Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL Modern, kuruluşunun 10’uncu yılında, Türk sinemasının 100’üncü yıldönümüne ithafen, sinema ve seyirci ilişkisini irdeleyen ‘Yüzyıllık Aşk: Türkiye’de Sinema ve Seyirci İlişkisi’ adlı sergiyi ziyarete açtı. Küratörlüğünü İstanbul Modern Sinema Yöneticisi Müge Turan ve araştırmacı yazar Gökhan Akçura’nın üstlendiği sergi, Türk sinemasının kişisel çabalarla korunmaya çalışılmış ve haliyle darmadağınık haldeki yazılı ve görsel arşivini taşıdığı dijital platform üzerinden mercek altına alıyor. Böylece seyircinin sinema ve filmlerle ilişki kurmasını sağlayan gazete ilanları, film broşürleri, afişler, dergi kapakları ve sinema biletleri gibi pek çok arşiv malzemesini hem dijital ortama taşıyarak, hem de sergi için hazırlanan kapsamlı katalog aracılığıyla kalıcı bir belleğe dönüştürmüş oluyor. Üstelik projeye özel bir de internet sitesi hazırlanmış. Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanan ve akıllı telefonlara da uyumlu olacak www.istanbulmodern.org/yuzyillikask adresi üzerinden sergi için ilk kez bir araya getirilen arşiv belgelerine çevrimiçi olarak da erişilebilecek. Serginin ilgi çekici bir başka yanı ise Türkan Şoray, Filiz Akın ve Yılmaz Güney hayranları Pınar Çekirge, Metin Şamdan ve Vadullah Taş ile yapılmış röportaj videolarının gösterildiği bölüm. Film yıldızlarını hayatlarının anlamı haline getirmiş bu kimselerin anlatılarını dinledikçe ve yine sergide incelenebilecek okur mektuplarına göz gezdirince, tıpkı söz konusu bölümün başlığının da savunduğu gibi ‘Sinema seyircisi fanatiktir’ görüşüne kani oluyorsunuz. Sergiyi 4 Ocak 2015 tarihine kadar İstanbul Modern’de ziyaret edebilirsiniz.
SOSYO-KÜLTÜREL ARKA PLAN
Dün müzede yapılan, İstanbul Modern Direktörü Levent Çalıkoğlu ve küratörler Gökhan Akçura ile Müge Turan’ın da katıldığı basın toplantısında konuşan İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı; “Ülkemizde sinema kültürünü ve sinema sevgisini ‘seyirci’nin bakış açısıyla inceleyen sergi, geniş bir yazılı ve görsel arşiv araştırmasıyla, sinema tarihimizin belleğini görünür kılıyor. Sinemanın bizi nasıl değiştirdiğini ve dönüştürdüğünü yansıtarak, sayısız sosyo-kültürel dinamiği yeniden değerlendirmemize olanak sağlıyor” dedi.