OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 02, 2005 00:00
Az buz değil tam 20 yıldır İtalyan markası Brooksfield için tasarım yapıyor. Daha önce Armani ve Valentino gibi markalar için çalışmış. Geçtiğimiz hafta İtalya’nın Floransa kentinde düzenlenen erkek giyim ve aksesuvar fuarı Pitti Immagine Uomo’ya gidip onunla röportaj yaptık.Erkek modasının geleceğinden konuşurken Marco Faletto metroseksüel erkeklerin sahneden çekildiklerinden bahsetti. Sırada hedonizm varmış. Dünün maçoları, bugünün manikür pedikür bağımlısı metroseksüelleri yarın zevk düşkünü hedonistler olarak karşımıza çıkacakmış. ERKEK MODASI NASIL PATLADI1980’ler yuppie ve süpermodeller dönemi oldu. 1990’lar ise dünyayı gerçek moda sistemine dönüştürdü, hálá da öyle devam ediyor. Moda ve yaşam stilinin dev sarkacı o zamandan beri bir ileri bir geri sallanıp duruyor. 21. yüzyılla birlikte herkesin internette her şeyi takip ettiği, medyanın her yere girdiği ve herkesin süperstar olmayı istediği bir döneme girildi. Aynı zamanda gay kültürü daha görünür hale geldi. Artık imaj en önemli şeylerden biri ve hiçbir zaman olmadığı kadar çok seçenek var. Bu ortamda erkek modası ve bakımı da büyük iş alanı haline geldi.Nasıl oldu da erkekler için tasarım yapmaya başladınız? Kadın, aksesuvar ya da çocuk gibi alanlara hiç mi ilgi duymadınız? - Moda okulunu bitirdikten sonra çalışma hayatıma Valentino ve Armani’nin erkek moda departmanlarında başlayınca kariyerim de bu yönde gelişti. Erkek modası en az diğer alanlar kadar renkli ve zengin olduğu için onlara fazla ilgi duymadım. Tasarımlarımızı klasik takımlardan jean’e kadar çok geniş bir yelpazede üretiyoruz. Hazırgiyimde erkek modasını nasıl bir gelecek bekliyor? Metroseksüel erkeklerden sonra daha ne gibi çeşitlerle karşılaşacağız? - Günümüz erkeğinin kafası biraz karışmış durumda. Eskinin hata yapmayan, otoriter ve iktidar sembolü olan maço erkeği, artık çok yönlü, her işe yatkın ve hassas insan imajı çiziyor. Ben gelecekte erkeğin bugünkü kadar modanın kurbanı olacağını sanmıyorum. Yıllar geçtikçe kişiliklerini daha iyi ifade edecekler. Metroseksüel devri kapandı bence. Sırada hedonistler var. Haz alarak yaşamak önem kazanacak. Erkekler metroseksüel olmaktan neden bu kadar çabuk sıkıldı? - Çünkü metroseksüellik modayı takip etmek ve iyi görünmekten fazlasını ifade ediyor. İyi şaraptan, güzel sanatlardan, edebiyattan, sinemadan anlayan bir yaşam stilini de beraberinde getiriyor. Erkekler manikür, pedikür gibi detaylarla uğraşmaktan yoruldu. Ben çok süslü bir hayatın erkek cinsine uygun olduğunu düşünmüyorum. TURKUVAZ VE PEMBE ÖNÜMÜZDEKİ YAZIN RENGİHedonist erkekleri nasıl tarif ediyorsunuz? - Sevilmek, beğenilmek arzusuyla yaşıyorlar. Stilin, cinsel çekimin gücünü hem toplantı hem de yatak odasında keşfettiler ve bu gücün yok olup gitmesine izin vermeyecekler. Hedonizm bugünün yaşam stili. New York’ta ya da başka bir yerde, yolda ya da bir kulüpte, TV’deki pembe dizilerde ve filmlerde bu gerçeği görüyorum.Pitti Immagine Uomo’yu gezdik, gördük ki önümüzdeki yaz Brooksfield erkeği biraz renkli... Renkli olmanın ötesinde nasıl biridir? Yaş ortalaması kaçtır? Nelerden zevk alır? -Brooksfield erkeği 30-50 yaşında, iyi bir zevki olan, sık seyahat eden ve sinemadan keyif alan bir erkek.Sizce Brooksfield erkeği seksi mi? - Evet kesinlikle ve aynı zamanda şaşırtıcı.Tasarımlarınızı yaparken nelerden besleniyorsunuz? Sokak size ilham veriyor mu? -Koleksiyonlarımızın başlıca esin kaynağını Anglo-Amerikan zevkler oluşturuyor.2006 yaz koleksiyonunu hazırlarken nelerden esinlendiniz? -Brooksfield 2006 İlkbahar-Yaz koleksiyonunun ilham kaynağı Fransa ve Fransız yeni akımı. Cote d’Azur sahillerinde görülen ölçülü zarafeti yansıtmaya çalıştık. Çok bağırmayan pastel renkler kullandık. Fransız Rivierası’ndaki gece kulüpleri ve lüks plajlarının ihtişamından esinlendik. En sevdiğiniz ve en çok etkilendiğiniz
film hangisi? Neden? -Paris’te Son Tango. Marlon Brando’nun Brooksfield’i çok iyi temsil ettiÄŸini düşünüyorum.Önümüzdeki yazın en önemli trendleri nelerdir? -Hiç şüphesiz renklilik.Brooksfield markası Ä°talyanlardan sonra en çok hangi ülke erkeÄŸi tarafından seviliyor? -Ä°spanya.Türk erkeÄŸi renkli giyinmek konusunda biraz muhafazakar? Beyaz ve mavi gömleÄŸin dışında gömlek giyinmiyorlar. Onlara ne öneririsiniz? - Daha cesur olmalarını.Önümüzdeki yazın rengi ne renk diye sorsam?-Turkuvaz, pembe ve tüm pastel renklerTasarım ekibinizde kaç kiÅŸi var? -10 civarında.Onlara nasıl bir çalışma ortamı saÄŸlıyorsunuz? Disiplinli mi rahat mı? - Rahat bir ortamdalar. Günde en az 10 saat çalışıyoruz!Sizce son günlerde hangi ülke tasarımcıları yükseliyor? - Belçika.Ä°LK MODERN HEDONÄ°ST MARCELLO’YDUYeni hedonizm akımında farklı bir stil yükseliÅŸi görüyoruz. Daha özgür, kuralsız ve çaÄŸrışımı olmayan giysiler moda olacak. Biz buna ‘Shaggy chic’ (karmaşık şık) diyoruz. Modern hedonistlerin ilk klasik modeli Ä°talya’da üretildi. La Dolce Vita filmindeki Marcello Mastroianni’nin karakteri, kendi zamanı için en mükemmel örneklerden biriydi. 1960’da Fellini bizi, sevimli bir playboy, mutlu bir hedonist olan, inanılmaz bir stil sahibi Marcello Rubini karakteriyle tanıştırdı. Kısa bir sürede Mastroianni’nin La Dolce Vita’daki imajı onu dünyadaki en yakışıklı ve sofistike star mertebesine yükseltti. O artık Avrupa tarzı keyifli ve eÄŸlenceli hayatın sembolü olmuÅŸtu. Ä°NGÄ°LÄ°Z TARZINA Ä°TALYAN YORUMU Brooksfield, 70’lerin sonlarında, Ä°talya’nın Torino kentinde kurulan Mistral tarafından yaratıldı. Paris, Londra ve New York gibi ÅŸehirlerde yayılan Brooksfield, Ä°ngilizlerin tarzını Ä°talyan zevkiyle yorumlayan tasarımlarıyla adından söz ettirmeyi baÅŸardı. Klasik ve günlük bir stil yaratan Brooksfield, koleksiyonlarında renk çeÅŸitliliÄŸini de ön plana çıkardı. Ä°ÅŸyerinde rahat şıklığın en yaratıcı markalarından biri olan Brooksfield’in ürünleri Türkiye’de Bilsar Tekstil ortaklığıyla Abdi Ä°pekçi Caddesi’ndeki maÄŸazasında ve Türkiye çapında 30’a yakın noktada satılıyor. ERKEKLER ETEK GÄ°YECEK MÄ° TARTIÅžMASIMarco Faletto’ya ‘Sizce erkeklerin de etek giydiÄŸi bir gün gelecek mi?’ diye sorduk. Brooksfield’in tasarımcısı bu konuda biraz muhafazakardı. ‘Hiç zannetmiyorum. Bence erkekler hiçbir zaman sokakta etek giymeyecekler’ diye cevap verdi. Oysa tam da o günlerde Ä°talya’nın bir baÅŸka kentinde Milano’da yapılan moda haftasında ünlü Ä°ngiliz modacı Vivienne Westwood, podyuma kloÅŸ etekler giyen mankenlerini çıkarmıştı bile. ErkeÄŸe etek giydiren tek modacı Westwood deÄŸil. Erkek modasının en önemli isimlerinden biri olan Christian Dior’un erkek bölümü Dior Homme’un tasarımcısı Hedi Slimane, çoktan bu iÅŸi yapmış, hatta geçen yıl tasarladığı plili etekler Hürriyet Cumartesi’ye kapak olmuÅŸtu.DÄ°KKAT BU JEAN HER AN DÜŞEBÄ°LÄ°R!Pitti Immagine Uomo’ya 765 marka katıldı. 2006 ilkbahar-yaz koleksiyonlarının sergilendiÄŸi fuar tam anlamıyla bir renk cümbüşüydü. Fuardan akılda kalan detaylar şöyle: Marithe Francois Girbaud. Bu markayı aklınızda tutun. Tasarladıkları jean’lerin belleri çok ama çok düşük olduÄŸu için fuarda herkes bu markayı konuÅŸuyordu. EÄŸer bu jean’leri erkekler sokakta giyerse iÅŸte asıl devrim o gün olur diye düşünüyoruz. Fuardaki markaların yüzde sekseni koleksiyonlarında ekoseye yer vermiÅŸti. Åžal deseni ve çiçekli kumaÅŸlar da göze çarpıyordu. Åžimdiden uyaralım erkekler seneye göz yoracak. Modayı takip edenler çizgili pantolon üstüne kareli gömlek, en üste ise ÅŸal desenli ceket giyecek. Önümüzdeki yazın en önemli trendi bele kemer yerine kravat takmak. Hemen hemen bütün markalar pantolonların beline kravat geçirmiÅŸti. Brooksfield’in tasarımcısı bu konuda ÅŸunları söylüyor: ‘Erkekler rahatlamak istediklerinde hep kravatlarını çıkarır ve deÄŸiÅŸik bir yere takar. Ä°ÅŸte bunun yaratıcı bir yansıması.’ Erkekler ‘Sadece mankenlerle çıkıyorum’ yazılı tişörtleri kadınlar ise ‘Ben bekárım ya sen’ tişörtlerini satın alıyorTekstil mühendisi bir aÄŸabey ile moda pazarlama mezunu kardeÅŸin projesi Substance. Aytül ve Aykut TarakçıoÄŸlu altı aydır tişört tasarlıyorlar. Türkiye’den önce Amerika pazarına açıldılar. Åžu anda Los Angeles, New York, Washington gibi ÅŸehirlerde 20 maÄŸazada satılıyorlar. Substance tişörtlerinin logosu enteresan. Kadın tişörtlerinde erkek tuvaletlerinin amblemini, erkek tişörtlerinde ise kadın tuvaletlerinin amblemini kullanmışlar. Substance, Türkçe’ye hammadde, öz, içerik olarak çevrilebilir. Aytül TarakçıoÄŸlu dikkat çekmek için bu ismi seçtiklerini söylüyor. ‘Biz aileden tekstilciyiz aslında. Uzun yıllardır deÄŸiÅŸik markalar için üretim yapıyoruz. AÄŸabeyim ve ben geçtiÄŸimiz yıl ürettiÄŸimiz hiçbir ÅŸeyi giymediÄŸimizi fark ettik. Bizim ve yakın çevremizin giyebileceÄŸi bir ÅŸeyler üretmeye niyetlendik. O sıralarda New York sokaklarında ‘kendini giyiminle ifade etmek’ diye bir akım baÅŸladı ve bu konsept bizim çok hoÅŸumuza gitti. Biz ne giymek isteriz diye düşündük, etrafımızdakilerle konuÅŸtuk. SipariÅŸ almaya baÅŸladık. Herkes, içinde kendini rahat hissedeceÄŸi, esprili koton tişörtler istiyordu. Biz de önünde komik laflar yazan tişörtler yaptık.’Substance tişörtlerinin üzerinde ‘Hot’ (Sıcak), ‘I’m single are you?’ (Ben bekarım ya sen), ‘I date only models’ (Yalnızca mankenlerle çıkıyorum), ‘I’m not available’ (Müsait deÄŸilim) gibi ÅŸeyler yazıyor. Aytül Hanım kadınların en çok ‘Ben bekarım ya sen’ tişörtlerini, erkeklerin ise ‘Yalnızca mankenlerle çıkıyorum’ tişörtlerini aldıklarını söylüyor. Tuvalet amblemlerinin basılı olduÄŸu modeller de çok ilgi görüyormuÅŸ. Aytül TarakçıoÄŸlu bu tişörtler sayesinde insanların sosyalleÅŸtiÄŸini düşünüyor: ‘Giyenler cıvıl cıvıl renkler ve üzerlerindeki sloganlarla kendi karakterlerini yansıtmış oluyorlar. Birinin iltifat etmesi ya da sloganınızla ilgili konuÅŸma baÅŸlatması çok kolay.’ Substance tişörtleri ÅŸu anda tüm Mudo’larda satışta. Tanesi 25 YTL. Yakın zamanda ÅŸapka, hediyelik eÅŸya gibi alanlarda da komik ürünler piyasaya çıkartmayı planlıyorlar. T-Box’a rakip mi geliyor ne?Â
button