Güncelleme Tarihi:
Hakan GENCE
hgence@hurriyet.com.tr
Kendisiyle tasarımın gelecek 10 yılını, ekonomik krizin etkilerini ve lüks kavramını konuştuk. Ross Lovegrove’u anlatmaya gerek yok aslında. Kendisi Türkiye’de iyi tanınan birkaç yabancı tasarımcıdan biri. Sık sık gelip gidiyor, yıllardır Vitra ile çalışıyor. Ama yine de hakkında kısa bir özet yapalım.
Manchester’da endüstriyel tasarım öğrenimi gördü. Fransa’nın en iyi beş tasarımcısından biri seçildi. 2001’de Almanya’da “Yılın Tasarımcısı” ydı. Louis Vuitton, Hermes, Japon Havayolları, Guzzini, Kartell, Issey Miyake, Peugeot, Apple, Tag Heuer ve Dupont gibi markalar için ayırt etmeksizin walkman’den uçak aksesuvarlarına kadar pek çok obje tasarladı. “Dün İspanyol bir şirket, elektrikle çalışan otobüs tasarlamamı istedi. Her bir tasarımımda farklı şeyler yaratmaya çalışıyorum” diyor.
Çalışmalarını farklı, itirazcı, global ve ilginç olarak tanımlıyor. Altıncı hissine güveniyor. Hiçbir zaman bulunduğu anı yaşamıyor. Hep geleceği düşünüyor.
Lüks kavramına da farklı yaklaşıyor. Aldığınız ürüne ödediğiniz ücretle maliyet değerinin birbirini karşılaması gerektiğini söylüyor. Gucci çantalardan örnek veriyor: “Pahalı çantalar için kadınların çıldırması gereksiz.” Ama bunları söylerken kendisi de insanları çıldırtacak lüks tasarımlar yapıyor: “Lüks bir obje değil, bir deneyimdir. Bir hatıra ve yaşanmışlık bırakır. Gerçeğiyle taklidi arasında fark olmayan ürünleri kadınlar neden tercih ediyor anlamıyorum. ”
GELECEK 10 YIL NELER OLACAK
- Şimdiye kadar 21. yüzyıla hazır değildik bence, daha yeni başlıyoruz. Çevresel faktörler, nüfus artışının kontrol altına alınması bizi etkileyecek.
- Çevreci yaklaşımdan moda etkilenmeyecek. Moda tahmin edilemez olmaya devam edecek.
- Endüstriyel tasarım endüstrinin kendisini değiştirecek. Verimlilik ve ekonomik olan ön plana çıkacak.
- Petrol ve su olmayınca Dubai’deki o gösterişli evlerde kimse yaşamak istemeyecek.
- Evler daha az maliyetli, küçük metrekareli olacak.
- Yapay zeka ön plana çıkacak. Dokunduğunuzda kan basıncınızı gösteren aynalar olacak. Harcamalarımızı daha fonksiyonel şeylere yönelecek.