Güncelleme Tarihi:
Adı Büyük Yenihan olmasına rağmen Mahmutpaşa’daki hanın tarihi 1764’ye dayanıyor. III. Mustafa tarafından Mimar Mehmet Tahir Ağa’ya yaptırılan han; Çakmakçılar Yokuşu, Sandalyeciler Sokağı ve Çarkçılar Sokağı arasında. Üç katlı yapının her katının ayrı bir girişi var. Mekânın dış cephesi Türk mimarisinin en seçkin örneklerini taşıyor.
220 odalı hanın yöneticisi Adnan Öztürk (61) hanın geçmişini, “Araştırmacılara göre, ilk olarak sarayın Harem Dairesi’ne bağlı olarak konuk ağırlamak için inşa edilmiş. Abdülhamid zamanındaysa azınlık esnafa dükkan olarak kiralanmış. Odalar kuyumcu, sarraf ve bankerler tarafından kullanılmış. Yine bu dönemde azınlıklara satılmış. 1915’te, işgal kuvvetleri hanı karargâh olarak kullanmış. Daha sonra Varlık Vergisi nedeniyle gayrimüslimlerin çoğu gitmiş ve han Müslümanlara kalmış. Bu zamandan sonra ticarethane olarak kullanıldı. Şu anda toptan satış yapan yazmacılar ve gümüşçüler var” diyor.
DİZİLERLE SİRKÜLASYON OLUYOR
Bu dönemden sonra kendi haline bırakılan han, kaderin bir cilvesiyle 1999’da Varlık Vergisi’ni konu alan Salkım Hanımın Taneleri filmine ev sahipliği yaptı. Ardından Gönül Yarası, Ejder Kapanı ve Takva filmlerinde görüldü. Fakat tarihi yapıyı üne kavuşturan Ezel oldu. Öztürk’ün odası dizideki Ramiz Dayı’nın bürosu olarak kullanıldı: “Dizi yayınlandığı sürece benim eşyalarımın yerine odamı senaryoya göre dekore ettiler. Odamın kullanılmasından çok memnun kaldım. Ramiz Dayı’nın eşyalarıyla bir zaman sonra kendimi onun gibi hissetmeye bile başladım! Arada içeri girip beni o zannedenler oluyordu. Ziyaretçiler dayıyı canlandıran oyuncu Tuncel Kurtiz’e iletmem için notlar bırakıyordu. Kenan İmirzaoğlu’nu bekleyen alımlı hanımlar geliyordu. Almanya’dan bile gelenler oluyordu. Bu durum mekânımıza değer kazandırıyordu. Dizicilerle bir sirkülasyon oluyor. Esnafla muhabbet ediyorlar, çay içiyorlar. Hanın havası değişiyor. Ezel’in kadrosu da çok saygılı ve alçakgönüllüydü.. Her ekip öyle olmuyor. Onları çok özlüyoruz.”
Dizi bittikten sonra, Monica Bellucci’nin oynadığı Gergedan Mevsimi’nin bir sahnesi de burada çekildi. “Odamı hamama çevirip, Bellucci’yle kısa bir çekim yaptılar. Liam Neeson’ın yeni filminde de yer alacağız. Ama asıl isteğimiz dizilere ev sahipliği yapmak. Esnaf iş yapamadığında hanın üstüne kasvet çöküyor. Tarihi misyonunu gösterebilmek için tamire ihtiyacı var. Zamanında tamir ettirmek istedik; birinci derece tarihi eser olduğundan Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü’ne başvurduk. Özel mülkiyet olarak göründüğümüzden her şeyi bizim karşılamamız gerekiyor. Sadece hanın etrafına iskele kurmak için 600 bin dolar istediler. Dahası için 6 milyon doları gözden çıkarmamız gerek. Esnafın bu parayı karşılaması imkânsız. Kendimiz tadilat yapmaya çalışınca da belediye görevlileri gelip durduruyor. Tuvaletleri bile yenileyemiyoruz.”
TARİH FIŞKIRIYOR
Babam Kamil Öztürk 1910’da çalışmak için gelmiş. O dönemin Ermeni han odabaşısı, babamı himayesine almış. Babam 1920’de han odabaşısı olarak dükkân tapusu almış. 1968’de ben devraldım. Babam, hanla ilgili ilginç hikâyeler anlatırdı. Örneğin yaz-kış akan Akarçeşme’nin suyu Yerebatan Sarnıcı’ndan geliyor. Ayrıca buradan başlayıp Haliç’te son bulan kanallardan bahsederdi.