Mavi Yolculuğun 20 yıllık tarihi Arya

Güncelleme Tarihi:

Mavi Yolculuğun 20 yıllık tarihi Arya
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 16, 2005 00:00

Arya nedir derseniz, kısaca şöyle anlatılabilir: Taa 1983 yılında, çoÄŸu hayatında ilk kez mavi yolculuÄŸa çıkan bir grup gencin yolculuk boyunca kurduÄŸu hayalin gerçekleÅŸmiÅŸ hali... Bu hayalin gerçekleÅŸmesinin üzerinden tam 20 yıl geçti. Türkiye’de mavi yolculuÄŸun yeni yeni yapıldığı, öğrenildiÄŸi o zamanların gençleri, geziden öyle keyif almışlardı ki, ‘bizim de bir kayığımız olsun’ deyip yola çıktılar. Ancak, kendilerinin gezeceÄŸi bir tekne sahibi olmaya çalışırken, yat iÅŸletmeciliÄŸi yapacak bir ÅŸirketin ortağı oluverdiler. ÇoÄŸu Ä°stanbul Erkek Lisesi’ndeki öğrencilik yıllarından tanışan 11 ortak, oldukça zor koÅŸullarda ama keyifli bir ÅŸekilde kurdu Arya’yı. Biraz borçlanarak, biraz kazık yiyerek, biraz borçlarını ödeyemedikleri insanları ortak yaparak... Bugün Bodrum’un yanı sıra Marmaris ve Antalya ofisleriyle, sadece denizde deÄŸil, karada da unutulmaz turlar düzenleyen bir turizm ÅŸirketi olan Arya, 20. yılını ‘artık saçları beyazlamış’ genç ortakları ve de ikinci kuÅŸak, sahiden genç ortaklarıyla kutladı. Kabuk inÅŸaatı Amasra KurucaÅŸile Kapısuyu’nda yapılan Nostalgia adlı ilk tekneleri 1985 nisanında suya inmiÅŸti. Onu diÄŸer tekneler izledi. Arya’nın 1986 yaz sezonunda 250 kiÅŸi olarak baÅŸlayan yat yolcu kapasitesi, her yıl artarak geçen 15 yıl içinde yılda 3500’ü aÅŸtı. Artık, geleneksel, lüks, yelkenli ve motor yatlarla her zevke farklı turlar düzenleyen Arya, 1990 sonlarından bu yana sayıyı arttırmaktan çok hizmet kalitesini yükselterek, yaptığı iÅŸten daha fazla zevk almaya çalışıyor.Son yıllarda yurtiçi turların yanında, Türkiye’deki müşterilerine yönelik yurtdışı yat turları da düzenliyor. Kara turlarını yatçılıkla birleÅŸtirerek, deÄŸiÅŸik ‘yürüyüş ve yelken’ programları yapıyor. Yabancı müşterilerine yönelik de Türkiye’de ilginç kara turları gerçekleÅŸtiriyor. Bodrum - Antalya arasında apart, küçük otel ve pansiyonları da içeren konaklama seçenekleri sunuyor. Bunca yıl sonra düzenlediÄŸi turlara, ekonomiden ziyade insanları birbirlerine yakınlaÅŸtıran ve tanımadıkları insanlar hakkındaki -genellikle olumsuz olan- önyargılarını ortadan kaldıran bir araç olarak bakıyor.Bu arada Arya’nın ilk teknesi Nostalgia, geleneksel Bodrum guletlerinden farklı olarak Karadeniz’de inÅŸa edilmiÅŸ ve açık deniz yelken teknelerini örnek almıştı. Bu nedenle Bodrumlu denizciler tarafından o yıllarda yadırganan Nostalgia, katıldığı ilk yelken yarışında derece alınca ‘aileye kabul edildi.’ Sonra da mavi turcular arasında bir efsane oldu. Arya’nın 1987 yılında Bodrumlu gençlerin gönüllü katılımıyla baÅŸlattığı ‘Çöp Turları’ da hem gençlere bedava mavi tur yaptırdı, hem de çevreye büyük katkı saÄŸladı (Arya bu görevini daha sonra Saynur Gelendost ve ekibine bıraktı). Arya’nın tarihinde böyle pek çok sevinçli, aynı zamanda üzüntülü, trajikomik hikaye var. Elbette hepsini buraya sığdırmak imkansız. Burada Arya tarihinden küçük kesitler bulabileceksiniz sadece. Gerisini, teknelerinden birinde yapacağınız mavi yolculuklara saklayın. 1972 yazı. Gençlerin en gençken yaptıkları Bodrum kampı, çoÄŸu için Bodrum’la ilk karşılaÅŸmaydı. Denizyolları’nın, galiba kiÅŸi başı 22-23 lira ödedikleri biletle bindikleri bir gemisinin, en alttaki salon-kamarasında gitmiÅŸlerdi. FotoÄŸrafta bu geminin ‘başüstünde’ uyku tulumlarıyla gecelerken görülüyorlar. FlaÅŸ patladığı için kaptandan fırça yedikleri bu fotoÄŸrafta, Grup 7 ortaklarından Cengiz Turhan ve Arya’nın ortaklarından Nihat Gencosman, Rüştü Tezcan, Hasan Karadeniz var.1984 yazı. Ä°lk tekneleri Nostalgia, Kapısuyu köyünde yapılırken. Arya’nın fikir babası ve ilk ortaklarından Akın Alpar (saÄŸda), teknenin yapımına nezaret ediyor. Herkesi bu iÅŸe bulaÅŸtıran, denizden, tekneden, makineden anlayan, dolayısıyla baÅŸarmak için en güvenilen insan olan Alpar, kısa bir süre sonra, -daha yola yeni çıkmışken- bir trafik kazasında hayatını kaybedecek, yine herkesin ‘bıraksak mı?’ demesine neden olacaktı. Arya ekibi pes etmemeye karar verdi. Bir sonraki teknenin adı Akın A oldu. (Hem Akın A, hem Akına)Ä°ÅžTE MAVÄ° YOLCULUÄžUN SAÇI BEYAZLAMIÅž GENÇLERÄ° Gemi Mühendisleri Hüseyin Çoban ve Hasan Karadeniz, Endüstri Mühendisi Rüştü Tezcan, Turizmci Nihat Gencosman, Barış Ulus, Murat Aslan ve içlerindeki ‘asıl denizci’ Akın Alpar tarafından 20 yıl önce kurulan Arya’nın ortak sayısı bir süre sonra yine turizm sektöründen Gürsel Tarba, Ahmet Ersoy, Murat Sevig ve son olarak Okan Alpar’ın katılımıyla 11’e çıkmıştı. Ortaklar ÅŸirketin 20. yılında bu fotoÄŸraftaki gibiydi: (Soldan saÄŸa) Murat Arslan, Arya Bodrum, yat alım, bakım sorumlusu; arkasında gözükmeyen Barış Ulus Bilgi Ãœniversitesi öğretim görevlisi; Gürsel Tarba, Arya Antalya-Kara Turları, Oteller Sorumlusu; Hüseyin Çoban, Nostalgia’nın yapımından bu yana KurucaÅŸile-Tekkeönü’nde tersanesi olan, o bölgede bu sektörün geliÅŸimine katkısı olan kiÅŸi; Murat Belge, ortak deÄŸil ama çoÄŸuna ilk mavi yolculuÄŸu tattıran, yani ‘azmettiren’ kiÅŸi; Ä°lkim Tongur, Akın Alpar’ın ikinci kuÅŸaktan ortak, konservatuvarda hoca kızı; Ahmet Ersoy, Ä°sviçre’de yaÅŸayan çeviri ÅŸirketi sahibi; Hasan Karadeniz, Arya Bodrum- Mali koordinatörü; Murat Sevig, halen Antalya’da bir turizm ÅŸirketinde ortak; Nihat Gencosman, Arya Bodrum pazarlama ve yurtdışı iliÅŸkilerden sorumlusu; Rüştü Tezcan, Arya Bodrum yat iÅŸletme sorumlusu, Yönetim Kurulu BaÅŸkanı... FotoÄŸrafta olmayan tek ortak, Okan Alpar.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!