Güncelleme Tarihi:
Neşe Erberk, önce Türkiye ardından Avrupa Güzeli seçildi. Türkiye’nin bir numaralı mankeniyken patronluğu seçti, kendi ajansını kurdu. Erberk
Ajans, sektörünün ilk ISO 9001 belgesini alarak yurtdışına açılmaya hazırlanıyor.
Dört bin 500’e yakın manken ve kast oyuncusu var. Yakında müşterilerinin karşısına ajansıyla ilgili her türlü bilginin yer alacağı CD-Rom’la çıkacak.
Türkiye’de ilk kez kast, prodüksiyon ve mankenlik hizmetlerini aynı çatı altında toplayan eski güzellik kraliçesi ve manken Neşe Erberk, yeni bir ilke daha hazırlanıyor. Erberk, ajans anlayışına farklı bir bakış açısı getiriyor. Teknolojik gelişmelerin yakın takipçisi. Yönetim dünyasındaki yeni yöntemleri bünyesine uyarlıyor. Hedefi ise kendi sektöründe ISO 9001 Kalite Belgesini alan ilk kuruluş olmak.
Erberk yakında müşterilerinin karşısına ajansıyla ilgili her türlü bilginin yer alacağı CD-Rom’la çıkacak. Manken ve kast kadrosuyla ilgili tüm bilgilerin yer alacağı CD-Rom, Macintosh ve PC ortamında görülebilecek. Müşteri, çalışmak istediği manken ya da reklam oyuncusunu ‘sorgulama’ yöntemiyle seçebilecek. Bunun anlamı, örneğin 1.80 cm boyunda, sarı saçlı, mavi gözlü, 20 yaşında, paten de kayabilen biri arandığında anında gereken bilgiye ve kişiye ulaşabilmesi.
Erberk, CD-Rom sayesinde büyük bir zaman ve dolayısıyla para tasarrufu sağlanacağını söylüyor. Tasarruf hem müşteri, hem de ajans açısından geçerli. Şu anda uygulanan yöntem manken ya da oyuncu taleplerinde dosyaların tek tek araştırılması. CD-Rom iki ayda bir güncelleştirilerek son bilgiler dahil edilecek ve müşteriye sunulacak.
Akıllı güzeller
Erberk, Türkiye’nin ‘akıllı güzelleri’nden biri. O kendisine farklı bir yol çizdi. 1982’de Bayan Vizon seçildiğinde 17 yaşındaydı. Bir yıl sonra Türkiye Güzeli seçildi. ‘Güzellik Kraliçeliği kariyeri’ üçüncü yılda Avrupa Güzeli unvanıyla sürdü. Moda dünyasında bol kazançlı parlak bir kariyer fırsatı yakalamıştı. Avrupa’da ve Türkiye’de tanınıyordu. Modelliği değil patronluğu seçti. 11 yıl önce kendi şirketi Erberk Ajansı kurdu.
Podyumda kalite
Erberk, 1964 İstanbul doğumlu. Orta ve lise öğrenimini Robert Koleji’nde tamamlıyor. Okul yaşamında son durağı ise Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü. Okulla beraber uzun yıllar yürüttüğü bir hobisi var; mankenlik. Üniversite birinci sınıfta Türkiye, ikinci sınıfta Avrupa güzeli seçiliyor. Üçüncü sınıfta kendi işini kurmaya karar veriyor. Hedef sektörü yakından tanıdığı moda dünyası. Bu kararında okul yıllarında iki ayrı şirkette yaptığı müşteri temsilciliği ve halkla ilişkiler sorumluluğu tecrübelerinin payı büyük. ‘‘Bir başkasının yanında profesyonel olarak çalışma şekli benim hayat tarzıma göre değildi’’ diyor.
1987’de Erberk Kast ve Prodüksiyon Şirketi’ni kuruyor. Ancak yurtdışı incelemelerine hiçbir zaman ara vermiyor.
Erberk, her zaman farklı olmak istediğini söylüyor. İşindeki farklılığı ise reklamlara ve dizi filmlere oyuncu sağlayan kast ajansıyla mankenlik ajansını aynı çatı altında kurarak yaratmış. ‘‘Kast işinin yeni ve ihtiyaç duyulan bir iş olduğunu görmüştüm’’ diyor. Başka bir farklılığını ise yeni yüzler ve yeni isimler bulmak diye tanımlıyor. Ajansa transfer yoluyla katılım olmuyor. Erberk ya başvuruları değerlendiriyor ya da sosyal mekanlarda gördüğü insanlara iş teklif ediyor. Yalnızca bir sekreterle başladığı işinde bugün 11 kişilik idari kadro ve dört bin 500’e yakın manken ve kast oyuncusu var. Bunların yüzde 63’ü reklam oyuncuları. 29’u erkek toplam 74 manken var.
ABD bağlantısı
Erberk’in ABD bağlantısı ona ilginç bir ortaklığın da kapısını açmış. Hollywood Artists International-Star Casting and Booking ile anlaşma yapılmış. Ajansa aralarında Richard Gere, Catherine Deneuve, Pamela Anderson, Jim Carrey, Antonio Banderas, Sandra Bullock, Robert Redford gibi 250 ünlü isim bağlı. Her türlü tanıtım için bu isimler Türkiye’ye getirilebiliyor. Ancak ‘astronomik fiyatlar’ nedeniyle bugüne kadar getirilen ünlü olmamış.
Eğitim veriliyor
Erberk, kurumsallaşma çabası içinde olduklarını söylüyor. Bu konuda ilk adımları ISO 9001 Kalite Belgesi. Son beş aydır bu konuda danışmanlık aldıklarını ve çalışma yaptıklarını kaydediyor. Bu çerçevede ilk olarak manken, fotomodel, oyuncu ve hosteslerin çalışma prensipleriyle ilgili bir doküman hazırlanarak verilen eğitimler sonunda dağıtılmış. Altı sayfalık dokümanda çalışanların giyiminden konuşmasına, saç bakımından cilt bakımına, çalışma şekillerinden müşteri ilişkilerine kadar yapılması gereken her şey uyulması gereken kurallar belirlenmiş. Hatta bir mankenin çantasında olması gerekenler bile sekiz madde halinde sıralanmış. ‘‘1999 kataloğumuzda ISO 9001 belgemizi sunmak istiyoruz’’ diyor Erberk. ISO 9001 belgesinden sonra toplam kalite yönetimi çalışmalarına başlayacaklarını belirtiyor.
Yeni yüzler
Erberk Ajans’ta eleman dönüşüm hızı (turnover) mankenler arasında yüzde 25 düzeyinde. Rakamın yüksekliği bir anlamda sektörün özelliğinden de kaynaklanıyor. Şehir ve iş değiştirmelerin çok sık olması, mankenliğin profesyonel bir amaç olarak düşünülmemesi, mankenlerin ajanstan ihraç edilmesi turnover’ı etkileyen nedenler arasında. Müşterilerden de yeni yüzler ve yetenekler konusunda talep geldiğini vurguluyor.
Mankenlerin çantasında neler olmalı ?
Portfolyosu Deodorant Makyaj malzemesi Extra ince çorap (ten \ siyah) Parfüm Defile ya da çekime gidiyorsa ekstra ayakkabı Saç fırçası, toka Aksesuvar .
Nasıl manken olunur?
Mankenliğin fiziksel şartları; kadınlarda en az 1.70 metre boy, 36-38 beden, erkeklerde 1.85 metre boy ve 40-42 beden pantolon, 50-52 beden ceket ölçüsü. Fotomodeller için boy sınırlaması yok. Düzgün fizik ve fotojenik olmak diğer şartlar. Fiziksel olarak uygun olsa bile disiplinli, sorumluluk sahibi olmayan adaylar kısa sürede piyasadan siliniyor. Yetenek bir başka koşul. Giydiği bir şeyi hissedebilmek bakışları doğru yönlendirmek gerekiyor. Adayın hem diğer mankenlerle hem de müşterilerle iyi geçinmesi çok önemli. Bu şartlara uymayanlara ajansların büyük bölümü çalışmıyor. Bir mankenin ortalama kazancını belirlemek çok zor. İşe göre değişiyor. Mankenler tecrübelerine göre dört gruba ayrılıyorlar. Yeni başlayan 1, profesyoneller ise 4’üncü grupta. Ücretler de alt grupta. Ücretler de alt gruptan üst gruba giderek artıyor.