Güncelleme Tarihi:
Dünyaca ünlü İngiliz alternatif rock grubu Radiohead’in 2007 yılında yayınlanan ‘In Rainbows’ albümü anaakım müzik endüstrisinde bir ilki gerçekleştirmişti. Grup, eski plak şirketleri EMI ile olan anlaşmasını bitirmiş, bu albümü internet üzerinden satışa çıkarmış ve ücreti de ‘ne isterseniz onu ödeyin’ (Pick Your Own Price-PYOP) modeli olarak belirlemişti. Grubun resmi internet sitesi üzerinden yapılan bu teklif daha çok bir ‘ön satış’ modeliydi ve albüm raflara çıkmadan önce belli bir süre zarfı için geçerliydi.
Radiohead’in bu hareketi sonrasında Nine Inch Nails gibi pek çok grup da PYOP modeli ile albüm satışı yoluna gitmişti.
BEDAVA DAĞITTILAR, NE KADAR KAZANDILAR
Boston Globe'da yayınlanan habere göre Dr. Pınar Doğan ise teziyle ilgili şunu söyledi: ‘Esas motivasyonum grubu gerçekten çok sevmek ve bu modelin etkisini öğrenmekti. Genellikle bu tip çalışmalarımızın hedefi, makalelerimizin yayınlanmasıdır. Ama başından beri söylediğim gibi, benim esas amacım bu albüme insanların ne kadar ücret ödediğini öğrenmek veya bir sonraki Radiohead konserine VIP bilet kapabilmekti!’
Doğan’ın okul arkadaşları Marc Bourreau ve Sounman Hong ile birlikte kaleme aldığı ve ‘Bedava Vererek Para Kazanmak: Radiohead’in In Rainbows için Ön-Satış Stratejisi’ adını verdiği tezi bu yaz Harvard bünyesinde yayınlandı. ‘Bilgiye ulaşmak zordu ve insanlar bir süre sonra ödeme yapmayı bıraktılar ancak Radiohead ne kazandıkları bilgisini asla yayınlamadı’ diyor, ekip. Yine de, yapılan çalışma sonrasında bu albümün yayınlandığı dönem itibarıyla stratejinin grup adına olumlu bir etkisi olduğu sonucuna vardıklarının da altını çiziyorlar.