Kalem bir prestij objesidir, teknoloji onu yok edemez

Güncelleme Tarihi:

Kalem bir prestij objesidir, teknoloji onu yok edemez
Oluşturulma Tarihi: Aralık 17, 2005 00:00

Endüstriyel ürün tasarımcısı Kunter Şekercioğlu, Scrikss için kalem tasarladı. 54 T isimli tükenmez, versatil ve jel roller kalemler tasarımcısının fotoğrafı ve ismiyle tanıtılıp, satışa sunuldu. Daha önce tasarladığı elektrikli cihazlar arasında cezve ve nargile de var ama onun için kalemin yeri ayrı. Sekiz yıl önce kariyerine kalem çizerek başlayan Şekercioğlu, ‘Babam kırtasiyeci olduğu için kalemler çocukluğumda en sevdiğim şeydi’ diyor.

Scrikss, Noki ve İstanbul Kalem Sanayi için kalemler tasarladınız. Kalemde uzmanlaştınız mı veya kaleme özel bir ilginiz mi var?

- Her şey kalemle başladı benim için. Üretilen ilk profesyonel tasarımım kalemdi. Kalemle başladığım için, bu kısa sürede aşka dönüştü. Babam kırtasiyeci olduğu için de, kırtasiye ürünlerine karşı özel bir ilgim var elbette.

Scrikss ile nasıl bir araya geldiniz? Yeni kalemler tasarlayacak birini mi arıyorlardı?

- Profesyonel olarak ilk çalışmamı Scrikss’le yapmıştım ben. Mezuniyet projesi için bir firma bulmamızı istediler. O firmanın bir ihtiyacını çözmemiz gerekiyordu. Babam kırtasiyeci olduğu için aklıma Scrikss geldi. Versatil, roller, masa kalemi gibi ürünlerden oluşan bir çalışma hazırladım. Mezun olduktan hemen sonra, benden seramik uçlu bir masa kalemi tasarlamamı istediler. İsmi Scrikss 99’du. Tasarımlarımın en iyisi diyebilirim. Eskimedi... 1998’de tasarlandı ama bugün yapılmış gibi görünen, yalın, zamansız bir tasarım bu. Son olarak da 54 T isimli bir seri hazırladım.

54 T kalemin basın ilanlarında sizin fotoğrafınız kullanılıyor. Kalemin tasarımı ve tasarımcının imzası önemli bir şey mi sizce?

- Scrikss’in resmimi kullandığını bilmiyordum ilk başta. Fotoğrafımı internet sitemden almışlar. Bu, biz bir Türk markasıyız ve bu kalemi bir Türk tasarımcısı özel olarak yaptı. Kalemi Çin’den getirip satmıyoruz demenin mantıklı bir yöntemi bence. Kalem hassas bir konu, çünkü kullanımı dijital teknolojiler sebebiyle giderek azalıyor. Ayrıca hálá bir prestij objesi. Benim de takıntılı olduğum bir konu. Bence insanlar farkında değil ama kalem günlük hayatın vazgeçilmez bir unsuru. Ama meraklısı değilseniz, kaç dakika harcarsınız ki kalem almak için? Oysa, 1 milyona da 250 milyona da versatil kalem satılıyor. Tasarım sanıldığı gibi çok pahalı ve ulaşılmaz ürün demek değil. Hiçbir ürünü kimin tasarladığı aslında önemli değil. Benim imzamı taşıdığı için de daha pahalıya satılmıyor bu kalem.

Kalem tasarımında şimdi önemli olan nedir? Gelişen, değişen bir alan mı bu? Tasarladığınız kalemden bahseder misiniz?

-İşadamlarının kullandığı şık, prestijli kalemlerle, günlük tükenmez kalemler arasında bir boşluk olduğunu düşündüm. 54 T bunu dolduruyor. Bir toplantıda kullanılabilecek kadar ağırbaşlı ve şık ama çalışan genç insanlara hitap eden bir görüntüsü var. Kapağın başındaki plastik uç, el yazısını tanıyan cep bilgisayarı, telefon gibi cihazlarda dijital kalem görevi görüyor. Kalem de teknolojiye adapte oluyor.

Kariyerinize bakınca, diş fırçası, nargile, sandalet gibi birbirinden çok farklı şeyler tasarladığınızı da görüyoruz. Siz en çok hangisini yapmayı seviyorsunuz?

- Ben endüstriyel ürün tasarımcısıyım. Bunun içine mobilya, otomobil ve diş fırçası da giriyor. Ancak elektrikli ev aletleri ve kırtasiye-promosyon ürünleriyle daha fazla çalışma fırsatım oldu. Yurtdışındaki bir fuar için nargile tasarladım. Nargile kimsenin tasarım olarak sorgulamadığı ve şekli hiç değişmeyen bir şeydi. Bunu değiştirdim ve nargileyi endüstriyel, kolay üretilebilir bir hale getirdim. Ben çok insana ulaşan, kullanışlı, yaşayan ürünler tasarlamayı seviyorum. Form, işlevselliğin ardından geliyor benim için.

KUNTER ŞEKERCİOĞLU

Bursa’da 1973’te doğan Şekercioğlu, Bursa Anadolu Lisesi’nin ardından, 1996’da ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünü bitirdi. Aynı yıl, mimar ağabeyi Taner Şekercioğlu ile birlikte Kilit Taşı Tasarım+Mimarlık’ı kurdular. Arzum’un Türk kahvesi robotu Cezwe, Arzum Nargile ve Banat’ın son diş fırçaları onun elinden çıktı. Odysseus isimli sandalet tasarımı 4. Ulusal Genç Yetenekler Ayakkabı Tasarım Yarışması’nda başarı ödülü ve Anatanrıça isimli hamamtası, Turizm Bakanlığı Hediyelik Eşya Tasarımı yarışmasında ödül aldı. İstanbul Kalem Sanayi için yaptığı tükenmez kalemler, Hong Kong Gift&Premium Fair’de, Vesaire isimli aydınlatma elemanı tasarımı, Frankfurt Light&Building fuarlarında sergilendi. Ağabeyiyle birlikte, Chocolate, Sellam gibi mekanların tasarımını yaptı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!