Moto kuryeler ve kurye şirketleri

Güncelleme Tarihi:

Moto kuryeler ve kurye şirketleri
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 23, 2007 00:00

Moto Kuryeler’e karşı özel bir ilgim olduğunu devamlı okuyucularım bilir. İki teker’in emekçileri, iki teker tepesinde ekmek parası kazanan bu motorcu dostlarımız, özellikle büyük şehirlerde aslında hepimizin her an iletişim içinde olduğu kişiler.

Trafikte geçireceğinz bir yarım saatlik sürede 30-35 tane saymak mümkün. Nerden attın bu rakamı demeyin. Vallaha boynumdaki önemli bir sorundan dolayı bir haftadan beri hiç motora binemeyip otomobil ile kabus gibi trafiğe çıktığım bir ara, kendime iş edinip bizzat saydım.

Evet dakikada birkaç tane saymak mümkün. İşte trafikte bu kadar yoğunlukta olan iki tekerli bu kardeşlerimin üzerinde tüm motorcuları ilgilendiren çok önemli bir yük var aslında. Onlar bu kadar göz önünde ve sayı olarak bu kadar çok oldukları için bir nevi tüm motorcuları temsil ediyorlar otomobil sürücülerinin gözünde. Onların yaptığı pek çok şey tüm motorculara mal ediliyor. İşte hal böyle olup, konunun ucu hepimize dokununca istedim ki bu hafta şöyle detaylı olarak kurye dünyasını irdeleyelim. Günde ortalama 10-12 saat motor tepesinde 100 ila 250 kilometre yol yapan bu iki tekerli dostların dünyasında olması gerekenlere şöyle bir göz gezdirelim istedim ve soluğu, 2Teker’in kurye sayfalarını da hazırlayan Alper ÖZÜNVER’in yanında aldım.

Uzun süre kurye olarak çalıştıktan sonra şu an bir kurye şirketinde, operasyon bölümünde sorumlu olan Alper bize Kurye dostlarımızın ve onlara iş veren şirketlerin yapması gerekenleri şöyle anlattı. İlk olarak şirketlerin eleman alımında ve çalıştırılmasındaki görevleri nelerdir, bunları belirleyelim,

1-İşe alım; İşe alınacak personel mutlaka bazı kriterleri (sağlık raporu,sicil kaydı, ikametgah adresi vs..) karşılamalı, A2 sürücü belgeli olmalı, yapılacak mülakattan geçer not almalı ve referanslı olmalıdır.Bu kriterler hem işveren, hem de mesai arkadaşlarının huzuru ve morali için oldukça önemlidir.

2-Yasal güvence; İşe alınan personel sahadaki görevine çıkmadan önce, mutlaka sigortalanmalıdır. Bu önemli konuya gereken özeni göstermeyen şirketlerden bir çoğu, maddi manevi kayba uğramıştır. Sektördeki acı örnekleri fazlasıyla mevcuttur.

3-Gerekli techizat;(mutlaka olması gerekenler) Koruyucu ve gerekli kalite standartlarını sunan elbise, yağmurluk, kaliteli tam korumalı, kapalı kask ve diğer (bot, eldiven, mont pantolon vs.) koruyucu ekipman.Unutulmamalıdır ki,bu ekipmanlara yapılan yatırım,hem manevi yönden,hem de oluşacak iş kaybı yönünden,gelir/gider dengesi hesaplandığında ek bir masraf değil, sağlıklı ve mutlu personelden daha verimli hizmet alınması demektir ki,uzun vadede düşünüldüğünde, kendisini kısa sürede amorti ettiği gözden kaçmayacaktır.

Maalesef sektördeki en eski ve ciddi firmalar bile bu konuya gereken özeni yeterince göstermemekte, kalitesiz ve ucuz malzemeye yatırım yapmakta, hem personelini tehlikeye atıp, hem de sorumluluk altına girmektedir.

4-Eğitim; İşe alınacak personel mutlaka gerekli eğitimden geçirilmelidir. İnsan ilişkilerine, müşteri ilişkilerine, trafikteki diğer hak sahiplerine olan sorumluluklarına dair eğitilmeli, iyi olmayan imajın düzeltilmesinde azami gayret gösterilmelidir.

5-Teknik destek; Kurye arkadaşlarımız büyük ölçüde yüzde 50 prim sistemiyle çalışmaktadır. Dolayısıyla motosikletinin bakım masrafları da onlara aittir. Çok fazla kilometre yapmaktan dolayı sürekli motosikletleri arıza yapmakta, en olmadık yerlerde ve zamanlarda yolda kalabilmektedirler. Bunu önlemenin yolu düzenli olarak bakım yaptırmaktan geçer ki, işte burada şirket bir servisle anlaşabilir, fiyatlar da azami indirimi sağlayabilir, bakiyeyi taksitlendirebilir, hem kendisi, hem de kurye arkadaşımız, iş kaybından dolayı maddi kayba uğramaz. Nereden bakarsanız oldukça pratik ve karlıdır.

6-Doğru işe yönlendirme,emek/kazanç ilişkisini gözetme,en az riskle,en iyi kazancı sağlama. Malesef işte burada haksız rekabetten, sektörün ve kuryelerin bir çatı altında toplanamamasından kaynaklanan zorluklar söz konusu.

7-Hak edişlerin zamanında ödenmesi; Mutlu ve verimli personel, ancak hak ettiğini tam ve zamanında alan personeldir,ve başkada söze gerek yoktur.

Kuryelerin görevleri neler

Peki motosikletiyle kuryelik yapan veya yapmak isteyen arkadaşların görevleri nelerdir:

1-Bu işi yapan ve yapmak isteyenlerin ilk yapması gereken, A2 ehliyet sahibi olmak ve motosiklet kullanmayı bilmektir.

2-İş kanunlarını öğrenmek, işe giriş yaparken kanuni haklarıyla ilgili sözleşme yapmak ve sosyal güvence altına alınmak(SSK,hayat sigortası vs.).

3-Şirketlerin vermekle mükellef olduğu motosiklet elbisesi ve koruyucu diğer ekipmanların kalitesine dikkat etmek, mümkünse bu konulara riayet eden ve gereken özeni gösteren şirketleri tercih etmek.

4-Sektörel eğitim talebinde bulunmak, insan ve müşteri ilişkilerine özen göstermek, sorunlara analitik yaklaşmak ve asla tek başına problem çözmeye kalkmamak.

5-Tüm bu şartlara haiz olduktan sonra işbaşı yapmak ve sabırlı olmak. Bir gönderirin 5 dakika geç gitmesinin, trafikte yaşanacak herhangi bir (kaza demeye dilim varmıyor) olumsuzluktan dolayı hiç gitmemesinden daha iyi olduğunun bilinciyle hareket etmek.

6-Trafikteki diğer hak sahiplerinin haklarına saygılı olmak, bozuk olan imajın düzelmesine katkıda bulunmak. Kapısı açık kalmış bir otomobil sürücüsünü, bu konuda uyarmak bile bu konuda kalplerde oluşan bazı olumsuz düşünceleri tersine çevirecekdir.(tecrübe ile sabitdir).

7-Personeli yönlendiren operasyon birimi ile tam koordineli çalışmak, iş emrini doğru anlamak,tekrardan kaynaklanan vakit kaybını asgariye indirip, kazanılan süreyi trafikteki riskleri azaltmakta kullanmak.

8-Gün içinde tatlı bir gülümsemeyi müşteriden ve teslimat yapılan insanlardan esirgememek. Oluşacak empatinin ve nihayetindeki sinerjinin farkına ve keyfine varmak.

9-Kılık kıyafet ve temizliğe özen göstermek, motosiklet bakımlarını ihmal etmemek, yedek parçada mümkün olduğunca kaliteli ve orijinal parça kullanmak.

10-Başıboş olan bu sektörün bir çatı altında toplanması için atılacak adımlarda katılımcı olmak, teşvik edici olmak, üretken olmak.

11-Ve yoğun geçen bir iş gününden sonra mutlaka ama mutlaka istirahata özen göstermek, bir sonraki güne dinç ve sağlıklı başlamak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!