Kaskafalı olmayalım, kaskımızı takalım...

Güncelleme Tarihi:

Kaskafalı olmayalım, kaskımızı takalım...
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 13, 2005 00:00

Geçen hafta uydurduÄŸum özlü sözü bu hafta da kullanmak istiyorum. Çünkü havaların güzelleÅŸmesiyle etrafta artan motor sayısı yanında dikkatimi çeken bir ÅŸey daha var; kalın kafalı pek çok motorcunun kask takmadığı... Hiç kusura bakmayın ağır konuÅŸuyorum, çünkü bu konu benim pek hassas olduÄŸum bir konu. Ä°ÅŸte özlü sözümüz bu haftaki durumu da bir güzel özetliyor; ‘Gelir bahar ayları, gevÅŸer motorcunun yayları...’ Senelerce hayalini kurup da o büyülü an gelip motoruma sahip olduÄŸumda benim zaten hali hazırda 8-9 aylık bir kaskım vardı. Ama onu alış sebebim tamamen duruma ailemi alıştırmak olduÄŸundan açıkçası motor sahibi olduÄŸumda aramız pek iyi deÄŸildi kaskımla... Zaten motor kullanmaya daha vakıf bile olamamışken, bir de Allah’ın o sıcağında kafamda o koca ÅŸeyle iyice daralıyor ve bulduÄŸum her fırsatta onu çıkartıyordum. Evet evet inanmayacaksınız, ama ben yapıyordum bunu... Hani ÅŸu emniyet kemerini sırf ceza yazmasınlar diye takan mantık var ya, o dönem benim için kask da öyleydi.. ‘Bu civarda polis olmaz’, ‘Öff amma da sıcak oldu ya...’, ‘Aman ya iki adımlık yola gidicem’, ‘Zaten hızlı gitmicem ki...’. Ä°ÅŸte bunlar kask takmamak için, o dönem benim uydurduÄŸum sonradan da aslında her motorcunun kendi kendine uydurduÄŸunu öğrendiÄŸim, bir birinden manasız bahaneler... Bir de; ‘Aman ya ben bilmem kaç senedir motora biniyorum, bana biÅŸey olmaz’ versiyonu var ki tarafımdan hiç yapılmamış olmasının yanında, bence en tehlikelisi. Hea unutmadan bir de genellikle insan kalabalığının yoÄŸun olduÄŸu, özellikle BaÄŸdat Caddesi, Fenerbahçe vs. gibi yerlerde, saçma salak gaz açma, lastik yakma, motoru bağırtma hareketleri yapan ‘Kask takınca kim olduÄŸumu görmüyorlar’ mantığı ile kask takmayan bir grup var ki ben onları mevzu bahis bile etmek istemiyorum. KASKIMA AÅžIK OLDUÄžUM ANNeyse iÅŸte, benim de ÅŸu kask meretiyle aramın kötü olduÄŸu ve her fırsatta takmamak için bahaneler uydurduÄŸum motorculuÄŸumun ilk aylarında başıma gelen, ÅŸanslı olduÄŸum bir kaza ile kaskıma aşık oldum. Dik bir yokuÅŸtan, Allah’ım inÅŸallah durmam ve bu yokuÅŸta tekrar kalkmam gerekmez diye dualar ederek çıkarken, saÄŸ doksan bir virajı vermiÅŸ gazı dönmeye kalmadan, önümde ani duran otomobile çarpmamak için yaptığım manevrada, o çaylaklıkla baÅŸarılı olamayınca buluÅŸtuÄŸumuz asfalt ve kaldırım bu aÅŸkın baÅŸladığı yerdi. Kafamı kaldırıma çarpmış ve çok şükür sadece bilincimi kaybetmiÅŸtim. Başımda bir dolu insan meraklı gözlerle bakıp söyleniyordu; ‘Ellemeyin ölürse üstünüze kalır’ , ‘Ambulans çağırın yahu...’, ‘Gencecik kızcaaz, biÅŸey olmasa bari’ Evet, çok şükür ki sadece bayılmıştım, çünkü kafamda sıcak olmasına, yavaÅŸ gitmeme, kısa mesafeye gidiyor olmama ve polisin olmadığı bir güzergah olmasına raÄŸmen çıkarmayı unuttuÄŸum kaskım vardı! Ve ÅŸimdi biliyorum ki kafamda kask varken bilincimi kaybettiÄŸim basit bir düşme sonucundaki bu darbede, o kask kafamda olmasa kaybettiÄŸim bilincimi bir daha bulamayabilirdim.. Alın iÅŸte çok basit bir düşme ve çok basit bir darbe. Ä°ÅŸte o günden beri motosikletimle aramdaki aÅŸka benzer bir aÅŸk var kaskımla aramda... Ona çok iyi bakarım. Düzenli temizler, öpüp koklar, güzel koksun diye süngerlerine özel kokular sıkar, her yerde yanımda itina ile taşır, önüme gelen yere koymam.Rica ediyorum sizin de kaskla ilgili her hangi bir anlaÅŸmazlığınız varsa bunu bir an önce çözün. BaÅŸta mecburiyetten doÄŸan bir aÅŸk da olsa, zamanla birbirinize alışacağınızdan eminim. Sıkıyorsa alışmayın..! O zaman beyni dirseÄŸinde olan arkadaÅŸlar gibi geçirirsiniz kolunuza dolanırsınız sokaklarda. Kask seçerken bunlara dikkat edin!Bir birinden güzel renk ve desenlerde, bir birinden farklı marka ve modelleriyle piyasada bir dolu kask var. Peki nasıl bir kask sahibi olunmalı? Ä°sterseniz kısaca anlatayım... Bir kere, bir kaskın en büyük fonksiyonu, koruyuculuÄŸu. Bu sebeple öncelikle piyasada, hayatımızda adını sanını duymadığımız, elinizden düşse karpuz gibi yarılmaya müsait, külçe gibi ağır kasklar var ki aman diyeyim uzak duralım. Bunların piyasada var olmalarının tek sebebi fiyatlarının fazlasıyla düşük olması ve kaskı laf olsun diye alan (özellikle kuryeci) arkadaÅŸların bu kasklara olan talebi. O zaman birinci kural siz siz olun motordan sonra en büyük bütçeyi kaskınıza ayırın. Yani kaska vereceÄŸiniz paraya acımayın!! Bu illa en pahalısını alın demek deÄŸil elbet. Ama ucuz etin yahnisi durumunu da unutmayın. Ä°yi bir kaskın havalandırma düzeneÄŸi vardır. Havalandırması iyi çalışan bir kask, kışın buÄŸu yapmaz, yazın kafanızı sıcaktan çatlatmaz. Bu sebeple alacağınız kaskın orasında burasında açılır kapanır kapaklı pencerelerin fonksiyonlarını satıcıya sorun. Ayrıca, sadece içeri hava giriÅŸi deÄŸil, giren havanın çıkmasını saÄŸlayan tahliyelerin de olmasına dikkat edin. BASÄ°T BÄ°R KASK TESTÄ° Beden olarak bir kaskın sizin kafanıza olup olmadığını basit bir testle anlayabilirsiniz. Kaskı kafanıza takıp, baÄŸladıktan sonra, iki elinizle kafanızı, ‘Aman Allah’ım!’ der gibi yanlardan sıkıca tutup sabitleyin. Åžimdi sabit duran kaskın içinde kafanızı saÄŸa sola oynatmaya çalışın. EÄŸer kafanız kaskın içinde saÄŸa sola bayağı dönüyorsa o kask size büyük. Yok eÄŸer siz kafanızı çevirdikçe kask da dönmek istiyorsa bu size tam olmuÅŸ bir kask demektir. Ä°lk aldığınızda kaskın süngerleri pek yeni olduÄŸundan hafif yanakları sıkıştırmış, fazlasıyla kafanıza yapışmış gibi hissettirebilir, zamanla yumuÅŸayan süngerler bir nebze bu durumu çözecektir.Bir kaskta dikkat edilecek bir diÄŸer ehemmiyetli husus ise kaskın ağırlığı. Ağırlığın güvenlikle alakalı bir durumu yok. Sadece konfor açısından zaten süratlendikçe ağırlaÅŸan kaskın, özellikle onu tutmaya çalışan boyunlarımızın saÄŸlığı için hafif olmalarında fayda var. Bir de ÅŸu çenesi açılan kasklar durumu var ki bunlar için söyleyeceklerim tamamen kiÅŸisel tercih ve yorumdur. Ben çenesi açılan kask kullanmam, kullananı da sevmem!! Yok yok ikinci kısmı ÅŸaka elbette. Kullanana saygı duymakla beraber, özellikle motora yeni baÅŸlayacak arkadaÅŸların kendilerini kapalı kaska alıştırmalarını tavsiye ederim. Çünkü kullanan herkes çenesi açılan kaskların çok rahat olduÄŸunu, trafikte sıkışınca filan açtıklarını, biriyle konuÅŸurken kaskı çıkarmaya gerek kalmadığını filan söylüyorlar. Yani açık kask rahat bir ÅŸey kabul. Ama bir kaskın birinci fonksiyonu rahatlığı deÄŸil ki... Ne demiÅŸtik koruyuculuk. Açıkçası kim ne derse desim ben bu kaskların, darbe anında özellikle hareketli parçalarının kapalı kasklar kadar koruyucu olduÄŸunu düşünmüyorum. Kaldı ki bazı modeller, darbede çeneyi korumaz diye belirtiyor kitapçıklarında... Çenesi açılan kaskların bir diÄŸer olumsuzluÄŸu ise hareketli parçası çok olduÄŸu için, özellikle uzun yolda, iÅŸkence boyutunda kafanızı ÅŸiÅŸiren ses yapması. Yine de tercih yüce motorcunundur... Opel’in kalitesine onayOtomotiv endüstrisinin en ünlü araÅŸtırma kuruluÅŸlarından ikisi, Alman otomotiv pazarında bayi memnuniyeti konusunu araÅŸtırdı. Bamberg Ãœniversitesi’nde bulunan Otomotiv AraÅŸtırma Merkezi, 26 markayı deÄŸerlendirirken Nürtingen Uygulamalı Bilimler Ãœniversitesi’ndeki Otomotiv AraÅŸtırma Merkezi de 28 marka üzerinden ilgili verileri analiz etti. Opel, her iki çalışmada da en yüksek puanları alarak bu alandaki baÅŸarısını kanıtlamış oldu. 1995’ten beri Bamberg’deki AraÅŸtırma Merkezi tarafından gerçekleÅŸtirilen bağımsız ve bilimsel temele dayanan Bayi Memnuniyeti Ä°ndeksi’nde Opel, tüm diÄŸer Alman otomobil imalatçıları ile arayı açarak öne geçti ve elde ettiÄŸi ikincilik pozisyonu ile ‘Yeni Otomobil Kalitesi’ alanındaki baÅŸarısını ortaya koydu. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!