Ne kadar hızlı gittiğini fren yaptığında anlarsın

Güncelleme Tarihi:

Ne kadar hızlı gittiğini fren yaptığında anlarsın
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 08, 2004 00:00

Motosiklet kullanmanın bence yarısından pek fazlası frenaj. Yani bir motosikleti kaldırıp götürmek, saÄŸ elinin altındaki gücü açmak ne kadar basit ve kolaysa, fren yapmak da o kadar karmaşık ve zordur. Zordur dediysem gözünüz korkmasın canım....Bu yüzden ben ‘‘Ne kadar hızlı gittiÄŸini fren yaptığında anlarsın’’ lafını çok severim. Ä°kiteker mail grubundan bir arkadaşımın kullandığı slogandır kendileri... Ben zaman zaman duygusal davranıp bu lafı ‘‘Ne kadar çok sevdiÄŸini ayrıldığında anlarsın’’ ÅŸeklinde de kullanıyorum ama bu tamamen konumuz dışı...Fren, fren, fren... Gerçekten de güvenli bir sürüş yeteneÄŸine sahip olmak istiyorsanız, doÄŸru fren yapmasını mutlaka öğrenmelisiniz. Ãœstelik bunu sadece okuyarak, diÄŸer motorcu arkadaÅŸlardan dinleyerek de deÄŸil, fırsat yaratıp uygun ortamlarda bizzat test ederek görmeli öğrenmelisiniz. O zaman önce frenlerimizi tanıyalım. BilindiÄŸi gibi motorda ‘‘sarımsak’’ yani saÄŸ taraf, gaz ve frenlere ayrılmıştır. SaÄŸ elimizde gaz ve ön fren, saÄŸ ayağımızda arka fren. Frenajda sol elimizdeki debriyajın da pek faydaları olduÄŸunu unutmayalım. Öncelikle ÅŸu kuralı unutmayalım; kim ne derse desin; ‘‘motosikleti durduran ön frendir’’. Arka frenin ise onu destekleyici fonksiyonları vardır. ÖN FREN ÖNEMLÄ°Anlatmaya çalışacağım. Åžimdi düşleyin vites birde, debriyajı yavaÅŸ yavaÅŸ bırakırken gazı aynı edayla açıp motoru hareket ettirdiniz. SaÄŸ elinizdeki gücü motora verdiÄŸiniz sürece motosikletin ağırlığı arkaya kayar. Bunu gaz açtıkça sürücünün ve hatta varsa yolcunun motorun üstünde geriye doÄŸru kaykılışından da anlayabilirsiniz. Bunun tam tersi olarak fren yaptığınızda da ağırlık öne yani ön tekere biner. Gazladığımızda arkaya, fren yaptığımızda öne... Frende öne binen ağırlığın etkisiyle iÅŸin büyük kısmı ön frene kalır. Peki bu ön fren meretini neden, nasıl sıkmalıyız? Bu iÅŸin en ideali freni, tam sıkılmış debriyaj eÅŸliÄŸinde, giderek artan bir basınçla sıkmak. Neden derseniz; ön freni birden sıktığınızda henüz arkadaki ağırlık tamamen öne kaymadığı için ön tekerde durmaya müsait basınç ve sürtünme yüzeyi oluÅŸmaz. Bunların oluÅŸmaması da ön tekerin kitlenmesine ve seyahatinize kafadan kaya kaya devam etmenize sebep olur ki, hiç hoÅŸ bir durum deÄŸildir. Ama giderek artan bir basınçla sıkmak motosikletin ağırlığı öne kaydıkça ona engel olmak anlamına gelir ki, bu da size en ideal duruÅŸu saÄŸlar. Ön teker kitlenmez, hatta bu teknikle fotoÄŸrafta görüldüğü üzere arka tekere gökyüzünü bile gösterebilirsiniz. Tavsiyem bu kadarını denemeyin. Hele trafiÄŸe açık yerlerde aklınızdan bile geçirmeyin. PaÅŸa paÅŸa duracak kadarını kullanın yeter.Ä°KÄ° KİŞİ OLURSAAyrıca fren konusunda bahsetmeden geçemeyeceÄŸim bir ÅŸey de motorda iki kiÅŸi olunduÄŸunda frendeki gariplikler... Åžahsen ben, ilk kez arkama birini aldığımda ki en uygun ebatlısından seçmiÅŸtim, motorumun frenlerinde bir arıza olduÄŸunu düşünmüştüm. Sanki her zaman durduÄŸu yerde durmuyordu ve sanki fren tutmuyordu. Sonradan öğrendim ki olayın sebebi arkamdaki hatun kiÅŸiymiÅŸ. EÄŸer yolculu seyahat edecekseniz fren mesafesinin her zamankinden çok daha fazla olacağını düşünerek takip mesafenizi ayarlayın. Daha basit bir anlatımla önünüzdeki araçla aranıza her zamankinden daha fazla mesafe bırakın ki, duracak yer kalsın. Yoksa kaç motorcunun ani fren yapmak zorunda kalıp da öndekiyle saÄŸlıklı takip mesafesi bırakmadığı için ömrünün bittiÄŸini, ÅŸans eseri duranların ya da kurtulanların da ömründen ömür gittiÄŸini hepiniz duymuÅŸsunuzdur. Layıkıyla binerseniz, kendinizi eÄŸitip bu iÅŸe hassasiyet gösterirseniz, pek çok konuda başınıza illaki gelmesini beklemeden yazılan, çizilen, anlatılanlardan bir ÅŸeyler çıkarıp olabilecekleri önceden kestirebilirseniz, bu iÅŸi ciddiye alırsanız, hasas davranırsanız, motosiklet size hayatınız boyunca baÅŸka hiçbir ÅŸeyden alamayacağınız bir keyif verecektir.Pek faydalı sitelerhttp://donald.hypermart.net/MCWorlDD.htmhttp://www.superevariders.com/http://www.ninjamotor.com/http://www.araihelmet.com/http://www.suzuki.com.tr/Mehmet Söğütlü (fotodakiler Merve ve Safa)YaÅŸ: 36Meslek : Evcil hayvan ve malzemeleri...Kaç zamandır motor kullanıyor: BilmiyoruzÄ°lk motoru: Honda F4i Sport 600 CBRKaç motor deÄŸiÅŸtirdi: DeÄŸiÅŸtirmedi.Åžu anki motoru: Honda F4i Sport 600 CBRHayalindeki motor: Honda 1000 RR motor için çok doÄŸru bir tercih olduÄŸunu söyleyemeyeceÄŸim. Hatta pek yanlış...Kazasız sürüşler...Tolga ANKARAYaÅŸ: 34Meslek : LojistikKaç zamandır motor kullanıyor: 4 senedirÄ°lk motoru: Yamaha 535 viragoKaç motor deÄŸiÅŸtirdi: DeÄŸiÅŸtirmediÅžu anki motoru: Yamaha 535 viragoHayalindeki motor: Hayalimdeki motor demiyim de hayalimdeki garajda;1 adet Suzuki Burgman 650cc, Yamaha Ventura (Goldwing fazla büyük), Hayabusa, Halley Davidson V Road VRSCA, Halley Davidson Electra Glide Ultra Classic, BMW K 1200 Gran turismo, Honda Vtx 1800 ve ilk göz aÄŸrım 535 olsun isterdim.Murat ORÇİN YaÅŸ: 22Meslek : Satış PazarlamaKaç zamandır motor kullanıyor: 3 yıldan beriÄ°lk motoru: Yamaha Super Tenere Kaç motor deÄŸiÅŸtirdi: 2Åžu anki motoru: Yamaha xt 600 kullanıyorumHayalindeki motor: Hayalimde 600'lük bir racing var. Honda cbr 600 Honda rr 600 gibi...Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!