Motorsporları 17 milyon dolarlık sektör yarattı

Güncelleme Tarihi:

Motorsporları 17 milyon dolarlık sektör yarattı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 16, 2005 00:00

Gelişmiş Avrupa ülkelerinde olduğu gibi artık ülkemizde de bir sektör olarak kabul edilmeye başlanan motorsporları için 2005 yılında otomotiv firmaları yaklaşık 17 milyon dolar harcadı.

Türkiye’de 300 trilyon lira yatırımla kurulan İstanbul Park’ın faaliyet göstermesinin ardından gelişimi hızlanan motorsporları sektörü yeni iş kolları ve iş imkanları yaratmaya başladı. Zengin sporu olarak bilinen motorsporlarına Türkiye’de Fiat, Ford, Renault, Hyundai, Opel ve Doğuş Otomotiv firmaları yatırım yaparken, en fazla parayı 6 milyon Euro ile Seat ve VW Polo Ladies Cup’u düzenleyen Doğuş Otomotiv harcıyor.

2005 yılının sonunda motorsporlarına dönüp bakıldığında, harcanan emeklerin karşılığının alındığı açıkça görülüyor. İstanbul Ticaret Odası (İTO) tarafından yaklaşık 300 trilyon liralık bir yatırımla ülkemize kazandırılan dünyanın en iyi pistlerinden biri olan İstanbul Park ise bunun en önemli kanıtı. Bu pist üzerinde düzenlenen ve her biri birbirinden özel yarışlar sayesinde ülkemizin tanıtımına da çok büyük bir katkı yapıldı.

Formula 1, DTM, WTCC, FIA GT, MotoGP gibi yarışlarla değeri tam olarak hesaplanamayan bir ülke tanıtımı yapıldı. Sadece Formula 1 sayesinde tüm dünyada 2.2 milyar kişi ülkemizi izledi. Zaten bir koşma sürecine giren motorsporları, özellikle İstanbul Park’ın faaliyet göstermesinin ardından ülkemizde tam bir sektör olarak anılmaya başladı. ‘Zengin sporu’ olarak adlandırılan motorsporları sayesinde yeni iş imkanları açıldı ve firmalar tarafından bu spora trilyonlarca lira yatırım yapılmaya başladı.

Yeni şirketler, yeni motorsporları takımları, yeni yarışlar, yeni pilotlar, yeni servisler ve yepyeni iş imkanları yaratıldı. Tabii ki bunda motorsporlarında başarılı olarak firmalarının tanıtımını çok daha iyi yapmaya çalışan firmalarında katkıları çok büyük.

DOĞUŞ’TAN 5-6 MİLYON EURO

Geçtiğimiz yıl Seat Cup Türkiye organizasyonu ile motorsporlarına adım atan Doğuş Motorsport, düzenlediği organizasyonlar ile bu sektöre nasıl bir önem verdiğini açıkça ortaya koydu. Seat Cup Türkiye ile İstanbul ve İzmir’deki pistleri tamamen doldurmayı başaran Doğuş Motorsport çok başarılı geçen 2004 sezonunun ardından 2005 yılında geliştirmelerine devam etti. Seat Cup Türkiye ile birlikte VW Grubu içinde öncü bir organizasyon olan VW Polo Ladies Cup’u organize etmeye başlayan Doğuş Motorsport, İstanbul Haramidere’de adeta bir motorsporları merkezi oluşturdu.

VW Polo Ladies Cup’un başarılı geçen ilk yılının ardından Almanya ve Hollanda’da yaşayan bayanların bile bu organizyonda pilot olabilmek için başvurdukları belirtiliyor. Yani Doğuş Motorsport önümüzdeki yıl Polo Ladies Cup için yurtdışından yarışçı ithal edecek. Yapılan tanıtımlar ve reklamlar hariç 2005 sezonunda motorsporlarında 5-6 milyon Euro arasında bir harcama yapan Doğuş Motorsport bu sektörün en önemli temsilcilerinden biri olarak ön plana çıkmayı başarıyor.

ÜÇ MARKADAN 8 MİLYON DOLAR

Ralli parkurlarında boy gösteren markalardan Ford, Fiat, Opel ve Renault tarafından net bir rakam açıklanmamış olsa bile bu üç markanın toplam 7-8 milyon dolar gibi bir bütçe ile bu sektörün içinde yer aldığı iddia ediliyor. Ülkemizde koşulan diğer yarışlarda göz önüne alındığında 2005 sezonunda motorsporları için harcanan paraların trilyonlarla ifade edildiği de açıkça ortaya çıkmış oluyor. Artık tam anlamıyla bir sektör halini alan motorsporlarında 2006 yılından itibaren markaların ayırdıkları bütçelerin artarak devam edeceği düşünüldüğünde, bize ise bu yeni sektöre hoş geldiniz demekten başka bir şey düşmüyor.

HAMS’TAN 1.5 MİLYON DOLAR

2004 sezonunun sonunda ralli parkurlarında boy göstermeye başlayan Hyundai Assan Motorsport’da (HAMS) WRC otomobilleri Accent WRC ile bu sektörün içinde yer almaya başladı. Motorsporları alanında bir pilot transferini düzenlenen dev bir toplantı ile açıklayarak tüm dikkatleri üzerine çekip, Serkan Yazıcı’yı kadrosuna dahil eden HAMS, böylelikle pilot transferinin açıklanması konusunda da bir ilke imza atmış oldu. Motorsporları bütçesini 1.5 milyon dolar olarak açıklayan Hyundai Assan Motorsport’da marka imajını motorsporları ile güçlendirmeyi seçen firmalardan biri olarak dikkat çekiyor.

Uluslararası Seat Cup’ta zirve Alman ekibin oldu

Türkiye’nin yanı sıra İspanya, İngiltere ve Almanya’da düzenlenen Seat Leon Cup’un uluslararası finali, Barselona’da bulunan dünyaca ünlü Catalunya Pisti’nde düzenlendi. Her ülkenin 2005 sezonunu en iyi tamamlayan dört pilotunun yarıştığı bu büyük organizasyonda ilk üç sırayı Alman pilotlar elde etti. Doğuş Motorsports’a ait 16 Seat Cup aracının kullanıldığı yarışta 2004 sezonunun şampiyonu, 2005 sezonunun ikincisi Mert Aytuğ, elde ettiği yedincilikle en başarılı Türk pilot oldu. Türk Seat takımı ise topladığı puanlarla Almanya ve İngiltere’nin ardından üçüncü olurken kendi evinde yarışan İspanyollardan daha fazla puan toplamayı başardı.

DÖRT PİLOTLA KATILDIK

Eurosport tarafından da naklen yayınlanan Seat Leon European Masters’de ülkemizi ise Seat Cup Türkiye’de geçtiğimiz yılın genç şampiyonu ve bu yılın ikincisi Mert Aytuğ, başarılı bir sezon geçirerek üçüncü olan tecrübeli isim Taner Şengezener ve istikrarlı performansıyla dikkat çeken, dördüncü olarak sezonu kapatan Osman Güney temsil etti. Mazereti nedeniyle sezonu şampiyon olarak tamamlamasına rağmen start alamayan Ahmet Atay’ın yerineyse Ertan Nacaroğlu 4’üncü pilot olarak sezon finaline katıldı. 14 tur süren yarışa 15’inci sırada başlayan Mert Aytuğ, damalı bayrağın altından 7’nci olarak geçmeyi başararak Seat Cup Türkiye pilotlarının en başarılısı oldu. Osman Güney’in 10’uncu olduğu yarışta Taner Şengezener de 12’nci sırada yer aldı. Türk takımı topladığı 25 puanla, 65 puan alan Almanya ve 34 puan toplayan İngiltere’nin ardından takımlar klasmanında 3’üncü olmayı başardı.

1000 kilometre yarıştılar 173 turla kazandılar

İstanbul Park Pisti’nde koşulan 1000 km’lik dayanıklılık yarışı Le Mans’ı Pescarolo Sport adına yarışan Emmanuel Collard/Jean-Christ Boullion ikilisi pistte attıkları 173 turla ilk sırada tamamlamayı başardı. İkili elde ettikleri bu sonuçla LMP1 Kategorisi’ni ilk sırada tamamlarken, LMP2 Kategorisi’nde ise RML takımından Mike Newton-Tommy Erdos ikilisi ilk sırayı elde etti. LM GT1’de ise BMS Scuderia takımından Michale Bartyan, Cristian Pescatori ve Toni Seiler üçlüsü, LM GT2’de de Scuderia Ecosse takımından Andrew Kirkaldy-Nathan Kinch ikilisi ilk sırayı elde etti.

Tahincioğlu beşinci Çıpa tamamlayamadı

Bu yarışta Petrol Ofisi sponsorluğunda Team Jota adına mücadele eden Jason Tahincioğlu, takım arkadaşları Gregor Fisken, Sam Hancock ile birlikte LMP1 Kategorisi’nde beşinci sırada finiş görmeyi başardı. Team Jota adına yarışan Jason Tahincioğlu’nun ekibi pistte 169 tur attı. Bu yarışta ülkemizi temsil eden bir diğer pilot olan Cemil Çıpa ise yarışı tamamlayamadı. Paul Belmondo Takımı adına LMP2 Kategorisi’nde yarışan Cemil Çıpa, Paul Belmondo ve Didier Andre ile birlikte start aldığı yarışı atılan 75 turun ardından terk etti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!