımızda ‘dışarıda’ tükettiğimiz her şeyi kapsıyor.
Sıkça karşımıza çıkan kahve makineleri, ulaşım araçlarında ikram edilen içecekler, endüstriyel mutfaklar için hazırlanan ürünler ‘ev dışı tüketim’ kavramının içine giriyor.
Nestlé’nin bu alandaki en güçlü markası Nescafé. Ev dışı tüketimin mutfak ürünleri bölümünde ise şirket, mutfak ürünleri markası Maggi ile öne çıkıyor. Nestlé’nin ev dışı tüketimden sorumlu Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu Müdürü Burak Özbaşoğlu ev dışı tüketim kavramını ‘sabah evden çıktığımız andan eve döndüğümüz ana kadar gün içinde yaptığımız tüm tüketim’ olarak tanımlıyor. Bir kişinin günde ortalama dokuz saatini ev dışında geçirmesi nedeniyle bu sektöre yatırım yaptıklarını söylüyor.
Türkiye’deki ev dışı tüketim sektörünün büyüklüğünün tahminen altı milyar dolar olduğunu söyleyen Özbaşoğlu, sektördeki yıllık büyümenin ise yaklaşık yüzde 10 olduğunu belirtiyor.
CİRO ARTIYOR
Nestlé’nin Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu’nun cirosu, 2001’den beri her yıl yüzde 40 artıyor. Özbaşoğlu, bu oranın Türkiye piyasasının gerçek potansiyelini yansıtmadığını düşünüyor.
Türkiye’de kahvaltıda çoğunlukla çay içiliyor. Özbaşoğlu ev dışı tüketimde kahvenin çaydan üç kat daha fazla tüketildiğini söylüyor. Nescafé’nin hedef kitlesi ise lise öğrencilerinden başlamak üzere ev içinde kahve tüketen herkes... Özbaşoğlu, çalışan kesime önem verdiklerini, çünkü insanların tüketim alışkanlıklarının özellikle çalışma hayatında oluştuğunu söylüyor. Bu nedenle iş yerlerinde Nescafé içecek sistemleri yaygınlaştırılıyor.
Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu şu anda 35 ilde hizmet veriyor. Özbaşoğlu, öncelikli hedeflerinin içecek sistemlerini satmak olmadığını, işletmelerde verilen hizmet kalitesinin devamlılığını sağlamak adına servis altyapısını oluşturmak olduğunu söylüyor. Bu nedenle içecek sistemi satışı yapacakları yeni bölgelere girmeden önce, o bölgedeki servis hizmetini organize ettiklerini belirtiyor.
Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu’nun bir başka markası da mutfak ürünleri grubundaki Maggi. Özbaşoğlu, Maggi ile işletmelerde yemeğin hazırlanma aşamasında pratiklik, serviste ise esneklik ve hız sağlamayı amaçladıklarını söylüyor.
Rakamlarla Nestlé
1867’de Henri Nestlé’nin bir bebeğin hayatını kurtarmak için geliştirdiği dünyanın ilk hazır bebek maması ile kuruldu.
1938’de hazır kahveyi buldu. Dünyadaki pazar payı yüzde 57.
Fortune Dergisi’nin ‘En Büyük 500 şirket’ listesinde 57.2 milyar dolarlık cirosuyla sektöründe lider.
85 ülkede, 500 fabrikası, 230 bin çalışanı var.
Türkiye cirosu 2003’te 160 milyon dolar.
Hazır kahvenin jenerik markası
Nescafé Türkiye pazarına 1984’te girdi. Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu Müdürü Burak
Özbaşoğlu pazar paylarının yüzde 80 civarında olduğunu belirtiyor. Nescafé artık jenerik hale gelmiş durumda. İnsanlar ‘hazır kahve’ siparişlerini ‘Nescafé istiyorum’ diyerek veriyor. Özbaşoğlu bu durumun marka için bir yandan iyi bir yandan da kötü olduğunu söylüyor: ‘İşletmelerde tüketiciye sunulan kahvenin gerçekten ‘Nescafé’ olduğunu garanti altına almak, yani müşterinin yanıltılmasını önlemek gerekiyor. İşte bu sorumluluk Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu’na ait.’ Nestlé Profesyonel Gıda ve İçecek Grubu, kendisinin belirlediği ya da kendisine başvuruda bulunmuş işletmelerle bağlantıya geçiyor. İşletme sahiplerine Nescafé satarak ve içecek sistemlerini kullanarak elde edecekleri kazançları anlatıyor. Yapılan görüşmelerde işletmelerin kendine has ihtiyaçları belirlenerek 16 farklı içecek sisteminden en uygun olanı işletmeye öneriliyor.