Sinemamızın unutulmazları

Güncelleme Tarihi:

Sinemamızın unutulmazları
Oluşturulma Tarihi: Ekim 21, 2016 11:11

Geçen hafta Edebi Şeyler Yayınevi’nden çıkan ‘Türk Sinemasında 100 Unutulmaz Karakter’de, sinemamızın önde gelen karakterlerini; başta Mine Söğüt, Hakan Bıçakcı, küçük İskender, Yekta Kopan, Haydar Ergülen olmak üzere 45 yazar ve şair anlatıyor. Kitabı hazırlayan sinema yazarı Burak Acar, bizim için kitaptan “Türk sinemasının en’leri”ni seçti.

Haberin Devamı

Türk Sinemasından 100 Unutulmaz Karakter’ kitabı, sinema tarihimizin, 1934-2014 yılları arasındaki filmlerinden bir seçki sunuyor. Kitabı hazırlayan Burak Acar, karakterleri nasıl seçtiğini şöyle anlatıyor: “Bir kısmını, bağımsız sosyal sinema platformu olan Fil’m Hafızası ekibiyle belirledim. Kimisini de, editör arkadaşım Esra Ertan’la birçok filmi yeniden izleyip karara bağladık. Böyle bir seçki yaparken öznel olmaktan tamamen kaçamıyorsunuz. Kitap, 100 karakterle sınırlı olduğu için çok istememe rağmen seçkiye dahil edemediklerim de oldu. Yine de çeşitliliğe önem verdiğimizi düşünüyorum.” 

HER DÖNEM KENDİ KARAKTERİNİ YARATIYOR

Sinemamızın unutulmazları

Haberin Devamı


Acar, ‘Bu karakterlere bakarak ülkeye dair nasıl bir okuma yapılabilir’ sorusunu da şöyle yanıtlıyor: “Bir senaristin elinden çıkmış, ardından yönetmenin bakışıyla yoğrulmuş; gücünü, duygusunu, ağırlığını bu toplumdan alan karakterler bunlar. Dolayısıyla onların psikolojileri, ahlak anlayışları, film boyunca değişim ve dönüşümleri bize toplumsal ve kültürel tarihimizi anlamak adına çok şey anlatıyor. Aslında her dönem, kendi karakterlerini yaratıyor.”

1) En trajik (Seyit Ali / Tarık Akan, Yol) 

Sinemamızın unutulmazları



Burak Acar: 
Törenin baskısıyla vicdanı arasında sıkışmış, geleneklere karşı gelemeyip bir ölüm yolculuğuna çıkmıştı yüreği sızlayarak.
Selda Tan yazdı: (...) Öykünün beş mahpusundan biri olan Seyit Ali, Güney’in (Yılmaz Güney hapiste olduğu için filmi Şerif Gören’e emanet etmişti) koğuş arkadaşıdır. Filmin en vicdanlı ve en mutsuz öyküsüne ilham verir. (...)

2) En göz alıcı (Sabiha / Türkan Şoray, Vesikalı Yârim)

Sinemamızın unutulmazları


Burak Acar: Bir duman perdesinin arkasından o büyüleyici gözleriyle bakıp “Bir sigara içebilir miyim? Yakar mısın?” diye sorduğunda sadece Halil değil, bütün erkekler ona vurulmuştu.
Dilan Salkaya yazdı: (...) Sabiha, bir hülya gibi dudağının kenarında taşıdığı benine sığındığımız, kavuşmanın aşkı öldürdüğü, güzel olanın imkânsız kılınan olduğunu bize duyumsatan ölümcül bir kadındır. (...)

Haberin Devamı

3) En komik (İnek Şaban / Kemal Sunal, Hababam Sınıfı)

Sinemamızın unutulmazları



Burak Acar:
Tek bir bakışı bile milyonları güldürmeye yetti.
Ebru Çavuşoğlu yazdı: (...) Uzun boyu, zayıf cüssesi ve tüm doğallığıyla, hiçbir çaba sarf etmeden komik olmayı başarabilen, sınıfın koca adamlarından biridir. (...)


4) En babacan (Yaşar Usta / Münir Özkul, Bizim Aile)

Ailesini ayakta tutmaya çalışırken kendilerini tehdit eden milyarder Saim Bey’in karşısına korkusuzca çıkıp o ünlü tiradını atmıştı.

5) En idealist (Murat / Cüneyt Arkın, Dünyayı Kurtaran Adam)
Dünyayı kurtarmaya soyunmuş, kim ondan daha idealist olabilir?

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!