OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 22, 2004 00:00
Ben kış mevsimini çok severim. Hep yeni baÅŸlangıçlara imza attığım mevsimdir kış, yaÄŸmurda saatlerce dolaÅŸmaktan sıkılmadığım, kar yaÄŸdığında deli danalar gibi sokaklarda dolandığım, havanın tüm solukluÄŸuna inat benim en çok güldüğüm, güldürdüğüm mevsimdir kış...Nedense her kış yeni bir ÅŸey olur benim hayatımda, büyük ve önemli bir baÅŸlangıç yapar hayat bana... Al der bu kış da bunu yaÅŸa... Bu yüzden heyecan verici bir tarafı da vardır benim için... Ayrıca ‘‘mücadele ve zorluÄŸu’’ temsil eder kış. Zor olan ÅŸeyleri de, mücadele etmeyi de çok severim ya keyfime yoktur kış geldiÄŸinde. Hayat zorlaşır ve yaÅŸamak için daha büyük mücadeleler verir insan.. Her ÅŸey daha zordur. Çünkü soÄŸuktur, sıkı sıkı giyinmen, yaÅŸadığın ortamı ısıtman kısacası onun ÅŸartlarına karşı direnmen gerekir. Çok ÅŸey deÄŸiÅŸir kışın. Ve deÄŸiÅŸiklik iyidir. Bu sene kış benim için ne gibi yeni baÅŸlangıçlar hazırladığının sinyallerini verdi bile... Bu yaz içimde bir ÅŸekilde zerresi bile kalmayan heyecan da geri gelir ve kış uykusuna yatmak yerine bana eÅŸlik ederse deÄŸmeyin bu kış da benim keyfime... Dedim ya zor mevsimdir kış... Motosiklet kullanmak da zordur elbet kışın. Bırakın motosikleti otomobil kullanmak bile daha zordur. Ä°ÅŸte bu yüzden pek çok ‘‘tatlı su motorcusu’’ için kış demek motor sevdasına koca bir ara vermek demektir. Benim için motora baÅŸladığım yılın, ilk kışından beri öyle olmadı. Haa, hoÅŸ kışın motora binmenin zorluklarını ve püf noktalarını anlatan kimse de yoktu yanımda ya, yine ne öğrendiysem deneme yanılma yöntemiyle öğrendim. Evet zordur kışın motora binmek. Ama en güzel aÅŸk da zor olandır ya... Ä°yi gelir yani baÅŸarana... Özel bir kabiliyet deÄŸildir kışın motora binmek, ancak kabul, deli iÅŸidir, herkese göre de deÄŸildir diyebilirim. Motoru olan ve bu iÅŸe gönül vermiÅŸ motorcuları bir topluluk olarak düşünürsek, kışın bu topluluk iki ayrı gruba ayrılır. 1) Tatlı su motorcuları. 2) Harbi motorcular. Birinci grup içinde de iki grup vardır. Bir, kış geldiÄŸinde, ‘‘Aaa seneye de aynı motora bincek deÄŸilim heralde...’’ deyip, motorunu hemen satan ‘‘sezoncu’’ grup, iki, ‘‘Ah gülüm, sen ÅŸimdi burada kuzu kuzu uyu, ben yaz gediÄŸinde gene gelicem. Tamam mı?’’ diye motoruyla vedalaşıp uygun bir yerde motorunu kış uykusuna yatıran, ‘‘garajcı’’ grup. Vallaha ben hem ‘‘tatlı su motorcusu’’ olup hem de ‘‘sezoncu’’ olanlara hiçbir mana ve ehemmiyet veremiyorum. ‘‘Harbi motorcu’’lara gelince, bunlar motorlarına gerekli önlem ve tedbirleri almak ve gerekli bakımlarını yaptırmak suretiyle, sürüş stillerine kadar her ayrıntıyı kışa göre programlayıp motorlarından ayrılmayan kiÅŸilerden oluÅŸuyor. Bu haftayı ‘‘Tatlı Su Motorcuları’’ nın ‘‘garajcı’’ grubuna ithafen yazıyorum...TATLI SU MOTORCUSU Evet kış yaklaÅŸmakta ve sizin, bir ‘‘garajcı, tatlı su motorcusu’’ olarak yavaÅŸ yavaÅŸ motosikletinizin koca kışı saÄŸlıklı ve mutlu bir ÅŸekilde geçireceÄŸi, yazın tekrar size gülümseyecek enerjide kalabileceÄŸi ortam ve ÅŸartları ayarlamanız gerekiyor. Peki nedir bu ortam ve ÅŸartlar kısaca bir göz gezdirelim. 1) YER: Öncelikle motosikletinizi güvenle bırakabileceÄŸiniz kuru ve nemden uzak bir yer ayarlamanız gerekir. Kapalı otoparkınız varsa pek ÅŸanslısınız. EÄŸer kapalı otopark lüksünüz benim gibi, sizin de yoksa, mümkün olduÄŸu kadar apartman boÅŸluÄŸu ya da saçak altı vs. gibi yaÄŸmur,kar ve rüzgardan daha az etkilenen bir yer bulmaya çalışın. Ayrıca güvenlik açısından motorunuzu kilitleyebileceÄŸiniz, (zincir, özel çelik telli kilitler vs. ile) bir demir, parmaklık vs.de varsa yakınlarında içiniz daha rahat edebilir. Garajda ya da dışarıda mutlaka en uygun ebatlısından bir branda edinin. 2) LASTÄ°KLER: Tüm kış boyunca kullanılmayacak lastikler için de birkaç önlem almanız gerekecek. En ideali lastiklerin yerden temasının kesilmesidir. ‘‘Yapma yaaa.. Nasıl becericez o iÅŸi? Asıcak mıyız yani koca aleti?’’ dediÄŸinizi duyar gibi oldum. Evet biliyorum zor bir iÅŸ. Şöyle ki en ideali tamir için kullanılan, kendinden krikolu özel motosiklet sehpalarından bir adet edinmek. Ancak motor bu sehpanın üzerinde sabitlenemeyeceÄŸinden insanların kurcalayabileceÄŸi ya da motorun bir ÅŸekilde ellenebileceÄŸi yerlerde çok saÄŸlıklı olmayabilir. LastiÄŸin betonla teması, özellikle de tüm kış aynı noktanın temas etmesi, yazın çok hayra alamet olmayacaktır haberiniz olsun. Yerle temas eden bölge sırt yapacağından, motoru kullandığınızda lastiÄŸin, o sırtı her yere deÄŸdiÄŸinde periyodik olarak, anlamlandıramadığınız bir ses duyup ‘‘Noldu len ÅŸindi bu motora?’’ diye, sesin nerden geldiÄŸini bulana kadar kafayı yiyebilirsiniz. Bu yüzden lastiÄŸin yerle temas ettiÄŸi yüzeye ahÅŸap bir levha koymak ve sık sık lastiÄŸi çevirmek en azından manen içinizi rahatlatır. Ayrıca yüzde 20 kadar lastik havalarını indirmek de lastiÄŸin hayrına olacaktır..Sehpa olayına girecek yer yoksa, motorunuzu mutlak suretle orta sehpaya alın. LastiÄŸin yere temas yüzeyine ahÅŸap biÅŸiler ayarlayın. Ãœstünü brandayla bir güzel kapatıp, mümkünse uçuÅŸmasın diye uygun bir aparatla baÄŸlayın. Çalınmaya karşı, koyduÄŸunuz yere göre güvenlik önlemlerinizi de alın.3) AKÃœ: Motosikletlerin kışın en belalı parçalarından biridir akü... Hele yan gelip yatacak motorlar için ‘‘Amman’’ diyeyim... Akünüzü, kışın motora cidden hiç binmeyecekseniz yerinden sökün. Aranızda motorunun aküsünün nerde olduÄŸunu bile bilmeyenler olduÄŸunu biliyorum. Bilmemek ayıp deÄŸil ki öğrenin. Sökmesi de çok basit bir iÅŸ. Söktük mü aküyü? Tamamm... Bakın bakalım suyunda bir eksiklik var mı? Varsa o kapakçıkları açıp saf su ile doldurun. Aman dikkat, akünün üstündeki ayar çizgisini aÅŸmasın. Kapatın kapakları ve tercihen çok sıcaklık deÄŸiÅŸimi olmayan bir yerde, yine tercihen oda sıcaklığında muhafaza edin. Bir diÄŸer yol da arada bir motoru çalıştırmaktır ama ben ÅŸahsen kilometre yapılmadığı sürece bunun çok yararlı olduÄŸunu görmedim. Gerçi motosikletinizin motorunun ömrü ve verimliliÄŸi açısından arada bir çalıştırmak her halükarda faydalı bir harakettir ya... EÄŸer arada bir çalıştırırım, ilgilenirim derseniz akünün bakımını yapıp yerine takabilirsiniz. Ancak eksi kutup başını çıkartıp, çalıştıracağınız zaman takmanızı öneririm. Bu arada akü baÅŸlarına gres sürmek de pek faydalıdır. Aklınızda olsun...4) ZÄ°NCÄ°R: Duran motosikletinizin zinciri tozdan yapış yapış olacak ve eÄŸer bir de nem varsa paslanacaktır. Pek kimse yapmaz ama benim tavsiyem tüm kış yatacak bile olsa motorunuzun zincirini arada bir iyice (geçen hafta anlattığım gibi) temizleyip yaÄŸlayın. Hatta sadece zincirini deÄŸil tüm genel temizlik ve kontrolünü yapıp, arada motorunuzla ilgilenmek hem kafa dağıtır hem de yaza kafanızın aÄŸrımasına engel olur.5) RADYATÖR: EÄŸer su soÄŸutmalı bir motora sahipseniz, radyatörün içini normal su yerine antifirizle doldurun. Çünkü normal su sıfır derecenin altında donacağından, genleÅŸecek, bu deÄŸiÅŸen hacim de motorunuzda ciddi sorunlar yaratacaktır. Maazallah patlar bile vallaha. Düşünsenize bir arkadaşınız soruyor,'' Abdülrezzak abi ya, senin motor vardı noldu ona?'' ‘‘Patladı!’’ Nasıl yaaa? :))) Ayrıca antifiriz radyatörün içten çürümesine de karşı duracaktır. Bunlar dışında; debriyaj ve kilometre tellerini açıp yaÄŸlayarak muhafaza etmek, gözünüzle motorun her yerinin ince ince incelenip paslanma ihtimali yüksek yer ve bölgelere gerekli görüldüğünde temizleyerek antipas spreyleri sıkmak, 3 ay binmeseniz de arada bir yanına uÄŸrayıp hal hatır sormak, öpüp sevmek, bir iki güzel söz söylemek yerinde bir davranış olacaktır.Kimler nelere biniyormuÅŸ da haberimiz yokmuÅŸEÄŸer siz de bu köşede fotoÄŸraf ve bilgileriniz yayınlansın isterseniz lütfen veya ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr adresine motorunuzla çekilmiÅŸ en artiz fotoÄŸrafınıza soruların cevaplarını iliÅŸtirip yollayın. Ad soyad? YaÅŸ? Meslek? Kaç zamandır motor kullanıyorsun? Ä°lk motorun? Kaç motor deÄŸiÅŸtirdin? Åžu anki motorun? Hayalindeki motor? Ve bu hafta yeni bir soru daha ekliyorum. Motor üzerinde toplam kaç kilometre yaptın? (motorun kaç kilometrede deÄŸil soru, sen ömrü hayatında motor tepesinde toplam kaç kilometre yol yaptın?) Bekliyorum... Kızlar hadi siz de katılın ya... Ä°ÅŸte bu haftakiler.Erhan VERÄ°TYaÅŸ: 41 Meslek: Ä°laç Firmasında Bölge Müdürü Kaç Yıldır Motor kullanıyor: 6 yıl Ä°lk Motoru: Kinetic Pride 80 cc Kaç motor deÄŸiÅŸtirdi: 2 Åžu anki motoru: Honda Shadow 600 ccHayalindeki motor: Henüz yok. 2 aydır Honda'ya biniyorum.Hüseyin MüftüoÄŸluYaÅŸ: 35Meslek: Diplomatım ve halihazırda Belgrad'daki Türk BüyükelciliÄŸi MüsteÅŸarıyım Kaç zamandır motor kullanıyor: 2 yıldır.Ä°lk Motorum: Harley Sportster 883 Kaç motor deÄŸiÅŸtirdi: Hiç deÄŸiÅŸtirmedim, henüz ilk motorum.Åžu anki motorum: Harley-Davidson Sportster 883Hayalimdeki Motor: Harley-Davidson Fat-boy * Bu fotoÄŸraf, 2002 model Harley Sportster'imin elime ulaÅŸtığı gün T.C. Belgrad BüyükelçiliÄŸi'nin bahçesinde çekilmiÅŸtir.Orhan ErcanYaÅŸ: 32Meslek: Dış ticaret uzmanıKaç zamandır motor kullanıyor: 4 yıldır.Ä°lk Motorum: Kawasaki EN 500 Kaç motor deÄŸiÅŸtirdi: Hiç deÄŸiÅŸtirmedim, henüz ilk motorum.Åžu anki motorum: Kawasaki EN 500 Hayalimdeki Motor: Harley Davidson V Rod OrangeÂ
button