Klasik Damat’la modern Tween’in arasına ADV girdi

Güncelleme Tarihi:

Klasik Damat’la modern Tween’in arasına ADV girdi
Oluşturulma Tarihi: Mart 12, 2004 22:40

2002’de Ekonomist Dergisi, 2004’te ise Ernst & Young, Damat Tween’in Başkanı Süleyman Orakçıoğlu’nu ‘Yılın Girişimcisi’ seçti. Dünya Gazetesi 2000’de Damat Tween’in ‘2000 Yılına Damgasını Vuran Tekstil ve Hazır Giyim Firması’ olduğunu açıkladı. Markanın ürünleri yurtiçinde 23, yurtdışında 36 mağazada satılıyor. Güney Afrika’dan Amerika’ya, İspanya’dan İtalya’ya 19 ülkede müşterileri var. Başarılı grup geçen hafta yeni bir markanın doğduğunu açıkladı: ADV.

Bu yeni markanın doğuş nedenini grubun Moda Tasarım Koordinatörü Haldun Orakçıoğlu şöyle anlatıyor: ‘Tween çok güncel bir marka. Türkiye Tween’i biraz yadırgıyor. Damat da biraz klasik kalıyor. İkisinin arasına bir koleksiyon gerekiyordu. Biz de ADV’yi yarattık.’

Bir marka düşünün ilk yurtiçi mağazasını Akmerkez’de ilk yurtdışı mağazasını ise Güney Afrika-Johannesburg’da açsın. 1986’da Osmanbey’de kendi halinde bir üreticiyken, 2004’te yurtdışında en fazla mağazası olan Türk markası olsun. Damat Tween’in sahibi Süleyman Orakçıoğlu bu hızlı büyümenin sırrını anlatırken ‘Ben riski severim’ diye söze başlıyor: ‘Başarımız tesadüf değil. Her zaman farklılığımızı ortaya koyduk. Biz markamızı yaşayan bir organizma olarak görüyoruz.’

1986’da Damat markası ile yola çıkan Süleyman Orakçıoğlu 90’ların başında Tween’i yarattı. Damat markasına göre asi, feminen, renkli, uçarı bir marka olan Tween zamanla kendi müşterisini buldu. Damat Tween markasının yurtdışında kabul görmesinde Damat’tan çok Tween’in payı var: ‘Tüm dünya geleceği olan, heyecanını kaybetmemiş genç markalar istiyor. Bu nedenle Tween koleksiyonlarındaki yenilikçi anlayış çok talep görüyor. Tween avangart bir marka. Koleksiyonlarıyla müşterilerine bunu yansıtan eksiksiz bir görüntü sunuyor, kavram kargaşası yaratmıyor.’ Tween tüm dünyada beğenilirken, örneğin prestijli erkek moda dergisi L’Uomo Vogue Tween için özel çekimler yaparken, bu marka Türkiye’de çok fazla anlaşılamadı. Damat Tween’in Moda Tasarım Koordinatörü Haldun Orakçıoğlu bunu şöyle açıklıyor: ‘Tween dünya trendlerini anında Türkiye’ye yansıtıyor. Tasarım ön planda olduğu için Türkiye Tween’i biraz yadırgıyor.’

PRENS WILLIAM GİBİ

İşte ADV adlı yeni marka da bu yüzden yaratılmış. ADV’nin tasarımcısı Gürkan Kuran markanın özelliklerini anlatıyor: ‘Şık, aristokrat, enerjik ve rahat bir erkek bu. Tıpkı Prens William gibi. Damat erkeği gibi fildişi kulesinde oturmuyor. Tween erkeği kadar özgür de değil. ADV erkeği hayatındaki hedefleri belirlemiş, kararlı bir erkek.’ Prens William’dan söz edildi diye ADV’nin 20’li yaşlardaki erkeklere hitap ettiği sanılmasın. Gürkan Kuran, William’ın 30’una hatta 40’ına gelince de ADV giyineceğini düşünüyor. ADV, Damat Tween mağazalarında satılacak. Haldun Orakçıoğlu’nun Tween için ise başka planları var. Bu markayı Damat ve ADV’den tümüyle ayırmayı düşünüyor. Bir iki hafta içinde Akmerkez’de ilk deneme yapılacak. Tween kendi mağazasında kendi müşterilerini ağırlayacak.

MAĞAZA VE VİTRİN DÜZENLEMESİ ÇOK ÖNEMLİ

Damat Tween mağazalarının mimarisinden sorumlu olan Yüksek Mimar Lütfiye Çetiner görevini şöyle anlatıyor: ‘Tasarımcılar dünyadaki kumaşları, renkleri, desenleri takip ediyor. Biz de mağazaları takip ediyoruz. 4 yılda bir tepeden tırnağa değiştiriyoruz. Değiştirmediğimiz yıllar ise eklemeler, çıkarmalar yapıyoruz. Mesela bu yıl kravat teşhir yerini yeniledik.’

Damat Tween vitrin düzenlemesi ise Mimar Sinan Üniversitesi Tiyatro Dekor Kostüm Bölümü mezunu Birol Özpişkin’e emanet. O koleksiyona uyumlu vitrinler hazırlıyor. ‘İlk vitrinimizi yurtdışı fuarı için yapıyoruz. Sonra defile için sahne tasarlıyoruz. En son mağaza vitrinini düzenliyoruz. Vitrinler senede iki kere değişiyor.Yaz ve kış. Ama arada özel gün ve indirim vitrinleri de yapıyoruz. Bu yaz 1970’lerin pop art tarzını kullanarak bir dekor oluşturduk.’

TASARIM YÖNETMENİ BEGÜM GÜLFİDANLI

Deniz ve korsan filmleri modayı etkiledi

Damat, Tween ve ADV markaları 10 kişilik bir tasarım ekibi tarafından hazırlanıyor. Ekibin başında Begüm Gülfidanlı var. Gülfidanlı, İtalya’da Marangoni Üniversitesi moda tasarım bölümünden mezun. Domus Academy’de master yapmış. Bir yıldır Damat Tween’de çalışıyor. Gülfidanlı başarının perde arkasını şöyle anlatıyor: ‘Bir yıl önce ihracat yeni yeni güçleniyordu. Bir sene boyunca kendimize takvim belirlemeye çalıştık. Koleksiyonları ne zaman çıkartacağımıza karar verdik. Dünyada pazar kitlemizi oluşturacak müşterilerin zamanlamalarına dikkat ettik. Mesela önümüzdeki 12 Mart’ta çok büyük bir fuar var. Orada biz 2005 yazının koleksiyonlarını göstereceğiz. Bu demek ki biz 2004 yazını da 2004 kışını da çoktan bitirdik. Bir iki hafta sonra 2005 kışının çalışmalarına başlıyoruz. Kısaca dünyanın temposuna biz de uyduk. Armani’nin, Zara’nın kullandığı takvimi biz de kullanıyoruz.’

Damat Tween tasarım ekibinin hepsi üniversite mezunu, hepsi yabancı dil biliyor, o fuar senin bu fuar benim dolaşıyorlar. Begüm Hanım’a ‘Siz şimdi 2005 kışını tasarlamaya başlayacaksınız. O yıl ne moda olacağını nereden biliyorsunuz?’ diyoruz, cevaplıyor: ‘Modayı belirleyen bazı kurum ve kuruluşlar var. Biz Avrupa ve Amerika kıtasını takip ediyoruz. Dünyayı dolaşıyoruz, Türkiye’yi de dolaşıyoruz. Kendi kültürümüz de bize ilham veriyor. Türkiye’de çoğu firmaların katılmadığı fuarlara katılıyoruz. Benim üye olduğum bir sürü dernek var. Uluslararası Renk Derneği, Uluslararası Kumaş Derneği gibi... Toplantılarına seminerlerine katılıyoruz. Buralarda yılın renkleri ve trendleri ortaya çıkıyor. Modayı belirleyen faktör sosyolojik ve psikolojik. Bu yıl mesela ana tema global ısınma. Global ısınma kumaşları da çok etkiledi. Ne yapacağız? Daha az örtüneceğiz.’

Gülfidanlı, modayı etkileyen bir diğer sektörün Hollywood olduğunu düşünüyor. Örneğin bu yıl çekilen iki deniz filmi (Karayip Korsanları ve Dünyanın Uzak Ucu) 2004 ilkbahar-yaz koleksiyonlarını çok etkilemiş. Tropikal adalarda bulunan renkler kıyafetlere yansımış.

DAMAT ERKEĞİ BU YAZ YÜN TAKIM GİYECEK

Yaz günü ne yünü demeyin? İnce yün denilen yeni geliştirilmiş kumaş yazın serin tutuyor. Koleksiyonda keten takımlar da var. Ama bu ketenler kolay kolay kırışmıyor. Ekose gömlekler, ipek kravat ve mendiller tasarlanmış. Kadın modasındaki trençkot trendi Damat’ta da var. Trençkotlar Casablanca filminden fırlamış gibi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!