Güncelleme Tarihi:
Orta Anadolu İhracatçıları Birlikleri Genel Sekreterliğince hazırlanan raporda, dünya makarna üretiminde İtalya, ABD, Brezilya ve Rusya'nın ardından 5. sırada bulunan Türkiye, makarna tüketimi konusunda ise diğer ülkelerden geride kalıyor.
Besin değerinin yüksek olması ve kolay hazırlanabilmesi nedeniyle dünyada makarna tüketimi hızla artarken, dünyada kişi başı makarna tüketiminde ilk üç sırayı 28,5 kilogramla İtalya, 12,7 kilogramla Venezuela ve 11,5 kilogramla Tunus alıyor.
Türkiye'de ise sos kalitesinin gelişmemiş olması, makarna pişirilmesi konusunda yeterince bilgiye sahip olunmaması, üretimde çeşitliliğin yeni yeni başlaması ve makarnanın besleyici değerinin bilinmemesi nedeniyle tüketim kişi başına yaklaşık 5,5 kilogramda kalıyor.
BULGUR VE ERİŞTE, MAKARNANIN YERİNİ TUTUYOR
Dünyada makarna ürünlerine genel talep istikrarlı şekilde artmasına rağmen Türkiye'de makarna tüketimi beklenen düzeye ulaşmazken, tüketimde önemli bölgesel farklılıklar da görülüyor.
Kentlerde makarna tüketimi kişi başına 6,3 kilograma ulaşırken, kırsal kesimde ev yapımı erişte, bulgur ve ekmek tüketiminin yoğunluğu ve gelir dağılımındaki dengesizlikler dolayısıyla alım gücünün zayıflığı nedeniyle kişi başına tüketim sadece 2,6 kilogramda kalıyor.
Türkiye'deki kişi başına makarna tüketiminin bölgesel dağılımı incelendiğinde ise ilk sırayı 6,4 ile Marmara Bölgesi'nin aldığı, burayı da Ege ve İç Anadolu bölgelerinin izlediği görülüyor.
Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde ise bu tür ürünlerin daha çok evlerde hazırlanması, yemek alışkanlıklarında makarnayı ikame eden bulgur ve eriştenin büyük yer tutması nedeniyle, makarna tüketimi kişi başına yaklaşık 3,6 kilogram olarak gerçekleşiyor.
TÜRK HALKI, MAKARNAYI ANA YEMEK KABUL ETMİYOR
Raporda, günlük karbonhidrat ihtiyacını ekmekten karşılayan Türk halkının, makarnayı, bulgur ve pirinç pilavında olduğu gibi ana yemek olarak kabul etmediği vurgulanıyor.
Ancak son yıllarda makarnanın ucuz olması, kolay hazırlanması, pazarlama ve ulaşım olanaklarının artması ve hızlı kentleşme sonucunda çalışan kadınların hazır gıdaları tercih etmesinin, makarna tüketimini artırdığı ifade ediliyor.
Türkiye'nin dünya makarna üretiminde söz sahibi olmasına rağmen yeterli olmayan makarna tüketimini artırma yönünde çalışmalara başlayan Türkiye Makarna Sanayicileri Derneğinin, ilk etapta tüketimi kişi başına 8 kilograma çıkarmayı hedeflediği kaydediliyor.