OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 06, 2005 00:00
Ciddi bir arızayla daha karşı karşıyayız sevgili okurlar. Her çarÅŸamba CNN Türk’te Defakto diye bir program yapıyor. Her programda ünlü bir konuk ağırlıyor. Konuk konuÅŸurken o duvarlara bakıyor, derinlere dalıyor, rol kesiyor.Hiç beklenmedik bir anda stüdyoya bir dansöz girip göğüslerini masaya dayıyor. Defakto’yu yöneten, çeken, sunan adamın adı Berkun Oya (28). Aslında o bir tiyatro yazarı, yönetmeni ve oyuncusu. Bugüne kadar kendi yazıp yönettiÄŸi dört oyunda rol aldı. Oya’ya eÅŸlik eden oyuncular arasında Ahmet UÄŸurlu, Ozan Güven gibi isimler vardı. Kanal D’de yayınlanan Sahra adlı dizinin ilk yedi bölümünde de oynayan Oya’yla kış ayazında Taksim AKM önünde buluÅŸtuk. Ve ortaya bu serin röportaj çıktı.n Televizyon programınızın bir bölümünde kendiniz soruyor, kendiniz cevaplıyorsunuz. Soruyu sorduktan sonra cevap şıklarını a, b, c, d diye sıralıyorsunuz. Her soruda c şıkkı mutlaka Garo Mafyan. Neden? Ne alıp veremediÄŸiniz var Garo Mafyan’la?- Özel bir sebebi yok. Garo Mafyan’ı tanımam etmem. Adam müthiÅŸ bir şık. Belki de bu yüzden.n Her programda bir konuk var. Ve genelde konuÄŸunuz konuÅŸurken siz baÅŸka baÅŸka taraflara bakıyorsunuz. Ayıp olmuyor mu?- Gözünün içine de bakıyorum. Göz göze dakikalarca kaldığımız da oluyor. n Peki on dakika gözüne bakıyorsanız, on dakika havalara bakıyorsunuz. Havalara baktığınızda karşınızdakinin ne anlattığını umursamıyor musunuz?- Asla öyle snob bir tavır içerisinde deÄŸilim. Ben televizyoncu deÄŸilim. BeceriksizliÄŸim yüzünden umursamaz gözüküyorum. Yoksa televizyona çıkıp insanları aÅŸağılamak için baÅŸka taraflara bakmak gibi bir amacım yok.n Arada bir dalıp gidiyorsunuz da. O anda ne düşünüyorsunuz? - Klima çalışmıyor sıcak oldu diye düşünüyorumdur. Lafı uzattı diye düşünüyorumdur. Ne güzel anlatıyor adam ya da kadın diye düşünüyorumdur. Açım, sigara içmem lazım, bitse bir an önce diye düşünüyorumdur.n Bir gün konuklardan biri size kafa atar diye korkmuyor musunuz?- Bugüne kadar sinirlenen ve tepkisini belli eden bir konuk olmadı.n Erkin Koray ‘Sen bana bir çay daha söyle. Sonra da kalp kırmadan, efendi gibi dağılalım’ demiÅŸti.- Ama o bir oyundu tabii. Öyle bir ÅŸey olmadı. Bu konuÅŸulmuÅŸ bir ÅŸeydi. Erkin Koray, çok severek ve isteyerek geldi. Keyifli bir üç saat geçirdi.n Yazıyorsunuz, yönetiyorsunuz, kameraman da sizsiniz. Allah bilir ışık da tutuyorsunuz. Hiç kimseye güvenmeyen bir paronayak mısınız?- Olur mu öyle ÅŸey. Defakto bir ekip iÅŸi. Evet, iÅŸin büyük bir kısmını ben üstlenmiÅŸ durumdayım. Ama bu benim yaptığım bütün iÅŸlerde böyledir. Bu asla kendimden baÅŸka kimseye güvenmememden ya da kendimi en iyi kurgucu, en iyi kameraman saymamdan kaynaklanmaz. Bu bir çalışma metodu. Biraz titizim. Herhangi bir ÅŸeyi bir bütün olarak tasarlıyorum. Aksi halde baÅŸarısız oluyorum. GeçmiÅŸte bana ait olmayan bir hikayeyi yönettim ve iÅŸi rezil ettim. n Bugüne kadar kaç oyun yazdınız?- Açıkçası ben sahnelenmiÅŸleri oyun sayıyorum ama 6-7 oyun yazdım, 4-5 tanesi sergilendi. Åžu anda üzerinde çalıştığım bir oyun var önümüzdeki yıl da o sergilenecek.n Oyunlarınızda izleyiciye tiyatroda olduÄŸunu sık sık hatırlatıyorsunuz. Bunu niye yapıyorsunuz? Bıraksanız da millet kaptırıp gitse?- Kaptırıp gitmediklerini nereden biliyorsunuz? Evet senaryoda izleyiciye tiyatroda olduklarını sık sık hatırlatıyorum. Tiyatrodalar çünkü. Bir ÅŸeyi farkındalıkla izlemek daha iyi deÄŸil midir? Ben oyunculardan da aynı ÅŸeyi beklerim. Son sahnede aÄŸlayan bir oyuncu selama çıktığında hálá aÄŸlıyorsa, o oyuncu bir ruh hastasıdır. Ä°yi bir oyuncu deÄŸildir.n Herkes tarafından izlenmek ne kadar umurunuzda? - Umrumda tabii ki. Ama daha çok insan beni izlesin diye oyun yazılır mı, onu bilmiyorum. Yangın Duası’nı çok fazla insan izlesin diye yazmadım. Åžimdi çok fazla kiÅŸi izliyor, bu da beni memnun ediyor o ayrı. Akıllı bir kiÅŸiye ulaÅŸmak bazen milyonlara ulaÅŸmaktan daha doÄŸrudur. Ama ortalama akla sahip binlere ulaÅŸmak güzel tabii... n Åžimdi siz ünlendiniz ya herkes sizi birilerine benzetiyor. Türkiye’nin Tarantino’su, John Malkovich’i diyenler var. Oyun yazarlığınızı da Samuel Beckett’e (Godot’yu Beklerken’in yazarı) benzetiyorlar. Bu saydığım isimlerden hangisine daha yakın duruyorsunuz?- Hiçbirine yakın durmuyorum. Böyle bir ÅŸey olabilir mi? Ä°nsanlar oyunumu izliyor, orada bir dille karşılaşıyor ve hemen bir ÅŸeye benzetmek istiyorlar. Sahnede saçma sapan konuÅŸan insanlar absürd tiyatro yapıyor diye düşünüyorlar. Absürd tiyatro yapan herkesi de Beckett’e benzetiyorlar. Bu, bu kadar düz bir bakış açısı. Vizyon darlığı. Kültür ve cinsel devrimimizi tamamlayamamış olmamızdan kaynaklanıyor. Bizim insanımız öpüşmeyi de bilmez. Oral seksi bilir. Bu yüzden dünyanın en aptal oyununu üç dakika ayakta alkışlar. Çok iyi bir oyunu anlamak için emek harcamaz, yarısında çıkar. Oscar Wilde’ın dediÄŸi gibi ‘Bazıları her ÅŸeyin fiyatını bilir ama deÄŸerini bilmez.’n Televizyona iÅŸ yapmanızın parayla bir alakası var mı? - Olmaz mı? n Sahra dizisindeki rolünüz de ondan herhalde.- Aslı Öken ve Faruk Bayhan çok rica etti. Aslı arkadaşımdır, çok güzel kandırdı beni saÄŸolsun. 10 gün Fas’a gittim, çektim. Onlar oradan 7 bölüm yaptılar. Fas’ın gazına geldim. Ä°yi bir para verdiler.n Devamı gelecek mi?- Valla istiyorlar. Çünkü o kadar kötü oynamışım ki tutmuÅŸ. Televizyonda reyting yapması için ne gerekiyorsa yapmışım. Yeterince kasılmışım, yeterince poz kesmiÅŸim. Ä°zlerken utancımdan yüzüm kızardı. Bir de ben bu iÅŸin okulunu okudum üstelik.n Televizyonda bir iÅŸin tutulması için kötü oyunculuk mu gerekiyor diyorsunuz?- Ä°stisnai durumlar dışında gerekiyor. Ben bunu becermiÅŸim. YaÅŸar Alptekin’le Murat Parasayar karışımı bir ÅŸey yapmışım. Okan Bayülgen kendine bir taht isteyecek kadar Seda Sayan bir adam deÄŸilYeni televizyon çocuÄŸu siz misiniz? Sizi Okan Bayülgen’in tahtına aday gösterenlere ne diyorsunuz?- Okan Bayülgen bildiÄŸim kadarıyla, tanımam etmem ama kendine bir taht isteyecek kadar Seda Sayan bir adam deÄŸil. Ben televizyonda çok kalıcı deÄŸilim. Benim baÅŸka iÅŸlerim var ve o iÅŸlerim bekliyor. Tiyatro yapabilmem için televizyonu bitirip tamamen konsantre olmam gerekiyor. Defakto’nun uzadığı her an ben hayatımda çok daha fazla önemsediÄŸim baÅŸka ÅŸeyleri erteliyorum. Siz bu durumda kendinizi o tahta aday görür müydünüz?DANSÖZÃœ NASIL SEÇTÄ°M?n Programınızın kadrolu bir dansözü var. Neden? - Niye kötü mü? Ben yanlış mı biliyorum, Türkiye’de bir televizyon programında dansöz olması dünyanın en normal ÅŸeyi deÄŸil mi?n Kim o, nereden buldunuz? - Yıldız Ay. Ben eleme gibi bir ÅŸey yaptım. Bir sürü dansöz geldi. Ama Yıldız Ay’la çok iyi anlaÅŸtık. Ufku çok berrak, rahat bir kız. Çok da tatlı bir insan. Harbiye’de Kervansaray’da çalışıyor. Tanıştıktan sonra gidip izledim. Çok baÅŸarılı.n Dansöz seçerken fiziksel kıstaslarınız neydi? Büyük göğüsler mesela?- Tabii meme istedim ama daha büyük memeliler geldi, onlarla çalışmadım.Â
button