Motosikletle köÅŸeyi dönmek sanattır

Güncelleme Tarihi:

Motosikletle köşeyi dönmek sanattır
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 02, 2004 00:00

‘‘Şimdi abi alıyosun bi motor, atıyorum 100 liraya sonra böle motora hevesli çocukları saati ne bilim mesela 5 liraya bindirtiyosun. Günde 10 kiÅŸi binse iki günde zaten motorun parası çıkıyo abi... Bir ayda ne edeeeer? 1500 lira eder... Böylece köşeyi dönüyosun aaaaaabiii... Nasıl? Keyifli diÄŸ mi?’’ :))):) BaÅŸlıkta bahsettiÄŸim böyle bir ÅŸey deÄŸil elbette. Harbi harbi viraj dönmekten bahsediyorum. Ben bu iÅŸin ne profesörüyüm, ne de motosiklet eÄŸitmeni filanım. Hepinizin de bildiÄŸi üzere çocukluÄŸumdan beri ikiteker sevdasıyla yanıp tutuÅŸan, sonunda sevdasına kavuÅŸan bir kullanıcıyım. Hastasıyım. Hatta bağımlı bile diyebilirsiniz. Bu sebeple kendi tecrübelerime dayanarak dilimin döndüğünce anlatıyorum iÅŸte. Bu iÅŸten tek çıkarım da sevgi dolu mailleriniz o kadar. Neyse bilin istedim. Gelelim köşeyi dönmeye. Bu devirde herkesin derdi bir ÅŸekilde köşeyi dönmek deÄŸil mi? Ben de motorda köşe nasıl dönülür ona deÄŸineyim dedim.Öncelikle bilmeniz gereken motosikletin verdiÄŸiniz gazla yani süratle ayakta durduÄŸudur. Hemen test edelim üzerine binmeden motorunuzu yan ayağından doÄŸrultup ayağı kapatın. Evet ÅŸimdi ellerinizi motordan çekip göğsünüzde baÄŸlayıp motoru seyredin. Aaaaa noldu? Düştü mü? Ay inanmıyorum ya bak Allah'ın iÅŸine? :)) Aman diyeyim bu testi yapmayın. Zaten bir gün mutlaka istemeden başınıza gelecektir. Bunun dışında diÄŸer bir bilmemiz gereken de motosikletin anatomik yapısı gereÄŸi sonsuza kadar dümdüz gitme eÄŸiliminde olmasıdır. Yani ona kalsa ‘‘saÄŸa sola dön, ohooo kim uÄŸraÅŸacak kardeÅŸim dümdüz giderim...’’ der. Ama gel gör ki kainatın bize ayrılan kısmı olan dünyada yollar virajlı. O zaman iÅŸ baÅŸa düşüyor ve motosikletimizi o virajlardan dönmeye ikna etmemiz gerekiyor. Düz gitme eÄŸilimindeki bu alet ancak uçak gibi yan yatırılarak dönmeye ikna olur. Donald Duck'un dediÄŸi gibi... Çocukken kollarınızı iki yana açıp uçakmış gibi tuhaf sesler çıkarıp oyunlar oynamadınız mı? O zaman nasıl dönerdiniz? Kollarınızı yan yatırarak deÄŸil mi? Ä°ÅŸte aynı mantık.Viraj dönerken ÅŸu formülü hep hatırlayın. SLR ‘‘slow, look, lean, roll’’ yani Türkçe meali ‘‘YavaÅŸla, bak, yatır, gazla’’. Åžimdi bu formülü biraz açalım.1-YAVAÅžLA... Gözünüzün yiyeceÄŸi bir hıza kadar yavaÅŸla. Virajın içini tara...2-BAK... Virajın çıkışına doÄŸru bak. Unutma bu alet nereye bakarsan oraya gider. Gözlerini oradan oraya gezdirme.3-YATIR... Diyelim saÄŸ virajdayız, saÄŸ elinle gidonu hafifçe ileri doÄŸru it! Ä°ÅŸte karşınızda kontra viraj tekniÄŸi... SaÄŸa dönmek için saÄŸ elini, sola dönmek için sol elini ileri itiyorsun. (Ä°leri ittiriyorsun. Ağırlığını o tarafa vermiyorsun. Dikkat!)4-GAZLA... YavaÅŸ yavaÅŸ, yumuÅŸacık, gittikçe arttırarak, korkmadan gazver. Gerekiyorsa elinle elciÄŸi iterek yatış açısını artır. Bu açıylaverdiÄŸin gaz arasındaki dengeyi hisset ve iyi tuttur.ASLA FRENE DOKUNMAÄ°ÅŸte bu kadar... Ha unutmadan, viraj dönerken yapılmaması gereken en önemli ÅŸey, fren... Sakın motor yatıkken fren yapmayın. Niye mi? Virajda fren yapılmaz çünkü... Hızını önceden ayarlamalısın. Korktuysan baÅŸta gaz verme ya da çok az az ver, ama fren yapma...! Köşeyi dönmekle ilgili daha detaylı bilgi isterseniz www.ikiteker.org ya da www.motosiklet.net adreslerindeki ‘‘Donald Duck’’ın yazdığı teorileri okuyun derim...Kimi nasıl bilirsiniz?Bu haftadan itibaren yeni bir interaktif köşe açıyoruz. Åžimdi sizlerden ricam bana kullandığınız motosiklet, motosiklet servis, bakım, aksesuvar, kıyafet, kask (aklınıza motosikletle ilgili ne geliyosa) markalarıyla ilgili kendi tecrübelerinizden yola çıkarak yorum yazmanız. Bunların içinde memnuniyetiniz de olsun, memnuniyetsizlikleriniz de... Ama sebepleriyle beraber... Memnuniyetsizliklerinizi bizzat ilgili kurumlara cavaplatıp burada yayınlayacağız. Hadi herkese ‘‘şu böyle marka bu böyle bi marka’’ demek kolay. Ä°sminizle beraber ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr adresine yazın. ‘‘Aaaman kim uÄŸraÅŸacak, elbet birileri yazıyordur’’ demeyin. Bu seferde siz yazmayı deneyin.Motosikletlerin hız limitiTrafik Kanunu'na göre motorsiklet hız limitleri: Åžehirlerarası yolda Maks. 77 km/saat, otobanda ise 88 km/saat olarak görünüyor. Fakat anlayışlı memur arkadaÅŸlar otomobil hız limitlerine kadar kendi insiyatiflerinde genel olarak müsade ediyorlar. Bu da ÅŸehirlerarası yolda 99 km/saat, otobanda 132 km/saat oluyor. Ancak dediÄŸim gibi elini vicdanına koyan memur arkadaÅŸlar buna müsade ediyor. Ä°ÅŸte sorun da burada baÅŸlıyor. Tüm AB ülkeleri, ekonomik, çevre ve özelliklede trafik rahatlığı açısından motosiklete özel önem verirken ve motosikletlerle otomobilleri aynı hatta öncelikli bir standartta tutarken, ülkemizde biz motosiklet kullanıcıları, suistimallere açık bir insiyatife muhtaç kalıyoruz. Hiç olmazsa otomobillere uygulanan limitler günümüz ÅŸartlarına göre motosikletlere de tanınsın. Türkiye'de 125 cc'lik bir motorla 1000 cc'lik ve üzeri motor aynı kefede deÄŸerlendiriliyor. Bunu anlamak mümkün deÄŸil. Umarım baÅŸta biricik Federasyonumuz olmak üzere birileri bu konuyla ilgilenir. TeÅŸekkürler Ä°hsan AR ve Hüseyin BERKÄ°..ASLA YAPMAYINTrafiÄŸe açık yerlerde asla kafa kaldırma, baÅŸka araçlarla yarışma. Melih SÄ°NERVirajda yatmış giderken asla fren yapma. Yapmak zorundaysan bir ÅŸekil önce motoru düzelt. Enis GÃœNDOÄžANMUTLAKA YAPINGideceÄŸiniz yer çok yakın bile olsa üşenmeyin, mutlaka kaksınızı takın. Ne zaman ihtiyacınız olacağını bilemezsiniz, o yüzden her zaman hazırlıklı olmak en iyisi. Recep ERBENLÄ°OÄžLUTrafikte giderken, ışıklarda durduÄŸunda hep arkanı kolla..Zaman kötü kollamak lazım. Arkandakilerin seni gördüğünden emin ol. Trafikte kendine güvenli bir alan bulundur hep. YaÄŸmur AÅžKIMÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!