Öznur KAYMAK - Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Mart 11, 2007 00:00
ABD’de ABC kanalında yayınlanan ve üç sezondur gündemden düşmeyen, milyonlarca izleyiciyi peşinden koşturan TV dizisi Lost, macera dolu öyküsü ve sırlarıyla bir fenomene dönüştü. Sadece bu kadar değil.
Pazarlama çalışmaları ve internetteki sanal oyunlar Lost’u sadece bir dizi olmaktan çıkardı. Dizi geçen yaz tatile girince, yapımcılar internette diziye paralel bir olaylar zinciri kurdu. Dizide ismi geçen kişiler, markalar, hatta en ufak detaylar için bile web siteleri yarattılar. Milyonlarca Lost fanatiği dizideki sırların izini internette sürmeye başladı. Türkiye’de üçüncü sezon bölümleri Digitürk’te yayınlanan dizideki bilmecelerin sonu gelecek gibi görünmüyor. Gerçek ve kurgunun ayırt edilemez hale geldiği, karmaşık pazarlama teknikleriyle dolu Lost dünyasını araştırırken, biz de kaybolduk...
Hayali çikolata açık artırmayla satıldıApollo Bar, dizinin ikinci sezonunda ortaya çıkan hayali bir çikolata markası. Kahramanlarımız, bir bölümde içi yiyeceklerle dolu bir kiler keşfediyor. Buldukları yiyeceklerin çoğunda "Dharma" etiketi bulunurken, değişik ambalaja sahip Apollo çikolata hemen dikkatlerini çekiyor. Apollocandy.com sitesinden hayali markanın tarihçesinden reklam filmine kadar tüm detaylara ulaşılabiliyor.
Sitedeki bilgilere göre; Apollo’yu 1962’de M. David Benson, San Francisco’da kurmuş. 1964’te sütlü Apollo çikolatasını üretmiş. Şirketin hayali sahibi, hayali çikolatanın hayali tarifini dedesinden aldığını söylüyor. Apollo’yu diziye bağlayan ince bir detay daha var: 1970’te maddi kriz yaşayan şirketi, dizide sık sık adı geçen gizemli kuruluş Hanso Vakfı kurtarmış!
Piyasada bulunmayan Apollo’nun taklitleri çıktı. Hatta Ebay gibi açık artırma siteleri üzerinden satılmaya başladı. Web sitelerindeki Apollo ödüllü yarışmaların sayısı da artıyor. Dizinin fanatik izleyicileri Apollo’yu tadabilmek için yarışıyor. Bugünlerde Apollo’nun gerçekten market raflarına çıkıp çıkmayacağı merak ediliyor.
Rakamlar hálá sırrını koruyor
Hugo Reyes (Jorge Garcia) adanın en şişman ve en sevimli karakteri. Hugo’nun önceki hayatıyla ilgili bir hikáyesi var: Hugo psikolojik sorunları nedeniyle tedavi görüyor. Başka bir hastadan duyduğu 4, 8, 15, 16, 23, 42 rakamlarıyla loto oynuyor. Ve 114 milyon dolarlık büyük ikramiyeyi kazanıyor. Ama bu ikramiye ona kötü şans getiriyor. Annesine aldığı ev yanıyor, dedesi ölüyor ve şirketi iflasa sürükleniyor.
Hugo’nun büyük ikramiyeyi kazandığı hayali loto şirketinin de bir internet sitesi var: megalottojackpot.com. Sitede son haftanın talihlisi olarak; Hugo ve ailesinin ödülü alırken çekilmiş fotoğrafları yer alıyor. Hemen altında "Kalbimiz Oceanic Havayolları’nın 815 sefer sayılı uçağıyla kaybolan Hugo Reyes ve ailesiyle" yazısı var.
Lost’un yerli fan sitelerinden 108.com’da Mega Lotto’daki gibi her hafta çekiliş düzenleniyor. Kazananlara diziyle ilgili çeşitli hediyeler veriliyor.
Grup kurmaca ama hayranları gerçekDizi karakterlerinden Charlie’nin (Dominic Monaghan) müzik grubu DriveShaft, gerçekte hiç albüm yayınlamayıp, hiç konser vermemiş olsa da geniş bir hayran kitlesine sahip. Grubun üç üyesi daha var: Sinjin, Patrick ve Liam. Fan sitesi driveshaftband.com’da şu mesaj okunuyor: "Bizimle çalışmalarını paylaşmak isteyen yetenekli hayranlarımızdan bir e-mail aldık. Türkiye’de yaşayan Eda ve Ezgi Köyağasıoğlu Saved şarkısının muhteşem bir cover’ını yapıp bize göndermiş. Çok teşekkür ediyoruz." Yani grup kurmaca ama hayranları gerçek! Dizi yapımcılarının grup için hazırladığı şarkı sözlerine ve konser görüntülerine ulaşabiliyorsunuz. Charlie’nin kaybolduğu 815 sayılı uçuşla ilgili pek çok habere de yer veriliyor.
Dharma’nın sırrı ve Hanso Vakfı bilmecesiİkinci sezondan itibaren dizide bilimsel araştırmalar yapan "Dharma" grubu en büyük soru işareti haline geldi. Dharma kelimesinin Türkçe’deki açılımı: "Malzeme Uygulamaları Üzerine Deneysel Çalışma ve Araştırmalar Yapan Departman." Dharma’nın logosu adanın pek çok yerinde gözüktü. Tabii hayali oluşum Dharma’nın da birden fazla web sitesi var. En çok konuşulanı www.dharmaindustries.com sitesindeki kuğu logosuna tıklayınca Dharma hakkında bilgi veren "Orientation" isimli video izleniyor. Siteyi daha detaylı gezmek için gereken kullanıcı ismi ve şifreyi ise henüz çözebilen çıkmadı. Hanso Vakfı, 2006 yazında, internetteki Lost bilmecelerinin en ünlülerinden biri oldu. ABC kanalındaki reklam arası tanıtımları nedeniyle Hanso Vakfı ilk önce gerçek bir kuruluş zannedildi. Hatta, vakfın sözcüsü Hugh Mcinytre, bir talk-showa çıkarak Dharma’yla ilgili şu açıklamayı yaptı: "Dharma önceleri Hanso’ya bağlı bir projeydi. Fakat 1987’de sonlandırıldı." Hansoexposed.com sitesinde vakıfla ilgili kısa videolar yayınlıyor. Bu aslında yine yapımcılar tarafından kurgulanmış bir anti-hanso hareketi.
Talihsiz havayolu şirketiLost’la birlikte adı çok sık duyulan Oceanic Airlines, Hollywood
film şirketlerinin 10 yıl önce yarattığı bir sahte havayolu şirketi. İçinde uçak ve havaalanı sahnesi geçen hemen tüm filmler ve TV dizilerinde bu kurmaca şirketin ismi kullanılıyor. Uçak düşmesi, kaçırılması gibi talihsiz olaylar hep Oceanic uçaklarının başına geliyor! Oceanic’in gerçek bir havayolu şirketinden farkı yok neredeyse. Web sitesinde rezervasyon için telefon numarası bile var. Ama şu ara, Lost’taki uçak kazası sebebiyle tüm uçuşların iptal edildiği belirtiliyor.
Troup ve Valenzetti gerçekten yaşadı mı?İtalyan matematikçi Enzo Valenzetti, insanoğlunun kesin yaşam süresini belli ölçütlere göre hesaplamış. Ama bu yöntemi kimseye anlatmamış. Bir süre BM komisyonunda, sonra da Dharma’da çalışmış. Kendi tek motorlu uçağıyla, okyanus üzerinde düştü ve öldü. Valenzetti’yi iyi tanıyan yazar Gary Troup, Valenzetti Equation isimli bir kitap yazdı. Ama Troup da bir uçak kazasında öldü. Hem de Lost hikayesini başlatan, Oceanic Airlines’ın 815 sayılı Sydney-Los Angeles uçağında... Üstelik Troup, Hanso Vakfı’yla ilgili Bad Twin isimli bir kitap yazıyordu. Dizinin senaryosuna göre; uçakta dizinin popüler karakterlerinden Sawyer ve Troup yanyana oturuyordu. Sawyer adada Troup’un notlarını bulup okumaya başladı.