Güncelleme Tarihi:
IKEA katalogları, özellikle son bir iki yılda, sadece ürün kataloğu olmaktan çıktı, birer dekorasyon dergisine dönüştü. Neyle ne birarada iyi durur, sıkıldığın eşyalara nasıl yeni süsü verirsin, sorunlu alanları nasıl döşersin gibi soruların cevaplarını bulabiliyorsunuz içinde. Bu yılıh 327 sayfalık kataloğunu, 2 Eylül’de dağıtmaya başladılar. Tema, “Çocukla Yaşam” olarak seçilmiş. Aileler için evin her yerinde çocuklarla daha fazla ve güzel vakit geçirmeye olanak sağlayacak öneriler var.
Bu kataloglar benim açımdan, tatil dönüşü durup durup bakılan fotoğraf albümleri gibi. Sonuncusundan üç tane edinmiş, evin üç köşesine dağıtmıştım.
Geçen gün eve gelip kapıda bu yılın kataloğunu bulunca yine çocuklar gibi şenlendim. Ne bileyim bunun kağıda mesafe koyup dijitale yanaşacağım an olduğunu. Ki ben über eski kafa bir bünyeye sahip olduğumdan dijital nimetlerden minimum düzeyde yararlanır, elime geçen tüm neşriyatı önce bir koklarım.
Bu yılın kataloğu hepsinden farklı çünkü ilk kez “Augmented Reality (Artırılmış Gerçeklik)” yer alıyor içinde. Böyle deyince uzay mühendisliği gibi durdu, farkındayım. Türkçesi: Beğendiğin mobilyanın evinde nasıl durduğuna bakabiliyorsun. Gerçi bu dijital kataloğun sadeçe tek bir ayrıcalığı, daha ne oyuncaklı marifetleri var. Ama önce akıllı bir telefona ya da tablet bilgisayara sahip olmanız gerekiyor.
Hemen indirdim kataloğu telefona. Uygulamalardan aratınca çıkıyor. İsterseniz normal bir katalog gibi sayfa sayfa bakabiliyorsunuz. Fakat bir de artıları var. Bazı ürünlerin ya da temaların alternatif fotoğrafları bulunuyor mesela dijitalde. Kağıtta tek kare ile geçilen bir yatak odasının dijitalde onlarca fotoğrafı olabiliyor. Gardrobun menteşelerine kadar tüm detayları çekmişler. Bir de 360 derecelik fotoğraflar var ki, bakması büper eğlenceli. Tabii dışarıdan bakana, sağa sola yukarı aşağıya çevirdiğiniz telefonla biraz avanak bir görüntü veriyorsunuz.
Dijitale videolar da eklemişler. Oynat işaretine dokunuyorsunuz, o ürünün tasarımcısı anlatmaya başlıyor. Ya da atölyede nasıl üretildiğini izliyorsunuz. Veya o ürünü kullanan bir aşçı mutfakta yemek yapmaya başlıyor.
Gelelim ‘Artırılmış Gerçeklik’ özelliğine... Ürünü seçiyorsunuz, telefonunuz otomatikman kamera özelliğine geçiyor. Kamerayı -diyelim mi ki bu bir yatak_ ürünü koyacağınız yere tutuyorsunuz, tak diye ürün ekranda, görüntünün üzerinde beliriyor. İstediğiniz gibi çevirip yakınlaştırabiliyorsunuz. Acayip eğlenceli. Yaklaşık 80-100 ürün bu uygulamaya dahil edilmiş. “Bu mobilya evimdekilere uyacak mı?” sorusu mağazaya gitmeden ortadan kalkıyor.
Bir de ekstra içerikler var. İşaretli sayfaları (kağıtta) okutarak ev dekorasyonuyla ilgili ipuçlarına ve fikirlere ulaşıyor, odaları farklı açılardan görüyor, size özel fırsatlardan haberdar oluyorsunuz.