Güncelleme Tarihi:
Belki de “Bu yaştan sonra kim beni film setine alır” diyorsunuz ama çok yanılıyorsunuz. Çünkü kaba hatlarıyla, hobi düzeyinde film çekmeyi öğrenmek sadece üç ayınızı alıyor. Yeter ki, elinizde malzeme ve içinizde büyük bir istek olsun... Sonrasında festivallerden ödülle dönmeniz bile mümkün.
Kendi hikayenizi anlatmak, onu beyazperdede izlemek istiyor olabilirsiniz. Eğer öyleyse, bu istek bir hayal olarak kalmak zorunda değil. Sizinle hayaliniz arasındaki tek şey bir sinema kursu.
Yönetmen, senarist, eleştirmen ya da oyuncu olmak isteyenlere farklı kurslar veriliyor. Her biri genelde 3 ila 9 ay arası sürüyor. Ama “Ben bu işin her yönünü detaylıca öğrenmek istiyorum” diyorsanız en az 9 aylık döneme katılmanız tavsiye ediliyor. Pek çok kurs merkezi, iş garantisi vermiyor ama eğitmenler, öğrencileri profesyonellerle tanıştırmayı ihmal etmiyor.
HERKES SİNEMA YAPABİLİR
Dönem fiyatları 700 - 3 bin lira arasında değişiyor. Eğitimlerde kamera tutuşu, çekim yöntemleri, senaryo yazımı, çekim süreçleri, ışık, ses, kayıt sistemleri, kurgu, oyunculuk yönetimi ya da oyuncu seçimi hakkında genel bilgiler veriliyor. Dönem sonunda öğrenciler kendi yazdıkları senaryoyu filme çekiyorlar. Sinematek Derneği Başkanı ve Yönetmen Yücel Ünlü, herkesin sinema yapabileceğini ama önemli hatalara dikkat etmesi gerektiğini söylüyor: “Mühendislik gibi farklı sektörlerden gelen öğrencilerimiz çok fazla. Analitik düşünebiliyorlar ama görsel düşünmek bambaşka bir şey. Güncel hayatta 3-5 boyutlu düşünürken sinemada 2 boyutlu düşünmek gerekiyor. Bunu algılamak ya da bu tür bir yeteneğe ulaşabilmek zaman alıyor.”
MUTLAKA OKUYUN
Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Film: Kitaptaki 1001 film, Georges Melies’nin 1902 tarihli Aya Seyahat’i ile başlayıp 2004 yapımı Milyon Dolarlık Bebek ile sona eriyor.
Uygarlık Kurgusu - Metin Gönen: Eski sinema yorumları ve inceleme aşamaları ...
Senaryo yazarları için psikoloji - William Indick: Olay örgüsü, karakter gelişimi ve öykü anlatma.
MUTLAKA İZLEYİN
Sinema Eleştirmeni Mehmet Açar sinema eğitimi alanların ya da alacakların, bu filmleri mutlaka izlemesi gerektiğini söylüyor:
Oyunculuk görmek için
Değişik dönemlerden çekilmiş Meryl Streep filmlerinin çoğu oyunculuk eğitimi gibidir. Sophie’nin Seçimi ve Şüphe, karşılaştırmalı olarak izlenmeli.
Aynı işlem Robert De Niro filmleri için de yapılabilir. Taksi Şoförü ve Jackie Brown üst üste izlendiğinde bir oyuncunun kendi malzemesinden ne kadar farklı sonuçlar çıkardığı görülebilir. Jeff Bridges da, hakkı teslim edilmemiş çok büyük bir aktördür. Gösterişsiz ve sade bir stili vardır.
İyi yönetmen tekniği için
Amerikan tarzı klasik hikaye anlatma sinemasının ve yönetiminin en iyi örnekleri Francis Ford Coppola’nın Baba I ve II filmlerinde gözlemlenebilir.
Steven Spielberg’in Jaws, E.T ve Schindler’in Listesi filmleri klasik anlatımı çok iyi yansıtan modellerdir.
Daha kişisel ve yenilikçi tarzları görmek için Martin Scorsese’nin her filmi bir yönetmenlik dersidir. Özellikle Kızgın Boğa’yı tavsiye ederim.
Avrupa sinemasında Michelangelo Antonioni’nin Blow Up filmi alternatif anlatım yollarına iyi bir örnek teşkil edebilir.
SİNEMAYI USTALARINDAN DİNLEYİN
Senaryo Yazarları Derneği’nin “Ustalarla Buluşma” seminerleri kasımda düzenleniyor. Oyuncu ve yönetmen Uğur Yücel “Bir karakter yaratmak” başlığında konuşma yaparken filme çekilmiş 300’ün üzerinde senaryosu olan Safa Önal, edebiyatın, senaryo yazımına ve yazarına katkılarını anlatacak. Çağan Irmak’ın seminer konusu “sinema ve dizi senaryosu arasındaki farklar” olacak. Ülkemizde auteur (yönetmen) sinemasının özgün ve öncü isimlerinden Zeki Demirkubuz ise kendi başarısının arkasındaki senaristi anlatacak. Bu yıl da İstiklal Caddesi’nde Yeşilçam Sineması’nda gerçekleştirilecek programa önceden kayıt yaptırmak şart. Tel: (212) 244 21 22.
SENARYO YAZARKEN...
Konu çok önemli. Gişe filmi olmasını istiyorsanız aşk ya da dram seçmenizde fayda var.
Konu, mutlaka mekan da düşünülerek hazırlanmalı. İç ve dış mekan için ayrım yapılmalı.
Senaryoyu yazmadan önce konuyu özetleyen küçük bir sinopsis hazırlayın. Bu sayede öykünün ne olduğunu daha iyi görür bunun üzerinden devam edebilirsiniz.
Karakter analizi yapmayı unutmayın. Her birinin ismi, nasıl bir insan olduğu, özel hareketleri önceden tespit edilmeli. İsimleri, izleyenin aklında kalacak şekilde seçilmeli.
Kurgulama hatası yapmaktan kaçının. Yani öykünün bazı karakterlerinde ya da olaylarına takılmayın. Ana öyküyü kaçırıp yan öykülere önem vermeyin.
KURSLAR
İSTANBUL Plato Meslek Yüksek Okulu 0212 444 76 96, Gönül Tuna Kültür Merkezi 0216 334 58 16, Akademi İstanbul Gelişim 0212 243 46 33, Sinematek 0536 472 03 28, Galatasaray İTM 0212 251 74 84, Bersay İletişim Enstitüsü 0212 337 52 91 Ekol Drama Sanat Evi 0212 234 09 93 ANKARA Sinematek 0536 472 03 28, Fotoğraf Sinema Ankara 0312 425 16 16 İZMİR Akademi Ege 0232 489 85 00, Soyer Kültür ve Sanat Fabrikası 0232 486 34 00 BURSA Ekim Sanat Atölyesi 0224 224 75 57, Insanat Sin. Der. 0224 222 11 12.