Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 2004 00:00
Tüm motorcu dostlara müjdeler olsun!! Sonunda oldu işte... Ne zamandır mıngırdanıp duruyorduk tüm motor kullanıcıları olarak, ‘Neden trafikte bizim haklarımız yetersiz ve hakkaniyetsiz?’ diye... Şu an mecliste görüşülen ve TBMM ve Cumhurbaşkanı onayı sürecini de katarsak en geç iki ay içinde yürürlüğe girecek olan yeni
Trafik Yasası’nda, hemen hemen tüm resmi sorunlarımızın yürürlüğe girecek yeni yasayla çözüm bulacağı görülüyor. Yani artık hız limitlerimiz otomobillerle aynı seviyede olacak.1) GeçiÅŸ üstünlüğü sıralamasında motosiklet en ön sırada yazılmış.2) Artık motosikletlerimizi her yıl trafik muayenesine götürmeyeceÄŸiz, tıpkı otomobiller gibi ilk satın almada üç yıl, daha sonra iki yılda bir muayeneye gideceÄŸiz.3) Far yakmak, puslu hava ÅŸartı olmaktan çıkmış zorunlu kabul edilmiÅŸ, 4) Kasklara belli bir standart belirlenecek.5) 50 cc mopedler ehliyetsiz kullanılabilecek.6) Motosiklet ehliyetleri 125 cc’ye kadar A1, 125 cc üzeri A2 olarak ayrılmış.7) 125 cc motosikletler otomobil ehliyeti ile kullanılabilecek.Umarım en kısa sürede bu yasanın çıkmış ve pratikte de uygulanır halini görürüz. Åžimdiden hepimize hayırlı olsun!!Ä°kinci el motor alacaklar nelere dikkat etmeliTürkiye’nin motosiklet konusunda ikinci el cenneti olduÄŸunu ve bunun acı sebeplerini önceden yazmıştım hatırlarsanız. Ä°kinci el motosiklet alacaksanız ve motordan anlayan bir tanıdık varsa öncelikle o şıkkı deÄŸerlendirip motora bakmaya onunla gidin. Peki ikinci el motor almak isteyen, ama bu konuda pek de bilgisi ve motordan anlayan bir tanıdığı da olmayan bir motor sevdalısı nelere dikkat etmeli, gelin beraberce okuyalım.Öncelikle motosikletin kontrolünü sakin ve aydınlık bir yerde yapmaya özen gösterin. - Motosikletin başından hiç kaza geçmiÅŸ mi?Motor, egzoz ve elciklerle boyadaki çizikler motosikletin kaza yaptığının iÅŸaretidir. EÄŸer boya ve krom kaplamalar dökülmüşse bu bölgelerde bükülmeler olmuÅŸ demektir; bunlar da darbe veya kazaların iÅŸaretidir.- Alınmak istenen motosiklet çalıntı olabilir mi?Gidon kilidi sallanıyorsa ve gidon dayanakları eksikse motosiklet ya çalınmıştır ya da kaza yapmıştır.- Motor yaÄŸ kaçırıyor mu?Silindir kafası ve gövdesinde, yaÄŸ karterinde ve ÅŸanzıman çıkışında yaÄŸ kaçaklarına dikkat edilmeli.- Teleskobik çatal yaÄŸ kaçırıyor mu?YaÄŸlı kir halkaları ve yaÄŸ izleri buralarda yalıtım sorunları olduÄŸunun göstergesidir. BaÄŸlantı körüğü sıyrılarak amortisörlere daha dikkatli bakılmalı.-Arka salıncak yatağında boÅŸluk var mı?Bunu kontrol etmek için tekerlek yerden kesildikten sonra salıncak kolu ÅŸaside saÄŸa sola kaydırılır ve oynayıp oynamadığına bakılır.- Gidon bilyelerinde boÅŸluk var mı?Ön tekerlek yerden kaldırıldığında gidonun hiç zorlanmadan ve kesintiye uÄŸramadan saÄŸa sola dönmesi gerekir. Bunu yaparken gidon yataklarından vurulma sesleri gelmemeli. Kontrol yöntemi: Gidon teleçatalın altından iki elle kavranır ve tekerlek havaya kaldırıldıktan sonra öne ve arkaya ittirilmeye çalışılır.- Fren balataları kullanılmaz halde mi?Fren kelepçeleri genellikle içeriye bakılmasını saÄŸlayacak deliklere sahiptir. Bu delikten içeriye küçük bir lamba yardımıyla bakılarak fren balatalarının durumu kontrol edilebilir.- Fren disklerinin durumu nedir?Disklerdeki derin çizikler balataların dibine kadar kullanılmış olduÄŸunu gösterir. Bu durumda fren disklerinin de yenilenmesi gerekir.- Motosiklette paslanma belirtileri var mı?Paslanma çoÄŸunlukla motosikletin görüntüsüne olumsuz etki eder. Ancak, egzoz sisteminin krom kaplama deÄŸil de boyanmış olması durumunda paslanma sorunları var demektir.- Susturucunun içinde paslanma var mı?Kontrol yöntemi: Lastik bir çekiç veya buna benzer yumuÅŸak bir aletle (soÄŸuk durumdaki) susturucuya birkaç defa vurmak suretiyle içinde pas veya diÄŸer yabancı maddelerin olup olmadığı anlaşılabilir.- Lastiklerin deÄŸiÅŸtirilmesi gerektiÄŸi ne zaman anlaşılır?Lastiklerin diÅŸ derinlikleri 1.6 milimetreden kısaysa deÄŸiÅŸtirilmesi gerekir. Normal diÅŸ derinliÄŸi 2 milimetredir.- Zincirin durumu nasıl?Zincirin arka tekerlek diÅŸlisine geçen kısımları çekildiÄŸinde parçalar diÅŸliden çıkarılabiliyorsa zincirin ömrü tükenmiÅŸ demektir.- Motorun durumu nasıl?Su soÄŸutmalı motorlarda: Motorun yağı köpüklü veya yoÄŸun ve yapışkansa silindir kapak contası arızalı demektir. EÄŸer motor zar zor çalıştırılabiliyorsa ve daha soÄŸukken gürültü ve mekanik sesler çıkarıyorsa ya da egzozdan mavi dumanlar çıkarıyorsa o motosikletten uzak durulmalı.- Arka amortisör arızalı mı?Motosiklet yaylanırken veya amortisörden bozulma sesi geliyorsa ve üzerinde yaÄŸ lekeleri varsa amortisörün ömrü tükenmiÅŸ demektir.- Jantlar yamuk mu?Havaya kaldırılan tekerlek hızla döndürülerek bir noktadan takip edilmeli; tekerlek düzenli bir ÅŸekilde dönmeli ve ‘sekiz’ çizmemeli. Döküm jantları yamuk olan motosiklet alınmamalı. Telli jantlar tamir edilebilir; ancak masraf çıkarır. Ayrıca jant tellerinin gerginlikleri de kontrol edilmeli. Bunun için tellere bir tornavidayla vurmak yeterli (telden çıkan ses hep aynı olmalı).Ä°kinci el motosiklet almadan bunları mutlaka yapın1- Karşınızdaki gerçekten motosikletin sahibi mi? Nüfus cüzdanını kontrol edin.2- Motorun kağıtları üzerinde yazan ÅŸasi numarasıyla uyuÅŸuyor mu? Gidon kilidinde yazılı numarayla karşılaÅŸtırınız.3- Motosikletin daha önce kaç sahibi olmuÅŸ? Ne kadar az el deÄŸiÅŸtirmiÅŸse o kadar iyi.4- Servis defteri tutulmuÅŸ mu?5- Servislerde motosikletin tüm kontrolleri yapılmış mı?6- Deneme sürüşü yapın. Sahibi ya da satıcı deneme sürüşüne onay veriyorsa saklayacak pek bir ÅŸeyi yok demektir; çünkü deneme sürüşünde teknik aksaklıklar (Çeken yürüyen aksam, kötü frenler veya tekleyen motor) çoÄŸunlukla kendini gösterecektir. TeÅŸekkürler, Zafer Yangın...Â
button