Oluşturulma Tarihi: Eylül 08, 2004 00:53
Motosiklet kullanmanın bence yarısından pek fazlası frenaj. Yani bir motosikleti kaldırıp götürmek, sağ elinin altındaki gücü açmak ne kadar basit ve kolaysa, fren yapmak da o kadar karmaşık ve zordur. Zordur dediysem gözünüz korkmasın canım....
Bu yüzden ben ‘‘Ne kadar hızlı gittiğini fren yaptığında anlarsın’’ lafını çok severim. İkiteker mail grubundan bir arkadaşımın kullandığı slogandır kendileri... Ben zaman zaman duygusal davranıp bu lafı ‘‘Ne kadar çok sevdiğini ayrıldığında anlarsın’’ şeklinde de kullanıyorum ama bu tamamen konumuz dışı...
Fren, fren, fren... Gerçekten de güvenli bir sürüş yeteneğine sahip olmak istiyorsanız, doğru fren yapmasını mutlaka öğrenmelisiniz. Üstelik bunu sadece okuyarak, diğer motorcu arkadaşlardan dinleyerek de değil, fırsat yaratıp uygun ortamlarda bizzat test ederek görmeli öğrenmelisiniz.
O zaman önce frenlerimizi tanıyalım. Bilindiği gibi motorda ‘‘sarımsak’’ yani sağ taraf, gaz ve frenlere ayrılmıştır. Sağ elimizde gaz ve ön fren, sağ ayağımızda arka fren. Frenajda sol elimizdeki debriyajın da pek faydaları olduğunu unutmayalım. Öncelikle şu kuralı unutmayalım; kim ne derse desin; ‘‘motosikleti durduran ön frendir’’. Arka frenin ise onu destekleyici fonksiyonları vardır.
ÖN FREN ÖNEMLİ
Anlatmaya çalışacağım. Şimdi düşleyin vites birde, debriyajı yavaş yavaş bırakırken gazı aynı edayla açıp motoru hareket ettirdiniz. Sağ elinizdeki gücü motora verdiğiniz sürece motosikletin ağırlığı arkaya kayar. Bunu gaz açtıkça sürücünün ve hatta varsa yolcunun motorun üstünde geriye doğru kaykılışından da anlayabilirsiniz. Bunun tam tersi olarak fren yaptığınızda da ağırlık öne yani ön tekere biner. Gazladığımızda arkaya, fren yaptığımızda öne... Frende öne binen ağırlığın etkisiyle işin büyük kısmı ön frene kalır. Peki bu ön fren meretini neden, nasıl sıkmalıyız? Bu işin en ideali freni, tam sıkılmış debriyaj eşliğinde, giderek artan bir basınçla sıkmak. Neden derseniz; ön freni birden sıktığınızda henüz arkadaki ağırlık tamamen öne kaymadığı için ön tekerde durmaya müsait basınç ve sürtünme yüzeyi oluşmaz. Bunların oluşmaması da ön tekerin kitlenmesine ve seyahatinize kafadan kaya kaya devam etmenize sebep olur ki, hiç hoş bir durum değildir. Ama giderek artan bir basınçla sıkmak motosikletin ağırlığı öne kaydıkça ona engel olmak anlamına gelir ki, bu da size en ideal duruşu sağlar. Ön teker kitlenmez, hatta bu teknikle fotoğrafta görüldüğü üzere arka tekere gökyüzünü bile gösterebilirsiniz. Tavsiyem bu kadarını denemeyin. Hele trafiğe açık yerlerde aklınızdan bile geçirmeyin. Paşa paşa duracak kadarını kullanın yeter.
İKİ KİŞİ OLURSA
Ayrıca fren konusunda bahsetmeden geçemeyeceğim bir şey de motorda iki kişi olunduğunda frendeki gariplikler... Şahsen ben, ilk kez arkama birini aldığımda ki en uygun ebatlısından seçmiştim, motorumun frenlerinde bir arıza olduğunu düşünmüştüm. Sanki her zaman durduğu yerde durmuyordu ve sanki fren tutmuyordu. Sonradan öğrendim ki olayın sebebi arkamdaki hatun kişiymiş. Eğer yolculu seyahat edecekseniz fren mesafesinin her zamankinden çok daha fazla olacağını düşünerek takip mesafenizi ayarlayın. Daha basit bir anlatımla önünüzdeki araçla aranıza her zamankinden daha fazla mesafe bırakın ki, duracak yer kalsın. Yoksa kaç motorcunun ani fren yapmak zorunda kalıp da öndekiyle sağlıklı takip mesafesi bırakmadığı için ömrünün bittiğini, şans eseri duranların ya da kurtulanların da ömründen ömür gittiğini hepiniz duymuşsunuzdur. Layıkıyla binerseniz, kendinizi eğitip bu işe hassasiyet gösterirseniz, pek çok konuda başınıza illaki gelmesini beklemeden yazılan, çizilen, anlatılanlardan bir şeyler çıkarıp olabilecekleri önceden kestirebilirseniz, bu işi ciddiye alırsanız, hasas davranırsanız, motosiklet size hayatınız boyunca başka hiçbir şeyden alamayacağınız bir keyif verecektir.
Pek faydalı siteler
http://donald.hypermart.net/MCWorlDD.htm
http://www.superevariders.com/
http://www.ninjamotor.com/
http://www.araihelmet.com/
http://www.suzuki.com.tr/
Mehmet Söğütlü
(fotodakiler Merve ve Safa)
Yaş: 36
Meslek : Evcil hayvan ve malzemeleri...
Kaç zamandır motor kullanıyor: Bilmiyoruz
İlk motoru: Honda F4i Sport 600 CBR
Kaç motor değiştirdi: Değiştirmedi.
Şu anki motoru: Honda F4i Sport 600 CBR
Hayalindeki motor: Honda 1000 RR motor için çok doğru bir tercih olduğunu söyleyemeyeceğim. Hatta pek yanlış...Kazasız sürüşler...
Tolga ANKARA
Yaş: 34
Meslek : Lojistik
Kaç zamandır motor kullanıyor: 4 senedir
İlk motoru: Yamaha 535 virago
Kaç motor değiştirdi: Değiştirmedi
Şu anki motoru: Yamaha 535 virago
Hayalindeki motor: Hayalimdeki motor demiyim de hayalimdeki garajda;1 adet Suzuki Burgman 650cc, Yamaha Ventura (Goldwing fazla büyük), Hayabusa, Halley Davidson V Road VRSCA, Halley Davidson Electra Glide Ultra Classic, BMW K 1200 Gran turismo, Honda Vtx 1800 ve ilk göz ağrım 535 olsun isterdim.
Murat ORÇİN
Yaş: 22
Meslek : Satış Pazarlama
Kaç zamandır motor kullanıyor: 3 yıldan beri
İlk motoru: Yamaha Super Tenere
Kaç motor değiştirdi: 2
Şu anki motoru: Yamaha xt 600 kullanıyorum
Hayalindeki motor: Hayalimde 600'lük bir racing var. Honda cbr 600 Honda rr 600 gibi...