Oluşturulma Tarihi: Mayıs 07, 2004 00:00
Siz de tüm raflarından rengarenk parfümlerin, ÅŸampuanların, kremlerin, makyaj malzemelerinin taÅŸtığı bir kozmetik maÄŸazasına girdiÄŸinizde başı dönenlerden misiniz? Peki, kozmetik ürünleri satın alırken tercihinizi neler etkiler?Belki de ürünün muhteviyatı, kalitesi, kokusu ve renginden daha çok ambalajına tav oluyoruz. Parfüm ve ruj-far gibi renkli kozmetik ürünlerinde, büyük bir tasarım savaşı yaÅŸanıyor. Çünkü bir kozmetik ürünü, iyi ya da kötü, ambalajıyla bütünleÅŸiyor ve akıllarda o ÅŸekliyle yer ediyor. Bünyesinde, Equal, Viva Cappio, Caldion, Extory, Jagler ve Carmina gibi markaları bulunduran, 54 yıllık Türk kozmetik firması Hunca’nın tüm ürünlerinin görsel tasarımından sorumlu Pazarlama Müdürü Niso Kalaonra ile kozmetik ürünlerin görsel yönünü konuÅŸtuk.Bir ürünün dış görünümüne, ambalajına karar verme süreci nasıl iÅŸliyor?- Hedef kitle çok önemli. Ãœrünlerin görselliÄŸini bir bakıma tüketici ihtiyaçları belirliyor. Tüketicilerden gelen tüm verilerle bir konsept raporu hazırlanıyor her ürün için. Bizi ambalaj sürecine bu rapor taşıyor. Renkli kozmetik dediÄŸimiz makyaj malzemelerinde, parfümlerde ambalaj çok önemli. Ãœrünün imajı açısından, en çok dikkat edilmesi gereken unsur bu. Çok ciddi de bir maliyeti var. Bu konuda, yurtdışındaki trendleri de göz önünde bulunduruyoruz. Tasarım aÅŸamasında birden çok kaynaktan faydalanıyoruz. Maliyet, ambalaja uygulanabilirlik gibi konuları göz önünde bulundurarak da üretime geçiyoruz. Ambalaj, ürünün fiyat politikasından, pazarda nasıl konuÅŸlanacağına kadar pekçok yönünü belirliyor.Kozmetikte ambalaj da, en az ürünün kendisi kadar önem taşıyor o zaman?- Kozmetik sektöründe ambalajın önemi daha da artıyor. Kozmetik ürünleri imaj üzerine kurulu olan ürünler. Tüketici, kozmetik markasıyla birlikte imaj da satın alıyorlar. Bu imaja en uygun tasarımları ortaya çıkarmaya çalışıyoruz.Ambalaj tasarımları yapılırken nelere dikkat ediliyor peki?- Tüketicinin ihtiyaçları doÄŸrultusunda hazırlanan konsept raporu tasarımın nasıl olacağında en önemli rolü oynuyor. Yurtdışında bu alandaki trendler sıkı bir ÅŸekilde takip ediliyor. Ãœrün hangi hedef kitleye yönelikse, onlarla ilgili yapılan araÅŸtırmalar tekrar ele alınıyor. Aynı zamanda ürünün fonksiyonel olmasını da saÄŸlayacak tasarımlar yapılıyor. Bunun dışında farklı bir kaynağımız da var bizim tasarım sürecimizde. Mesela geçen yıl Ä°stanbul Teknik Ãœniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümü öğrencileriyle bir ambalaj tasarımı yarışması yaptık. Yurtdışındaki bir firmayla da çalışıyoruz. Burada yapılan çizimler, konsept brifleri oraya gönderiliyor ve onların çalışmalarını da alternatif olarak alıyoruz.Ä°yi ambalaj özellikleri nedir?- Kesinlikle fonksiyonel olmalı. Bu duraÄŸan bir alan deÄŸil, sürekli yenileniyor. Dolayısıyla yenilikçi bir tasarım olmalı. Fiyatının çok artmaması için, maliyeti külfetli bir malzemeden üretilmemeli. Çünkü ürünlerin fiyatlarında en önemli belirleyici ambalajdır. Çantada taşıyabileceÄŸi boyutlarda, teknolojik tasarımlar olmalı. Teknoloji alanı da önemli ölçüde ilham veriyor yeni nesil ambalaj tasarımlarına. Dış görünümü ürünü çekici kılmalı ve farklılaÅŸtırmalı. Rafta insanlar tarafından fark edilmesini saÄŸlamalı. Ãœrünün vermek istediÄŸi mesajı tam vermeli ayrıca. Ãœrün piyasaya çıktıktan sonra belli aralıklarla iyiÅŸleÅŸtirme yapılsa bile, özellikle parfümler ÅŸiÅŸeleriyle özdeÅŸleÅŸiyor. Bu sebeple baÅŸarılı bir ambalaj yakalandıktan sonra, insanlarla buluÅŸması çok önemli. Tasarım en çok parfüm ÅŸiÅŸelerinde mi öne çıkıyor? - Tüm kozmetik ürünlerinde ambalajların farklı yönleri öne çıkıyor. Mesela ÅŸampuanlar, banyoda kullanıldığı için, elden kaymayacak malzemeden, içine su kaçmasını önleyici dar kapakları olan ambalajlarda üretilmeli. Parfümde estetik ve şıklık daha çok öne çıkıyor tabii. Åžampuan, oda spreyi, tıraÅŸ köpüğü gibi kozmetiklerin ambalajlarında fonksiyonellik öne çıkıyor. Yaratıcılığın sınırlarının zorlanabileceÄŸi bir alan kozmetik.Ambalajda ÅŸu andaki trendler, moda renkler neler?- Ambalaj trendleri tekstille oldukça baÄŸlantılı. O yıl tekstilde öne çıkan renklere ambalajlarda da rastlanıyor. Biz de Carmina’yla bu moda renkleri yansıtıyoruz. FuÅŸya renk mesela bu sezonun trendi. Aynı tekstil gibi, ilkbahar-yaz, sonbahar-kış ÅŸeklinde trendler deÄŸiÅŸiyor. Ambalajlar gitgide küçülüyor. Makyaj malzemelerini cepte, çantada kolayca taşınabilir hale getirmeye çalışıyor firmalar. KozmetiÄŸin insan hayatındaki yerini pratikleÅŸtirecek ÅŸekilde bir geliÅŸim var. Mesela bir ruj çantadan çıkarılıp, aynaya gerek kalmadan kolayca sürülebilecek ÅŸekilde dizayn ediliyor. Fırçalılar, plastik tüp ÅŸeklindeki rujlar hep bunun göstergesi. Parlak, simli ürünlerin içini görebildiÄŸiniz, ÅŸeffaf ambalajlarda satılması tercih ediliyor çoÄŸunlukla. Bu sezonun gözdeleri, kırmızı, fuÅŸya, turuncu gibi canlı renkler.Â
button