Güncelleme Tarihi:
Yapıların, kentlerin ve kalabalıkların fotoğrafçısı Murat Germen bu kez çok farklı ve şaşırtıcı bir sergiyle karşımızda. Türkiye fotoğraf sanatında, konuları kadar tekniğiyle de özgün yeri olan bir sanatçı Murat Germen. Anların değil, alışılmadık açıların ve yadırgatıcı görüntülerin fotoğrafçısı. Bu yadırgatıcı görüntüleri, “Bize yeni diller, ifadeler ve araçlar keşfetme imkânı veriyor” dediği teknolojiden, bilgisayardan yararlanarak elde ediyor. Dünyanın çeşitli kentleri, gecekonduları, gökdelenleri ya da bazen İstanbul silueti onun fotoğraflarında değişip bambaşka haller kazanıyor. Parlak renkleriyle bir nevi güzel akıl oyunlarına dönüşüyorlar. Murathan Mungan’ın tabiriyle Murat Germen, ‘yapaylıktan, malzemesini yapaylaştırmaktan ürkmeyen’ bir sanatçı.
Germen bu kez hep eleştirel bir yerden baktığı kentleri geride bırakıp doğaya çıkıyor. Tavrını ‘su’dan yana koyuyor. Canlıların su hakkı, suyun özgürce akma hakkı için Anadolu’da geziniyor, gördüklerini fotoğraflayıp, notlayıp anlatıyor. Bu sergide müdahalesiz fotoğraflar var. Öyle güzel ve tatlı görüntüler aktarmıyorlar bize. İçine rahatsız edici bir griliğin karıştığı, çoğu kez betonun ve hafriyatın yarıp parçaladığı doğa görüntüleri bunlar. Bazen bir HES inşaatı, bazen bir beton set, bazen çirkin bir köprü Karadeniz’in koyu yeşiline, gür sularına eşlik ediyor.
EYLEMCİ SANATÇI
Germen, çok sayıda fotoğrafın yer aldığı geniş kâğıtlarla kaplamış duvarları. Üzerine eliyle notlar almış, gördüklerini, düşündüklerini anlatmış. Kalemleri de sergi alanına bırakmış ki, izleyici de bildiğini ya da aklındakini yazsın, eklesin, çıkartsın ve bu eylemin parçası olsun.
Büyük boy, pırıl pırıl baskıların sanatçısı Murat Germen bu kez eylemci bir sanatçı olarak galeride. Kentleşme, betonlaşma deliliğinin HES’ler, barajlar aracılığıyla doğaya nasıl da tebelleş olduğunu belgeliyor. Bu kez güzel fotoğraflar ve tuhaf bir estetikle değil, acı gerçekler ve belgeselci bir çabayla şaşırtıyor. Murat Germen, ‘sanatçı sorumluluğu’nu öne çıkarttığı politik yanı aşikâr bir işe imza atmış. Hiç şüphesiz saygıya ve ilgiye değer bir çalışma.
Milli Reasürans Sanat Galerisi’ndeki %5 adlı sergi, 25 Nisan’a kadar açık.