Güncelleme Tarihi:
Ağır çekimde bir yemek sahnesiyle başlıyor hikâye; masanın etrafında anne-baba ve üç yetişkin çocuktan müteşekkil bir aile. Raflarından kitaplar taşan, operaya ya da dilin anlamına dair ‘derin sohbetler’in yapıldığı bir İngiliz ailesi... Onca gevezeliğe rağmen, bir duyma-konuşma problemi mevcut. Herkesin bağrıştığı, birbirini kâh sofistike tespitler, kâh avam ifadelerle eleştirdiği bir aile.
Masanın en sessizi Billy. Biyolojik olarak asıl duymayan da o. Doğuştan sağır ama bu mükemmeliyetçi aile, oğullarının sağır gibi yaşamaması için elinden geleni yapmış. Billy işitme cihazı ve dudak okumadaki maharetiyle iletişim kuruyor. Ta ki anne-babası sağır olan ve kendisi de sağırlaşan Sylvia ile tanışana kadar...
ikincikat’ın yenisi ‘Kabileler’ İngiliz yazar Nina Raine’in elinden çıkmış. Her karakteri ustalıkla yazılmış. Aile, dil, dinlemek, anlamak ya da yok saymak üzerine yoğun hisler yaratan, iletişim yetimizin nasıl hasar gördüğüne dair düşündüren bir oyun.
Sami Berat Marçalı, rejisini çoğu kez evin yemek masasının etrafında kurmuş, çok da iyi etmiş. Bazen oyuncuların fazla ‘yükselmeleri’ rahatsız edici oluyorsa da bu diyalog ağırlıklı oyunun üstesinden ustalıkla gelinmiş. İlk sahnelerde yorucu olabilecek bağırış çağırış da sonrasında toparlanıyor.
Oyunculuklar iyi ilerliyor zaten ama Barış Gönenen sezonun en iyi performanslardan birine imza atıyor. Sadece, sağır genç rolünü nefis çıkardığı için değil... Bedeninin her bir kasını kullanarak Billy’yi inandırıcı bir şekilde karşımıza getirdiği için de... Sylvia rolünde Tuğçe Altuğ da özellikle son kısımda hayli etkileyici. Gülce Oral ise yine kendini eğip büküyor; Ruth ile özgün ve eğlenceli bir karakter yaratıyor.
Sahne geçişlerinin ve müziğin yükseldiği anların netleşmesi için yapılacak rötuşlara ve itiş-kakış halinin pürüzsüzleştirilmesine ihtiyaç var. Bunlar bir yana, ikincikat’ın en etkileyici oyunlarından biri...
Yazan: Nina Raine
Yöneten: Sami Berat Marçalı
Oyuncular: İbrahim Halaçoğlu, Ayşe Lebriz Berkem, Haydar Köyel, Gülce Oral, Barış Gönenen, Tuğçe Altuğ
Süre: 120 dk.