Kısacası şu anda moda dünyasının tümü olimpiyatlarla yatıp kalkıyor. Her ülke, olimpiyatlara katılan takımının kıyafetlerini ünlü bir modacısına
veya önde gelen bir hazır giyim şirketine emanet ediyor. Örneğin Amerikan olimpiyat kadrosunun resmi tasarımcısı olarak Ralph Lauren’in seçilmesi, en çok konuşulan konuların başında geliyor. İş sadece bununla bitmiyor. Moda dergileri kapaklarında olimpiyat konusunu işliyor, Londra’da Victoria & Albert Müzesi’nde moda ve sporu buluşturan bir sergi açılıyor, Nike, Adidas, Ralph Lauren, Gucci, Prada, Dolce & Gabbana gibi markalar özel olimpiyat koleksiyonları çıkarıyor, bu arada Çin’de de son 5 yılda ortaya çıkmaya başlayan moda tasarımı olimpiyatlarla besleniyor.
Adidas Çinli tasarımcıya koltuk ısmarladıOlimpiyat oyunlarının resmi sponsorlarından Adidas, önce Pekin’de devasa bir mağaza açtı. Alman spor markasının dünyadaki en büyük mağazası bu. Dört katlı bu mega mağaza, Pekin’in popüler bölgelerinden Sanlitun’da dev bir alışveriş merkezinin içinde. Mağazada Adidas için Stella McCartney, Yohji Yamamoto gibi ünlü tasarımcıların yaptığı özel koleksiyonlar da satılıyor. Adidas bununla yetinmedi, Çin’de ilgiyi çekmek için Çinli mobilya tasarımcısı Dorothy Tang’a mobilya yaptırdı. Dorothy Tang’ın Adidas sandalyeleri Pekin’deki mağazada satılıyor.
Lucy Liu ile olimpiyat kapağı yaptılarDünyanın bütün moda dergileri, son sayılarında şu veya bu şekilde olimpiyatla ilgili bir konu işlediler. Bunlar arasında en çok konuşulanı Harper’s Bazaar dergisinin ünlü Çinli Amerikalı
film yıldızı Lucy Liu ile yaptığı çekimler oldu. Lucy Liu denge aletinde Versace, ok atarken Armani Prive, bayrağa sarılırken Chanel, Robin Hood rolündeyken Carolina Herrera, eskrim yaparken Givenchy, boks ringinde Dior, finiş çizgisini geçerken Alexander McQueen, madalya kürsüsünde Christian Lacroix giyiyor.
Türk olimpiyat takımının modacısı FabrikaOlimpiyatlara giden Türk sporcularının kıyafetlerini, Altınyıldız Grubu’nun Fabrika markası tasarladı. Marka daha önce Basketbol Milli Takımı için de benzer bir çalışma yapmıştı. Altınyıldız Marka Mağazacılık Grup Direktörü Eren Çamurdan "İlişkimiz, olimpiyat yetkililerinin bizden styling konusunda destek istemeleri sonucunda başladı, daha sonra hazırladığımız koleksiyonların tedariğinin de tarafımızdan sağlanmasıyla sonuçlandı. Olimpiyat ruhunun bu şekilde bir parçası olmaktan çok mutlu olduk" diyor.
Fabrika, olimpiyat takımlarına açılış ve kapanış seremonileri için iki ayrı tören kıyafeti hazırladı. Bunlar kırmızı-beyazın uyumu üzerine kurulmuştu.
Seyahatlerde kullanılmak için beyaz ağırlıklı, toprak tonlarının da bulunduğu bir kıyafet yaptı.
Olimpiyat köyünde ve müsabakaların olmadığı boş günlerde kullanılmak üzere, beyazın hakim olduğu, toprak ve mavi-turkuvaz renklerin kullanıldığı, Türkiye’nin doğal renklerinden esinlenen serbest kıyafetler tasarladı.
Toplam 12 federasyona bağlı olan Türk sporcular arasında branşlarına göre bir farklılık düşünülmedi.
Koleksiyonun sadece bir parçası beyaz bir takım elbise. Kravat ve gömlekler kırmızı. Bunun yanında beyaz safari ceketler, mavi gömlekler, blazer ceketler, toprak tonlarında safari şort ve tişörtler de var.
PEKİN’DE HALKA 36 SAYFALIK MODA REHBERİ DAĞITILDIÇin, Pekin’de tüm dünyanın gözünü kamaştırmak için elinden geleni yaparken, disiplini elden bırakmıyor. Halka nasıl giyinilmesi gerektiğini öğretmek için Başkent Ruhsal Medeniyet Komisyonu tarafından hazırlanan 36 sayfalık bir kitapçık, tam 4.3 milyon adet basılarak dağıtıldı. Bu bir etiket kitabı. Pekin’i ziyaret edecek olimpiyat turistleri karşısında ülkeyi mahcup etmemek için ne yapılacağı, ne giyileceği, ne giyilmeyeceği yazıyor:
Kadınlar eteklerinin uzunluğunu yaşlarına göre ayarlamalı ve kıyafetlerinde üç renkten fazlasını kullanmamalı.
Erkekler sokakta pijama giymemeli, belden yukarıları çıplak dolaşmamalı, pantolonlarının paçalarını kıvırmamalı.
Kalın ayak bileği olan kadınlar bu kusuru saklamak için daha kalın çoraplar giymeli.
Şişman insanlar enine çizgili kıyafet giymemeli.
Kıyafetler çok dar olmamalı, yoksa insanda güvensizlik uyandırabilir.
İşte Çin yaratıcılığının kanıtı
Olimpiyat konulu Panda koleksiyonuÇin, hazır giyimde ucuz fasoncu rolünü üstlendi ama moda markaları yaratmak için de vargücüyle uğraşıyor. Ülkedeki
bütün modeller, Çin’in süpermodeli Jiang Pelin gibi olmak istiyor. Hemen hemen her kentin bir moda festivali ve manken yarışması var. Modanın ülkede birçok merkezi bulunuyor. Hong Kong bu konuda çok hırslı. Savaş öncesi ülkenin lüks ve eğlence merkezi olan Şanghay büyük atakta: Uluslararası Moda Kültür Festivali ile dikkatleri üzerine çekiyor ve yepyeni Süper Marka Alışveriş Merkezi’nde genç tasarımcılar için Çin Kupası adıyla anılan prestijli bir yarışma düzenliyor. Ülkenin ta kuzeyinde Harbin’de, Zhang Zhifeng adında bir girişimcinin kurduğu Kuzeydoğu Kaplan Kürkü adlı şirket, dünyanın en büyük kürk şirketlerinden biri. Farina-Z, White Collar, Ominalo, Finsun, Fangying, Ren Ping gibi, her gün yeni bir moda markası ortaya çıkıyor.
Çinli genç tasarımcılar, komünizm öncesi dönemden, hatta ta Ming İmparatorluğu devrinden esinleniyor ama herkes aynı zamanda batılılaşmak ve modernleşmek istiyor. Çin Moda Derneği Başkanı Wang King, "Avrupalılardan öğreneceğimiz daha çok şey var. Özellikle de pazarlama ve markalaşma alanında. Ama kendi yaratıcı imajımızı da oluşturuyoruz" diyor.
Olimpiyatlar, Çin’in modada atılım yapması için yeni bir fırsat yarattı. Bu temayla sayısız şov ve moda haftası düzenlendi ülkede. Ama bunların en ilginci, Kasım 2007’de Pekin Moda Haftası’nda düzenlenen Bandi-Panda şovuydu. Bu çarpıcı moda şovunu hazırlayan bir moda tasarımcısı değil, Çin’in uluslararası arenada çok iyi tanınan genç kavramsal sanatçısı Zhao Bandi’ydi. Zhao Bandi (42) Pekinli bir sanatçı. Fotoğraflarıyla, videolarıyla çağdaş sanatın parlak isimlerinden biri kabul ediliyor. 1992’den beri Çin’in de sembolü kabul edilen pandalara takmış durumda. İlk panda şovunu, fotoğraflar halinde 1999 Venedik Bienali’nde sergilemişti. Son panda şovu da, bir moda gösterisi oldu: Pekin Kasım 2007 moda haftasında çekilmiş fotoğraflar, olimpiyatlardan nasıl etkilendiğini ortaya koyuyor. Hatta modellerden biri boynunda olimpiyat madalyasıyla görülüyor. Bandi, moda aracılığıyla, "Çin’in 33 sosyal sınıfını ve sosyal sorununu" anlattığını belirtiyor.
Olimpiyat kontratını Ralph Lauren kaptıABD’nin tasarım ikonu Ralph Lauren, "ABD Olimpiyat ekibinin resmi giydiricisi" unvanını aldı. Tüm seremonilerde 1500 Amerikalı sporcu onun tasarladığı kıyafetlerle ortaya çıkacak. Tabii renk konusunda fazla yaratıcı olmasına gerek yok: Amerikan bayrağının kırmızı, beyaz ve mavisini kullandı. Bundan önceki üç Olimpiyat oyunlarında Amerikan takımını Roots Limited adlı bir Kanada hazır giyim şirketi giydirmişti. Ralph Lauren’in işe el atması, sporla moda arasındaki bağın ne kadar yakınlaştığını gösteriyor. Tabii Ralph Lauren imparatorluğu için de çok önemli bir başarı bu; çünkü olimpiyat kıyafetlerini çoktan mağazalarında satmaya başladı bile. Amerikalı boksör Deontay Wilder ve atlet Bianna Glenn, ünlü modacının tasarladığı kıyafetlerle görülüyor.