Müşteri sıkıldıkça cipste çeşit artıyor

Güncelleme Tarihi:

Müşteri sıkıldıkça cipste çeşit artıyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 14, 2006 00:00

Televizyon karşısında, muhabbet sırasında, biranın yanında iyi gitse de, tüm dünyada en az cips yenilen ülkelerden biriyiz. Bizde bir kişi yılda 680 gram cips yiyor. Bu, kişi başına 5 kg cips tüketilen İngiltere’yle kıyaslandığında çok düşük bir rakam. Üç büyük marka, cipsin Türkiye’deki kaderini değiştirmek için uğraşıyor. Cipslere yepyeni aromalar, tatlar katılıyor.

Yeni nesil mısır ve patates cipsleri, yeşillik, yoğurt, ketçap, sucuk-kaşar, peynir-susam, ızgara köfte aromalı. Bu yeni tatlar çok sevilmiş olacak ki, cips satışları geçen yıl yüzde 20 arttı.

Patates cipsiyle ilk kez 1986’da tanıştık. O yılların en popüler cipsleri Panço, Tombi ve Cipso’yu, iki yerli şirket, Uzay ve Kar Gıda üretiyordu. Doksanların sonunda Uzay ve Kar’ı, Amerikalı gıda devleri Frito Lay ve Kraft satın aldı. Dünyaca ünlü cips Pringles’ın gelişiyle de, cips pazarında üç ABD’li şirket rekabet etmeye başladı. Halen marketlerde bu üç üreticiye ait 10 farklı markanın cipsleri satılıyor.

Okul çağındaki çocuk ve gençlerin cipsle arası iyi, ama doğal olmadığı, şişmanlatıcı ve pahalı bulunduğu için yetişkinler fazla ilgi göstermiyor. Araştırmalara göre 2001’deki ekonomik kriz döneminde, yemekten vazgeçtiğimiz ilk ürünlerden biri cips oldu. 2004’ten itibaren ise, özellikle Frito Lay’in cipsi çayın yanında iyi giden bir atıştırmalık haline getirme çalışmasıyla satışlar hız kazandı. Yüzde 77’lik payla Frito Lay, pazarın lider üreticisi. Doritos, Lay’s, Ruffles ve Cheetos alt markaları. Kraft’ın Cipso, Patos, Çerezos ve Pekos markaları bulunuyor. Procter&Gamble ise Pringles ile rekabet ediyor.

Lay’s ve Ruffles’ı çoğunlukla gençler, Pekos ve Cheetos’u çocuklar, Patos, Pringles ve Doritos’u ağırlıklı olarak genç ve yetişkinler tercih ediyor. Çocuklar için daha ucuz, gençler için doyurucu ve fast food tadında cipsler hazırlanıyor.

EN ORİJİNAL AROMA İÇİN YARIŞ

Markalar, en orijinal aromayı yakalamak ve cipsin tadını farklılaştırmak için yarışıyor. Çocuklar ve okul çağındaki gençler için açlık bastırma özelliği öne çıkıyor. Bu sebeple sosis, köfte, sucuk aromaları daha çok kullanılmaya başlandı. En yeni örnek; Ruffles’ın Sokaktan Lezzetler serisi. Sucuk-kaşar ve cızbız köfte aromalı cipsler, dar vakitte açlığını bastırmak isteyenler için. Ruffles’ın ketçap ve peynir-soğan aromalı çeşitleri de var. 75 gr’lık paketler 1 YTL’ye satılıyor.

Çocukların gözdesi Cheetos’un Kıvır Kıvır, Hammburger ve Sosisss çeşitleri yeni. Hammburger ve Sosisss’in içinden minik ekmek ve sosis/köfteler çıkıyor. Çocuklar mini sandviçler hazırlayıp üzerine, yine paketten çıkan ketçabı sıkıyor. Kıvır Kıvır çeşidiyse, parmak şeklindeki cipsin kıvrımlı hali. 40 gr’lık paket 50 Ykr.

HASAT ŞENLİĞİ BİZE ÖZEL

Lay’s’in tüm dünyada klasik çeşidi çok satıyor. Lay’s Hasat Şenliği ise sadece ülkemizde var. Hasat Şenliği, yoğurt ve mevsim yeşillikleri aromalı bir cips. 85 gr’lık paket, 1 YTL.

Cheetos gibi, Çerezos, Patos ve Critos da daha çok çocuklardan ilgi görüyor. Mısır cipsi Patos’un domates-peynir, Critos’un peynir, Cipso’nun ketçap, Çerezos’un fıstık ve biftek aromalı olanları var. 80 gr paketlerin fiyatı 1 YTL.

Doritos son dönemin en popüler cipsi. Ala Turca serisindeki haşhaş-domates ve susam-peynir aromalı cipsleri sayesinde, çayın yanında cips yeme alışkanlığı kazanıyoruz. Barbekü aromalı Doritos da yenilerden. Bunun dışında baharatlı Hot Corn, Taco ve Nacho çeşitleri var. Doritos 80 gr, 1 YTL, 180 gr 2 YTL. Pringles’ın krema-soğan, sade ve baharatlı çeşitleri bulunuyor. 200 gramlık rulo kutunun fiyatı 3,49 YTL.

DANA ETİNDEN ÇEREZ

Maret, yüzde yüz dana etinden üretilmiş bir çerez çıkardı. Etlee, çeşitli baharatlar katılmış etin fırında kurutulmasıyla yapılıyor. Klasik, acılı ve sarmısaklı olarak üç çeşidi var. 80 gramlık ambalajlarda satılıyor. Fiyatı 3,75 YTL.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!