OluÅŸturulma Tarihi: Mart 13, 2004 00:00
Motokros doÄŸayla mücadele isteyen yorucu bir spor dalı. Ancak, motosikleti zaptedebilmek uÄŸruna yarışçılar çok sıkı bir çalışma programı izliyorlar. Bir de motokrosu kar üzerinde yapınca zorluk iki misli artıyor. Kara gömülen ve buzda kayan motosikletle ilerlemek bile sorun haline geliyor. Burak Özel kar üzerinde gaza basmanın zevkini henüz 17 yaşında tatmış. Hem de ilk yarışında buz üzerinde finiÅŸ görmüş. Buzda motosikletin nasıl kaydığını, düşmekten sakınmanın zorluÄŸunu kendi aÄŸzıyla anlattı. Ancak, önceki hafta Uludağ’da katıldığı yarışta Burak Özel üçüncü sırayı alabildi. Kısa ama yumuÅŸak karlı parkuru ilk sırada bitiren ise Zeki BaÅŸaran’dı. 500cc’lik motosikletiyle BaÅŸaran kendi ifadesiyle iyi bir çıkış yapıp seyircilerin çığlıkları arasında yarışı tamamladı. ‘Hele buzda öyle bir kayar ki altınızdaki motosikleti zor kontrol edersiniz. Kontrolden çıkmaması için büyük çaba göstermeniz gerekir. Zaten motokros engebeli, beceri isteyen parkurlarda yapılır. Bunu bir de kış koÅŸullarında ve kar üzerinde denediÄŸinizde kendi sınırlarınızı zorluyorsunuz.’ Bu sözler motokrosun son yıllardaki baÅŸarılı isimlerinden Burak Özel’e ait. 1999’dan beri motokros ve enduro kategorilerinde ÅŸampiyonlukları toplayan Özel (23) kış aylarında fırsat buldukça kar üzerinde de yarışıyor. Önceki hafta Uludağ’daki Miller Skidoo Cup 2004’te zorlu koÅŸullar altında motosikletin pedallarına asıldı. Bu kez üçüncü sırayı aldı. Sekiz sporcunun katıldığı 60 metrelik yarışta zemin o kadar yumuÅŸaktı ki bu kadar kısa mesafeyi birçoÄŸu bitirmekte zorlandı. Sürüşünü ÅŸartlara uyduran Zeki BaÅŸaran (46) bu kısa yarışın birincisi oldu. ‘İstediÄŸimiz motosikletlerimizin karda da gidebildiÄŸini, bu zeminde de yarışılabileceÄŸini, farklı ÅŸeyler yapabildiÄŸini göstermekti.’ Kar üzerinde ilk kez yarışan BaÅŸaran’a karşılık Özel bu tecrübeyi yedi yıl önce ilk katıldığı yarışta edinmiÅŸ.Ä°LK MOTOSÄ°KLETÄ°NÄ° 16 YAÅžINDA ALDIAileden gelen bir merakı vardır Burak Özel’in motosiklete. Babası da gençliÄŸinde bir motosiklet tutkunudur. 1996’da lisedeki derslerini biraz asan oÄŸlunu yeniden motive etmek için ona motosiklet hediye eder. Öyle caddede hava atmak gibi bir düşüncesi yoktur. Bu nedenle 125 cc’lik bir Yamaha motokros alır. Yamaha’sına uyum saÄŸlar. Öyle ki birkaç ay içinde yarışa katılacak düzeye gelir. Tesadüf eseri ilk yarışına Uludağ’da düzenlenen Karadam 1997 kapsamında katılır. 20 civarında motokrosçunun katıldığı yarışta tüm acemiliÄŸine karşın rakipleriyle boy ölçüşür. ‘Daha motosikleti zaptetmekte zorlanıyordum. Buna karşın ilk yarışım buz üzerindeydi. 300-400 metrelik iniÅŸli çıkışlı bir parkurda yarışmıştık. Çok güzel bir zemindi ama müthiÅŸ kaygandı. Herhalde yarış içinde en az düşen 5-6 altı kez kendini yerde bulmuÅŸtur. Rampa tırmanırken fren yaptığımı ama aynen geriye kaydığımı çok iyi hatırlıyorum.’ Uludağ’da daha kendisinden tecrübeli rakiplerini geçip 7.’liÄŸi de kapar. Buzda ve karda yaÅŸadığı bu tecrübe kariyerinin sonraki bölümü için bir basamak oluÅŸturur.Geçen yıl yine Uludağ’da katıldığı kar üzerindeki yarışın akıbeti daha vahimdir. 15 kadar motokrosçu yuvarlak bir parkur etrafında henüz bir tur attıktan sonra kanallar açılır. Ä°kinci turda motokrosçuların hepsi çamura ve kara gömülür. Bu manzara içinde iki dakika sonunda yarış sona erer. KARDAKÄ° Ä°LK YARIÅžINI BÄ°RÄ°NCÄ°LÄ°KLE BÄ°TÄ°RDÄ°Zeki BaÅŸaran motosikletle geç denecek bir yaÅŸta, 38’inde tanıştı. Ä°lk yarışlarına 40’lı yaÅŸlarında katıldı. Ama içindeki motosiklet sevdası sayesinde her türlü ortamda yarışmaya can atıyor: ‘Karda hiç yarışmamıştım motosikletle. Ä°lk kez Uludağ’da denedim. UmduÄŸumdan daha kolay oldu. Çok daha fazla zorlanacağımı tahmin ediyordum. Kara gömülüp kalırsanız gidemezsiniz. Motosikletin batıp gidemeyeceÄŸini düşünmüştüm. Çünkü bizim için en kötü ÅŸey motorun gidememesi. Bir de tüm yarışçılar için geçerli bir ÅŸey var: Motordan düştüğümüzde kaybettiÄŸimiz saniyeleri düşünürüz. ‘Allah kahretsin zaman kaybediyorum’ deriz. Kolun kırılmış, bileÄŸin burkulmuÅŸ düşünmezsin bile. Zaten bunu düşünürseniz yapamazsınız bu sporu.’Organizasyon öncesinde motokros yarışı için elips ÅŸeklinde 150 metrelik bir parkur tasarlanmış. Plana göre motokrosçular bu parkur etrafında birkaç tur dönecek ve tüm seyircilerin önünden geçecekti. Ancak, Uludağ’da bir süredir kar yaÄŸmaması nedeniyle zemin tamamen yumuÅŸayınca parkuru deÄŸiÅŸtirildi. Bu durumu farkeden Süleyman Memnun’un müdahalesiyle yeni bir pist yapıldı. Bu deÄŸiÅŸikliÄŸe karşın motosikletler karda çok zorlandılar. Sürücüler zeminin ne yapacağını kestirmekte zorlandılar. Hepsinin deneme amaçlı tur atmasına izin verildi. Ama bu bile yumuÅŸak zemini bozmaya yetti. Bu nedenle parkurun daha fazla bozulmaması için ikinci bir deneme turuna izin verilmedi. Yarış öncesi zemini bir parça sertleÅŸtirebilmek için çimento düküldü. Beceren Oteli’nin kayak pistinde düzenlenen alanda sekiz motokrosçu 60 metrelik bir düzlükte yarıştılar. Yarışı açık ara kazananZeki BaÅŸaran seyircinin gösterdiÄŸi ilgiden de çok memnun gözüküyor. ‘Bizden önce kar motorları yarışırken pek ses çıkmıyordu. Ama biz yarışırken bağırış, çağırış, alkılar eksik olmadı. Demek ki onları heyecanlandırmayı baÅŸardık. Ä°nsanların beklentilerini karışladık.’ BaÅŸaran, 500 cc’lik motoruyla rakiplerine göre daha dikkatli bir yarış çıkarıp ilk sırayı aldı. Ama daha iyi yarışçıları geçmesini tamamen gününde olması baÄŸlıyor. Kısa mesafeli yarışta iyi çakışı yapıp hiç kara takılmadan düz bir çizgi tutturduÄŸu için 15 saniyede finiÅŸi çizgisini geçti. Burak Özel’e göre bu kadar kısa mesafede iyi çıkış yapanı yakalamak zaten pek mümkün deÄŸildi: ‘Zeki Abi ip gibi start aldı. Motoru gömülmedi. Hiç çizgisini bozmadan baÅŸladığı gibi bitirdi.’ ÇOK SIKI ANTRENMAN Ä°STÄ°YORYedi yıllık motokrosçu Burak Özel formunu korumak için çok sıkı bir antrenman programı uyguluyor. Haftanın en az üç günü arkadaÅŸlarıyla buluÅŸup TekirdaÄŸ çevresindeki parkurlarda veya Ä°stanbul’a gelerek motosikleti üzerinde antrenman yapıyor. Ama iddialı bir motokrosçu için bu yeterli deÄŸil. Çünkü zorlu ve çamurlu parkurlarda motosikleti kontrol etmek için kollara ve bacaklara büyük yük biniyor. Onları güçlendirmek için Burak Özel her gün sabah ve akÅŸam altışar kilometre koÅŸuyor. Ayrıca ağırlık çalışması da yapıyor. ‘Kondisyon antrenmanını bir gün bile aksatırsam olumsuz etkisini görüyorum. Motorun üzerine çıktığımda yarım saat sonra kollarım ve bacaklarım aÄŸrımaya baÅŸlıyor.’BURAK ÖZEL’E GÖRE KARDA MOTOKROSUN ZORLUKLARIZemin ÅŸartları çok daha zorlu. GevÅŸek karda motosikleti uzun süre sürmeniz mümkün deÄŸil. Buzda yarışıyorsanız da defalarca yere düşmeye hazır olmalısınız. Hava ÅŸartları ağır, aynı zamanda soÄŸuk hava ve yağışla da mücadele etmek zorundasınız.Motosikleti istediÄŸiniz gibi yönlendiremezsiniz. Gaza yüklenirseniz kayarsınız, frene güvenirseniz uçarsınız.GÃœVENLÄ°K İÇİN MALZEMESÄ° ÇOKKarda motokros yaparken kullanılan malzeme motokros yarışlarıyla hemen hemen aynı. Motosiklete ek bir donanım gerekmiyor. Sadece buzlu zeminlerde çivili lastik kullanmak mümkün. Motokrosçunun giydiÄŸi korumalı giysiler ise yine vazgeçilmez. Motokros malzemelerinin ortalama fiyatları da şöyle:Çizme 350 euro, kask 350 euro, kaburgalık 120 euro, dizlik 50 euro, eldiven 50 euro, pantolon 150 euro, gözlük 60 euro, ceket 200 euro.Â
button