OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 19, 2005 00:00
Art Decor Dergisi Türkiye’deki iç mimariye ve iç mekan tasarımına heyecan katacak bir yarışmaya imza attı. Yaratıcılığı ve özgünlüğü teşvik etmek amacı da olan yarışmanın ismi, Design Turkey / Interior Design Awards 2005. Bu seneyle kalmayıp, bir klasik olması amaçlanan yarışmanın jürisi profesyonellerden oluşuyor.Yarışma, her türlü iç mekan tasarımı ile tüm mimar, iç mimar ve mekan tasarımcılarına açık. Türkiye’nin iç mekan tasarımında dünyada hiç tanınmadığını söyleyen Doğan Burda Rizolli Dergi Grubu Yayın Direktörlerinden Ahmet Buğdaycı, yarışmanın Türkiye’nin tanıtımına katkıda bulunacağına inanıyor. Yarışmanın küratörü Kesibe Karaosmanoğlu ve Art Decor Yayın Direktörü Ahmet Buğdaycı ile konuştuk.Yarışmanın kapsamını anlatır mısınız biraz?-Ahmet Buğdaycı: Türkiye’de iç mekan tasarımına yönelik hiçbir yarışma yok. Bunu yaparken amacımız sektörün gelişimine katkıda bulunmak, mevcut standartların yukarı çekilmesini sağlamak ve özgün çalışmalar yapılmasını sağlamak. Ki bu çok önemli bir nokta, çünkü Türkiye’de tasarım denince, hep bir şeylerin kopyalanması, bir akıma uyulması söz konusu oluyor. Aynı zamanda Türkiye’nin dünya basınında tasarımcı kimliğiyle yer almasını da istiyoruz. Yarışmaya kimler katılabilecek?-A.B: Sadece profesyonellere açık bir yarışma bu.Yarışmanın özünde milliyetçilik yok ama Türklük var. Sunulan projelerde Türklük öğelerini daha fazla kullananlar mı öne çıkacak?-A.B: Milliyetçi değiliz ama kendi yaratıcılığımızı bulmamız lazım. Çalışmalar değerlendirilirken de böyle bir kriterimiz olmayacak. Mühim olan projenin işlevsel ve kullanılabilir olması. Biz kopyacılıktan şikayetçiyiz. 21. yy’da Türk tasarımcılarının kimseden etkilenmeden yaratıcı işler yapabileceğine inanıyoruz. Şu taklidi bıraksak, neler çıkacak. Ödül için en önemli kriter ne? İşlevsellik mi, yoksa sadece özgün tasarım mı?-A.B: Tasarım yapmak, sadece uçuk fikirler, şaşaalı görüntüler oluşturmak değildir. Gerçekten hayatın içinden, kullanılabilir olması lazım. Sizce katılım nasıl olacak?-A.B: Türkiye’nin dört bir köşesinde daha evvel hiç yayınlanmamış, muhteşem işler var. Onların ortaya çıkmasını ve gençlerin teşvik edilmesini istiyoruz. Binlerce mimar var, binlerce proje yapılıyor. Bütün Türkiye’den işler gelmesini istiyoruz. -K.K: Tek korkum, ‘Bir şey yaptım ama işveren çok karıştı, şurası istediğim gibi olmadı’ düşüncesiyle çekinmeleri. İşim yarışmaya sokmaya değer mi diye düşünmesinler, yollasınlar.Beş ayrı kategori ve bazılarının alt başlıkları var. Kıran kırana bir rekabet olacak mı?-K.K: Bir sürü müze açılıyor, bizim farkında olmadığımız bir sürü yer var. Bu bir havaalanının business lounge’ı da olur, x otobüs şirketinin terminali de. Bu yarışma sayesinde ortaya çıkacaklar işte!Yabancı katılımcılar kabul edilecek mi?-A.B: Tasarımcısının veya mekan sahibinin hangi milliyetten olduğu önemli değil. Hem bazen bir yabancı bizden daha konsantre bakabiliyor kültürümüze, hatta bir Türk’ten daha iyi yorumlayabiliyor. Yarışma bunu görmek bakımından da ilginç olacak.Jürideki isimlere bakıyorum, en çok ses getiren işleri yapan isimler. Jüri üyelerinin yarışmaya katılamayacağını göz önünde bulundurunca, böyle yaparak daha az tanınmışların önünü açmayı mı planladınız?-A.B: Aynen onu amaçladık! Yeni isimler çıksın, yarışma kimsenin tekelinde veya egemenliğinde olmasın istedik. -K.K: Biz bu jüriyle bir başka ilki daha başardık. Bu isimleri aynı başlık altında bir araya getirmek imkansız gibi bir şeydir, en azından daha evvel mümkün olmadı. Halbuki bu isimlerin hiçbiri ‘ben’ demiyor, ‘biz’ diyerek hareket ediyor. Peki ödül ne?-K.K: Ödül, tanınmak, projenin tasarımcısının ve sahiplerinin Türk ve dünya basınında yer almaları. Maddi bir değer yok bunun sonunda ama itibar var. Amacımız, her halükarda ödül dağıtmak değil, iyileri takdir etmek. Bu tamamen gelecek çalışmalara bağlı. Eleme süreci nasıl işleyecek, finale kalan projeler yerinde görülecek mi?-K.K: İşler bize proje çizimleri ve fotoğraf olarak gelecek ve onların arasından bir eleme yapacağız. İlk elemeden arta kalan 30 proje, iki günlük bir sürede jüri tarafından incelenecek ve her kategorinin en iyisi seçilecek.Nasıl katılabilirsinizYarışmacılar, başvurularını 1 Mart-31 Nisan 2005 tarihleri arasında yapabilir. Mart ayı içinde Art Decor Dergisi’nden çıkacak başvuru formuyla katılabilecekleri gibi, www.design-turkey.com ve www.artdecor.com.tr sitesi aracılığıyla da katılabilirler.Başvurularda son 3 sene içinde uygulanmış projenin konsepti ile ilgili bilgileri içeren metnin yanı sıra proje çizimleri ve uygulamanın her evresine ait görsel malzemenin de yer alması gerekiyor. Katılımcılar, minimum 6 adet proje görselini JGP veya TIFF formatında ve en az 300 dpi çözünürlükte olacak şekilde göndermeliler.Her yarışmacı birden fazla kategori için başvurabilir ama aynı kategoriye sadece bir çalışma ile katılabilir.Ödül kazananlar ve finalist projeler haziranın ilk haftasında özel bir sergiyle tanıtılacak ve düzenlenecek özel gecede ödüllerini alacak.Jüride kimler var15 kişiden oluşan ve her sene değişecek jüri, tasarımcı, mimar ve iç mimarlardan oluşuyor. Jüri üyeleri bugüne kadar yaptıkları işleri, Türkiye’ye bakış açıları ve dünyayla olan ilişkileri değerlendirilerek seçildi. Bugün geldikleri noktada, Türkiye’yi bu platformda dünyada ne kadar pazarlayabilecekleri de göz önünde bulunduruldu. Jüri üyeleri; Aldo Cibic, Tuncer Çakmaklı, Durmuş Dilekci, Hakan Ezer, Zeynep Fadıllıoğlu, Nazlı Gönensay, Bülent Güngör, , Dárá Kırmızıtoprak, Cem Kocacıklıoğlu, Barbara Pensoy, Eren Talu, Yalın Tan, Emir Uras ve Jeyan Ülkü.Jürideki tek yabancı isim, İtalyan olan Aldo Cibic. Cibic, İtalya’da ve Avrupa’da çok iyi tanınan bir mimar. Gerçek bir Türkiye aşığı, hatta Türkiye’nin tanınması için gönüllü elçimiz. Türkiye’ye sık sık geliyor, hayatında satın aldığı ilk gayrimenkul, İstanbul’da. Yarışma kategorileri neler1. Ofis Tasarımı2. Sosyal Aktivite Mekanları (otel, bar/restoran,
sinema/tiyatro, spor kulübü/SPA/kuaför)3. Halka Açık Mekanlar (müze, fuar alanı, okul, hastane ulaşım terminalleri: havaalanı, otobüs terminali, yat limanı, tren istasyonu)4. AlışveriÅŸ Mekanları (maÄŸaza/showroom, alışveriÅŸ merkezi, market)5. Konut (apartman dairesi, müstakil ev)Â
button