Kahve likörünün altın çağı

Güncelleme Tarihi:

Kahve likörünün altın çağı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2008 00:00

Likör çok değil, 8 yıl öncesine kadar yılda 2,5 milyon litre tüketiliyordu. Ancak 2000’lerden sonra tüketim yüzde 60’lara kadar varan oranda azaldı. Popülerliğini kaybetti, bir kenara atıldı. Ancak bu içki, 5-6 yıl süren itibar kaybından sonra, şimdi yeniden yükselişe geçti. Tekel’in özelleştirilmesinden sonra likör için yeni bir kimlik arayışı başladı. Çeşitlendi, şişeler değişti, etiketler modernleşti. İçlerinden biri, kahve likörü diğer çeşitlerin arasından sıyrıldı, atak yaptı. Hatta likör piyasasına hayat öpücüğü verdi, diyebiliriz. Şimdi piyasada çok çeşitli kahve likörü var.

Rengarenk berrak sıvılar olan ve kristal kadehlerde servisi yapılan likör, derecesi yüzde 25 ile 35 arasında değişen yüksek bir alkollü içki. Yapımında meyvelerin özünden, suyundan veya esansından yararlanılıyor. Likör bu malzemelerin alkol içinde bekletilmesi ya da eklenmesiyle yapılıyor. Likör için kullanılacak meyvenin özü veya suyu 95 derecelik alkolde birkaç ay bekledikten sonra makinede süzdürülüyor. Kremalı kahve likörleri de alkol, kahve enfüzyonu, şurup gibi maddelerle birlikte tanklarda hazırlanıyor. İçine yavaş yavaş krema ilave ediliyor ve 2 gün tankta dinlendikten sonra hemen şişeleniyor.

Hare marka Kremalı Türk Kahveli Likör ise, kahve çekirdeğinin kavrulup öğütülmesi ve alkolde bekletilmesinden sonra, elde edilen enfüzyonunun likör bazına ilave edilmesinden oluşuyor.

İKİ ŞİRKETİN 4 KAHVELİ LİKÖRÜ VAR

Şu sıralar kremalı kahve likörü pazarında ürünü olan iki şirket var. Birisi Mey İçki diğeri de Burgaz İçki. Burgaz tek çeşit, Mey İçki 3 çeşit kremalı likör üretiyor.

Mey İçki, ilk olarak Hare adında kremalı Türk Kahveli bir likör çıkarttı. Bu yeni ürün çok tuttu. Mey İçki geçtiğimiz ay, Beyaz Çikolatalı Mocha ve Caramel Macchiato adlı iki yeni ürün daha çıkardı. Beyaz Çikolatalı Mocha likörü, mocha kahve ve beyaz çikolata aromasının harmanlanmasından elde edildi. Caramel Macchiato likörü ise espresso kahvesiyle harmanlandı, karamel ve süt köpüğüyle lezzetlendirdi. Bu likörler isteyenlerin soğuk, isteyenlerin de sıcak süt veya su ile içebilecekleri ürünler.

NEYLE UYUM SAĞLIYORLAR

Likörler sek olarak içilebildiği gibi, tatlıların içinde veya yanında da tüketilebiliyor. Asiditeleri yüksek olduğundan Türk kahvesinin yanında iyi gidiyorlar. Kahveli likörler ise çikolata, kek ve kurabiyelerle birlikte içilebilir. Kremalı likör serisinin diğer likörlerden en büyük farkı, kahvenin tamamlayıcısı olması. Yani sek olarak içilebildiği gibi, kahveyle birlikte de içilebiliyor. Kışın sıcak sütün, suyun veya kahvenin içine katılıyor ya da yazın bol buz, soğuk kahve veya sütle tüketiliyor.

KAHVE LİKÖRÜ YAPTI, TERFİ ETTİ

Mey İçki Bilecik Fabrika Müdürü Mehmet Başkaya, tüketiciyi kremalı Türk Kahvesi likörüyle tanıştıran kişi. Tekel özelleştirilmeden önce de aynı fabrikada çalışıyor ve Moka adlı kahve aromalı likörü üretiyordu. Mehmet Başkaya, "Tekel zamanından beri Bilecik fabrikasında çalışıyorum" diyor. "O zamanlar Tekel’in Moka likörü vardı. O da kahve aromalıydı. Tekel özelleştirildikten sonra Mey İçki’ye geçince yeni şirketimle bu ürünü geliştirmek istedim. Uzun süren çalıştık ve Türk kahvesinden esinlenip Kremalı Türk Kahvesi likörünü yarattık. Türk damak zevkine çok uydu."

Kremalı Kahve Likörünün elde ettiği başarıdan sonra Mehmet Başkaya, Mey İçki Üretim Müdürlüğüne terfi etti. Kahveli likörler üzerine çalışmalarını sürdürdü. Geçen ay da kahveli 2 likör daha çıkarttılar.

"Ben kahveli likörlerin sevilmesini çok normal buluyorum" diyor Mehmet Başkaya. "Çünkü millet olarak kahveye düşkünlüğümüz var. 1930’lardan beri üretilen likörler de hep Türk damak zevkini göz önüne alarak yaratılmıştı. Örneğin, Türkler ekşimsi, turunçgiller gibi ağız sulandıran, gerçek meyvenin koku, tat ve renk gibi özelliklerine sahip likörleri tercih eder. Bildikleri, daha önce tattıkları meyvelerin kendisine has özelliğini yansıtmasını ve likörün fazla tatlı olmamasını ister. Türk kahvesi bizim gelenek ve kültürünün çok önemli bir parçasıdır."

Mehmet Başkaya, dünyada gurme kahve tüketiminin artmasının da kahveli likörün başarısında payı olduğuna inanıyor: "Tüketiciler artık aromatik ve farklı çeşitlerde içecekleri denemekten çekinmez oldu. Kahveli serisini yaratmamızın temelinde Türkiye’de de bu trendin öncüsü olma arzumuz yatıyordu."

ÜÇ TARİF

1 ölçü Kahve Aromalı likör, 1 ölçü soğuk süt ve bol buz parçaları.

1 ölçü sıcak süt, 1 ölçü Hare White Chocolate Mocha likör. Üzerine isteğe bağlı olarak krem şanti, tarçın veya çikolata tozu

1 ölçü sıcak filtre kahve veya granül kahve, 1 ölçü Hare Caramel Macchiato likör. Üzerine isteğe bağlı olarak fındık parçacıkları veya çikolata tozu.

LİKÖR SATIŞININ YÜZDE 85’İ KAHVELİ

Toplam likör satışlarının yüzde 43’ü Marmara Bölgesi’nde yüzde 34’ü Ege’de, yüzde 12’si de Akdeniz bölgesinde gerçekleşiyor. Yüzde 30’u İstanbul’da olmak üzere satışların yüzde 50’si üç büyük şehirde yapılıyor. Kremalı likörler ise yoğun olarak büyük kentlerde içiliyor. Son yıllarda likör pazarındaki büyümenin yüzde 85’i kahveli likörden geldi. Alkol tüketiminde genel olarak kadınların oranı yüzde 20-25, ama kahveli likörde kadın-erkek oranı eşit.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!