Klasik müziği pandaya benzetiyorum

Güncelleme Tarihi:

Klasik müziği pandaya benzetiyorum
Oluşturulma Tarihi: Kasım 25, 2012 00:00

Tekfen Filarmoni Orkestrası, yılın son konserinde Çinli keman virtüözü Ning Feng’i solist olarak ağırlayacak. 1 Aralık Cumartesi akşamı Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda Şef Saim Akçıl yönetiminde gerçekleştirilecek konser öncesi Ning Feng’le konuştuk.

Haberin Devamı

Günümüzde özellikle Çin, Japonya ve Kore’de klasik müzik alanında ciddi bir atılım var. Bunun sebebi nedir?
- Seşuan’lı biri olarak, klasik müzik ve panda arasında her zaman paralellik kurarım. Neden derseniz; bir panda, onu görmeye gelen turistler için ne kadar büyüleyiciyse, Seşuan’da yaşayan bizler için orada olması gayet normal. Kendimizi bunun için özel saymayız. Klasik müzikse Batı’nın pandasıdır. Orada; klasik müziğe, konserlere ve müzisyenlere erişilmesi gayet kolay ve olağan. Diğer yandan Asya’da klasik müzik sanatçısı olmak, çok daha prestijli ve özel bir şey. Daha prestijli olması ve popülerliğinin halk arasında artması sebebiyle Çin, Kore ve Japon halkı tarafından her geçen gün daha çok takdir ediliyor.
Onca yetenek arasından sıyrılmanızı sağlayan şey neydi?
- Çin’de büyümüş bir keman sanatçısı olarak ben, herkesin kendine özgü olması düşüncesiyle kendimi diğer sanatçılardan sıyırmak gibi bir çabaya girmedim. Çünkü, nasıl ki iki insan aynı cümleyi farklı tonlama ve ifadeyle okuyarak birbirinden ayrışıyorsa, aynı şey müzik için de geçerli. Demek istediğim, benim inancıma göre, hepimiz zaten farklıyız.
Mendelssohn ile nasıl bir ilişkiniz var? 1 Aralık’ta İstanbul dinleyicisini nasıl bir yorum bekliyor?
- Gerçek bir dahi olan Mendelssohn, Beethoven ve Bach gibi eserlerinin üzerinde kılı kırk yararak çalışan bestecilerden farklıdır. İçgüdüleriyle hareket eder. Özgürce akan düşünceler, eserlerine doğal ve zahmetsiz bir özellik katar. Böyle büyüleyici fikirler ve enerjiyle dolu müziği dinlemeyi ve çalmayı çok seviyorum. Eseri çalarken özellikle farklı bir yorum katmak için kendimi zorlamıyorum. Bunu ben çalıyor olacağım için zaten diğer yorumlardan farklı olacak. Mendelssohn o kadar doğal ki, ben sadece onun bestelemiş olduğu esere hakkını vermek isterim. Benim için en önemli şey bu ve benim görevim müziği ortaya çıkartmak.
Kariyeriniz boyunca en severek ve en zorlanarak çaldığınız eserler hangileri?
- Bu çok zor bir soru. Çünkü birçok eser, farklı açılardan zorlayıcı olabiliyor. Mesela Paganini’yi ele alalım. Eserleri teknik açıdan kesinlikle en zor olarak gözükse de, Beethoven’in keman konçertosu bir bütün olarak çalması en zor eser. Teknik açıdan göreceli olarak kolay gözüküyor ama genele baktığımız zaman çalınması en zorlardan. İşte bu yüzden Beethoven’i çok seviyorum. Eserdeki asil duygu ve müziğin güzelliği sebebiyle, hayatımın geri kalan kısmında sadece tek eser çalmam gerekseydi bu kesinlikle yine bu parça olurdu.
2006’da İtalya’da 51’inci Paganini Uluslararası Keman Yarışması’nda birinci olarak, Paganini’nin 1743 yapımı kemanını çalmaya hak kazanmıştınız. Neler hissettiniz?
- Paganini’nin kemanını çalmaktan büyük onur duydum. Ancak bu kemanı hem çalmak hem de kontrol etmek çok zordu. Bir yarış arabasını kullanır gibi. Normal bir arabayı kullanır gibisiniz. Ancak içerisindeki güç o denli büyük ki, aracı kullanmanızı zorlaştırıyor. İmkânları aslında sadece insanla sınırlı olan büyüleyici bir enstrüman.
Sizin konserlerinizde kullandığınız özel bir kemanınız var mı?
- Tüm konserlerde kullandığım, 2007 Bonn yapımı Stefan-Peter Greiner marka tek bir kemanım var.
Daha önceden hiç Türkiye’ye gelmiş miydiniz? Türkiye’de konser verme fikri size neler hissettiriyor?
- Türkiye’ye ilk kez geliyorum ve ülkenizi ziyaret edip, orada bir konser vermek için can atıyorum. Müzisyen olmanın belki de en iyi yanları; prova saatleri dışında, yeni ve farklı yerler görmek, yeni insanlarla tanışmak ve şehirleri keşfetmek. Maalesef bu sefer Türkiye’de fazla vakit geçiremiyor, sadece iki gün kalabiliyorum. Bir sonraki sefer geldiğimde daha uzun kalmayı ümit ediyorum.
Türkiye konseri için repertuvarı nasıl oluşturdunuz? Hangi eserler var?
- Repertuvarı, orkestranın şefi ve sanat direktörü Saim Akçıl belirledi. Konserde, Mendelssohn’un Mi Minör Keman Konçertosu’nun yanı sıra, Weber’in ‘Oberon Uvertürü’ ile Çaykovski’nin Senfoni Patetik adlı eserleri olacak.

Haberin Devamı

Konserde, Mendelssohn’un Mi Minör Keman Konçertosu’nun yanı sıra, Weber’in ‘Oberon Uvertürü’ ile Çaykovski’nin Senfoni Patetik adlı eserleri seslendirilecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!