Güncelleme Tarihi:
Özünde hayatımızın neredeyse en önemli ve gerekli kişisel gelişim araçlarından biri. Seviyeli iletişimin en önemli parçası bile diyebiliriz.
Bizler çocuklarımıza feedback vermeyi ve almayı öğretebilirsek, yeni eğitim ve öğretimi dizayn ederken ve yeniden yapılandırmaya girerken, aslında sorunların da en büyük kısmını çözmüş olacağız.
Çünkü sadece TV programlarını bile gözlemlediğimizde ve analiz ettiğimizde görüyoruz ki; henüz yetişkinler bile sağlıklı iletişim kuramamaktalar.
Özeleştiri yapıyorum ve eleştiriye açığım diyen ortalama bir insan bile eleştiri yapıldığında bunu kişisel olarak algılamakta.
Halbuki gelişimin en büyük parçası olarak kabul edilen ve gelişmiş ülkelerde feedback almanın ve vermenin çok değerli kabul edildiği günümüzde, bizlerin de bu olgunun üzerinde durmamız gerekir.
Türkiye’de de özellikle bu yeni eğitim-öğretim sezonuna girerken hep birlikte, hem ebeveynler hem de eğitimciler olarak feedback almasını ve vermesini, hem kendimiz en doğru şekliyle hayatımıza geçirmeliyiz, hem de bunu çocuklarımıza en doğru şekilde öğretmeliyiz.
Fonksiyonları neler?
Feedback’in fonksiyonları nelerdir ve ebeveynler olarak çocuğunuzun öğretmenlerinden doğru feedback alıp almadığını nasıl anlarsınız?
◊ Feedback sayesinde pozitif davranış, kabul gören davranış desteklenir ve onaylanır. Görmek istenilen davranış, diğerleri tarafından da uygulanmaya devam eder.
Örnek:
Öğretmenin “Ödevlerinizi yapmanıza memnun oldum. Bu davranışınız, konuyu anladığınızı gösteriyor. Şimdi bir sonraki konuya geçebiliriz. Aferin!” demesi, özellikle de ergenlere bu şekilde kompliman yapması, onları motive ediyor.
Çoğu zaman pozitif geribildirimin öneminin ne kadar değerli olduğu gözden kaçabiliyor, fakat gerçekten çok işe yarıyor.
◊ Feedback sayesinde negatif davranışlar düzeltilebiliyor.
Örnek:
Öğretmen, “Birçok defa konuşmamı böldün ve senin için çok önemli bir konuyu kaçırıyor olmandan rahatsızım. Konuyu anlatırken bölmezsen memnun olurum” diyerek negatif davranışı rahatlıkla düzeltebilir.
◊ Sınıf içinde feedback, hem eğitimci ve öğrenci arasındaki diyalog açısından, hem de öğrencilerin kendi aralarındaki iletişimleri açısından büyük önem taşımakta. Feedback sayesinde hem birbirlerini daha iyi anlarlar, hem de bu durum birlikte pozitif çalışmayı sağlar.
Örnek:
Öğretmen “Bugün sizlerle çok güzel bir çalışma yaptık, birbirimizle her geçen gün çok daha iyi anlaştığımızı düşünüyorum” dediğinde, iletişimi kuvvetlendirir.
Feedback ile ilgili kendimizi test edelim,
◊ Feedback ile ne sıklıkta karşılaşıyorum?
◊ Karşılaştığımda karşılık verme gereği duyuyor muyum?
◊ Aldığım feedback ile ilgili aynı fikirde miyim?
◊ Alternatifler veya bahaneler buluyor muyum?
◊ Verilen geri bildirimi test ediyor muyum? Neye göre?
◊ Hiçbir tepki vermeden ne sıklıkta başkalarına sinir oluyorum?
◊ Gerçekte uygulamaktansa ne söyleyeceğimi mi düşünüyorum?
◊ Başkalarını anlamakta zorlanıyor muyum?
◊ Hiç yargılamadan sadece dinleyebiliyor muyum?
ÖĞRENCİLERDEN GELENLER
İsim: Doruk Anıl
Yaş: 19
İstek: Teoriye dayalı bir eğitim sistemi yerine uygulamalı eğitimin çok daha yararlı olacağını düşünüyorum.
İsim: Alper Kaya
Yaş: 16
İstek: Ders müfredatı içerisinde sosyal aktivitelere daha fazla önem verilmeli, öğrenciler yeteneklerine göre yönlendirilmeli.
İsim: Melike Çetin
Yaş: 18
İstek: Öğrencilerin özgüvenlerinin gelişiminde öğretmenlerinin daha fazla sorumluluk alması ve bu süreçte etkin rol oynamalarının gerekli olduğunu düşünüyorum.
NOT
◊ Çocuklarınıza feedback verirken kısa ve öz olmasına dikkat edin.
◊ Sadece konu ile ilgili feedback verin, lütfen konuyu dağıtmayın ve kişiselleştirmeyin.
◊ Konuyu ne kadar uzatırsanız, asıl konudan o kadar uzaklaşırsınız.
◊ Kızdığınız eski konuları da lütfen asıl konuşmak istediğiniz konuya dahil etmeyin, kesin ters teper.
◊ Konuyu konuşurken genelleştirmeden sadece o konu ve o davranışı konuşun.