Doğan
Haber Ajansı muhabirleri yedi bölgemizi temsil eden 33 kentte, en çok satış yapan giyim ve ayakkabı mağazalarına, kadında ve erkekte en çok satılan bedenleri ve ayakkabı numaralarını sordu. Ortaya Türkiye'nin beden haritası çıktı. Bölgeden bölgeye farklılık göstermekle birlikte, Türk erkeklerinin genelde 50-52 beden, kadınların 38-40 beden giyindikleri, en çok satılan ayakkabı numarasının erkeklerde 42, kadınlarda 37 olduğu ortaya çıktı. Aşırı şişman değilsek bile, zayıf bir ulus olmadığımız kesin. Konuştuğumuz sayısız mağaza yetkilisi, kadınları kibarca ‘‘balık etli’’ olarak tarif ediyor. 33 ilde 42 mağazası bulunan YKM'nin verileri ise erkeklerle ilgili bir gerçeği ortaya koyuyor. Bu satış istatistiklerinde, erkek göbeğini ölçmekte önemli bir kriter olan 'drop' üzerinden veriler var. 8 drop en fit, 6 drop göbekli, 4 drop da koca göbekli erkeklere uyan giysiler. YKM'nin 42 mağazasından yapılan alışverişlere göre tüm erkeklerin yüzde 83.5'i 6 drop, yüzde 7.8'i 8 drop, yüzde 8.8'i 4 drop takım alıyor. Yani aşırı olmamakla birlikte göbekli erkeklerin ülkesiyiz. Ancak genç nüfusla orta yaşlı nüfus arasında çok önemli bir fark var. Şimdi 20 yaşın altında bulunanlar orta yaşa ulaştıklarında anne babaları kadar şişmanlar mı bilinmez, ama çok daha uzun boylu ve büyük ayaklı oldukları kesin.
TÜRKİYE'NİN BEDEN HARİTASIEGE BÖLGESİ Kent büyüdükçe beden de büyüyor
Ege'de kentler büyüdükçe giysi bedenlerinde de tercih büyük numaralara yöneliyor. Egeli alışverişi daha çok kadınlara bırakmaktan yana. Erkeklerde çoğunluk orta boylu ve hafif göbekli. Şık giyinme arzusu gün geçtikçe artıyor. Kadınlar daha çok el işlemeli ve süslemeli giysileri seçiyor.
n
İZMİR En belirgin özellik erkek ve kadınların ayak numaralarındaki büyüklük. Kadınlarda 38-39, erkeklerde 43 en fazla satılan numaralar. Önde gelen mağazaların yöneticileri kadın ayakkabılarında son yıllarda 38 ve 39'un birinciliğe yükseldiğini belirtiyor. Erkeklerde ise eğilim tam tersine. 44 numaradan 43'e doğru düşüş söz konusu. Erkek ve kadın giyiminde ağırlık orta bedende.
(Veriler Vakko, Yeni Konak, Yeni Karamürsel, Beymen, Network’ten alındı.)
n
DENİZLİ Mağazalardaki giyim standartları genç nüfustan yana. Görenler Mağaza Müdürü Selehattin Göveçliklioğlu ‘‘Koleksiyonlar çoğunlukla zayıflara hitap ediyor. Balık etli kadınlar, şişman erkekler istedikleri giysileri bulmakta gittikçe zorlanıyor’’ diyor. YKM'den Songül Kömürcü Demirtaş'ın gözlemlerine bakılırsa yapılı erkeğe Denizli'de seyrek rastlanıyor. Çoğunluk orta boylu, hafif göbekli. Kadınlar ise balık etli.
(Veriler Görenler ve Yeni Karamürsel mağazalarından alındı.)
n
MANİSA İldeki kadınların en çok tercih ettikleri ayakkabı numaraları Türkiye standartlarına uysa da erkeklerinki standarttan küçük. Manisa'da çoğunluk 41 numara giyiyor. Etek ve pantolonda en çok satılan bedenlere bakılırsa kadınlar formuna dikkat ediyor. (
Veriler, Aloğlu, Damat Twin, Üç El Ayakkabı'dan alındı.)
n
MUĞLA Muğla merkezindeki tercihlerle Bodrum'daki tercihler arasında fark kadın bedenlerinde. Muğla'da etekler Bodrum'a oranla iki beden büyük. Bluzda ise tam tersi. Şaşırtıcı ama Muğlalı kadınların yüzde 40'ı küçük beden bluz giyiyor. Bodrum'da satılan bluzların ise yüzde 80'i orta beden. Muğla merkezindeki Donan Center Shop'un Sahibi Şeref Kıran ‘‘Muğla'da kadın pantolonu çok satılırken, etek daha az satılıyor’’ diyor. (
Veriler, Donan Center Shop, Mudo, Damat Tween, More&More'dan alındı.)
n
AYDIN Doğramacılar Giyim Sarayı'nın sahibi Akif Doğramacı'nın söylediğine göre Aydınlı standart beden ölçülerine sahip. ‘‘Büyük bedenler genellikle elimizde kalır’’ diyor Doğramacı. Ayakkabı ölçüleri açısından durum farklı. Genellikle küçük numaralı ayakkabılar satılıyor. ‘‘Ancak’’ diyor Valentino Ayakkabı Mağazası Sahibi Hakkı Dokuzlu ‘‘Son bir yılda büyük numaralara daha çok ilgi var.’’ (
Veriler, Doğramacılar Giyim Sarayı ve Valentino Mağazası'ndan alındı.)
n
UŞAK Gümüşler Konfeksiyon Mağaza Müdürü Ersan Gümüş, ‘‘Uşaklılar'ın genel tercihleri hanımlarda 38-40 beden, beylerde tercih 50 beden civarında’’ diyor. Uşaklı erkekler diğer bölgelere göre daha ince. Kadınlarda bluzun en küçük bedenini tercih edenlerin oranının yüzde 70'i bulması dikkat çekici.
(Veriler, Gümüşler Konfeksiyon Mağazası'ndan alındı.)
G.DOĞU ANADOLU BÖLGESİ Kadınlar pek ince sayılmaz
Olağanüstü bir mutfak geleneğine sahip Güneydoğu Anadolu'da, kadınların en çok aldığı bedenler, Türkiye ortalamasının biraz üstünde. Tabii erkekler de onları aratmıyor.
n
GAZİANTEP Gaziantep'te özellikle 'iyi halli' kesime hitap eden Baron Mağazası ile
Magazin'de erkeklerde satışların yüzde 25'ini 52 ve 54 beden takım elbiseler oluşturuyor. En büyük dilim bu. En büyük bedenlerin satış oranı yüzde 10. En küçük numara gömlek giyenler de bu kadar. Kadınlar etek ve pantolonda en çok 42 beden giyiyorlar. 38 beden giyinenlerin oranı sadece yüzde 15. Yani çok ince sayılmazlar. 38 numara ayakkabı kadınlarda en yüksek oranı oluşturuyor.
(Veriler Baron ve Magazin'den alındı.)
n
ŞANLIURFA Bu kentte erkekler en çok 48-50 ve 52 beden takım elbise giyiyor. Pantolonda hem YKM yem de İGS mağazaları en çok satan bedende anlaşıyor: 42. Kadınlarda da en çok satan beden 40-42. Etek ve pantolonda bu oranlar aynı. Bu satışlar toplam satışların yüzde 60-70'ini oluşturuyor. Erkekler en çok 42, kadınlar ise 37 numara ayakkabı giyiyor.
(Veriler YKM ve İGS'den alındı.)
MARMARA BÖLGESİ
Gençlerle orta yaşlılar arasında fark büyük
Büyük kentlerde genç nüfusla orta yaşlı nüfus arasındaki fark iyice ortaya çıkıyor. Gençlerin ayakkabı numaraları çarpıcı bir biçimde büyüyor. İstanbul'da erkeklerde 52 beden en yüksek satış oranını oluşturuyor, ama gençler çok daha zayıf olduğu için mezuniyet dönemi 44 beden takımlar da çok satabiliyor.
n
İSTANBUL Büyük ayakkabı zincirlerinden Flo Shoe Store, satışlarının yüzde 50'sini kadında 37 numara, erkekte 42 numara ayakkabının oluşturduğunu söylüyor. Gençlerde kadın ayakkabı numarası 38-39 aralığına yükseliyor, erkekte ise 44-45 aralığına. İnsanlar gençleştikçe, giysi bedenleri de küçülüyor. Damat & Tween'e göre, mezuniyet döneminde takım elbise almak için gelen gençler 44 bedeni kapışıyor. Ancak orta yaşta erkek giyimde 52'nin yüzdesi yüksek. YKM'ye göre en çok satan kadın etek bedeni yüzde 22.60 ile 38 beden. Ardından yüzde 18.70 ile 40 geliyor. Erkeklerde ise 52 beden takım elbise satışı en yüksek dilim (yüzde 24.8).
(Veriler Çarşı, YKM, Beymen, Damat & Tween, Mudo ve Flo Shoe Store'dan alındı.)
n
BALIKESİR Selçuk Giyim Mağazası'nın sahibi Selçuk Demirkan, Balıkesirli kadınların orta beden yerine küçük ve büyük bedenlere daha çok rağbet gösterdiğini belirtiyor. Kentlerde genç nüfusun artmasıyla ayakkabı numaralarının yükseldiğini belirten Polo Ayakkabı Sahibi Sinan Diker bu gelişmenin henüz Balıkesir'e yansımadığını söylüyor: ‘‘En çok satılan ayakkabılar erkekte 41-42, kadında 36-37 numara.’’ (
Veriler Selçuk Giyim ve Polo Ayakkabı'dan alındı.)
n
ÇANAKKALE Çanakkaleli'nin beden ölçüleri Türkiye ortalamasına uygun. Şehrin gözde mağazalarından Egem Konfeksiyon'un müdürü Erol Kocaeski, satışlarda ortalama bedenlerin tercih edildiğini söylüyor. (
Veriler Egem Konfeksiyon'dan alındı.)
n
KOCAELİ YKM her koleksiyonda en fazla satışı standart bedenlerde yapıyor. Mağaza Müdürü Hamdi Övüç ‘‘Örneğin erkek takım elbisesinde en fazla 50-52 beden satıyoruz. Diğer bedenlerden bir ya da iki takım gelirken bu numaralardan 8-10 takım birden geliyor’’ diyor.
(Veriler YKM'den alındı).
n
EDİRNE Erkekler pantolon, kadınlar ise etek bedenlerinde Türkiye liderliğine oynuyor. Erkek ayakkabısında çoğunluk, standart kabul edilen 42 numaranın altında ve üstündekiler. Mayıs ve haziranda takım elbise satışları patlıyor. Nedeni üniversitelilerin mezuniyet törenleri. (
Veriler Mudo Collection ve YKM'den alındı.)
n
BURSA Bu kentte insanlar genel ölçülere uygun. Ancak kadınların kendilerine dikkat ettiği anlaşılıyor: En çok satılan kadın bedeni 38. Erkek takımlarında ise 52 öne çıkıyor.
(Veriler Park Bravo, Roman, Beymen, Sarar, Toga Ayakkabı ve İnci Ayakkabı mağazalarından alındı.)AKDENİZ BÖLGESİ Çukurova'da kilo sorunu var
Adana'nın
yemek kültürü, bu bölgede bedenleri etkiliyor: Özellikle erkekler Türkiye'nin diğer kentlerine göre daha büyük beden takım alıyorlar.
n
ADANA Adana'daki mağazaların istatistikleri, özellikle erkeklerin kilo sorunu yaşadığını gösteriyor. Damat Tween Mağaza Müdür Yardımcısı Türker Nar'a göre, Adana'nın yemek kültürü giyimdeki ölçülere de yansıyor: ‘‘Türkiye genelinde insanlar eskisine göre kilolarına dikkat etmelerine rağmen, Adana'da gözle görülür bir değişiklik yok. 52-54 beden ölçüsünü bile, nüfusun yaklaşık yarısını oluşturduğu için şişman grubuna sokmuyoruz. Oysa bu ölçülere sahip birisine normal şartlarda şişman dememiz gerekiyor. Merkezimizdeki arkadaşlarımız bize İstanbul'daki ortalamalara göre kıyafet gönderiyorlar. Ancak küçük beden kıyafetleri geri göndermek zorunda kalıyoruz. İstanbul'da az sayıda satılan büyük beden kıyafetleri biz burada kısa sürede tükettiğimiz için ikinci kez sipariş veriyoruz.’’ YKM Mağazası Müdür Yardımcısı Nilüfer Akgül de, erkeklerin kadınlara göre daha çok kilo sorunu yaşadığını söylüyor: ‘‘Erkekler kilolarından vazgeçmese de, genç kızlar ve genç anneler artık beden ölçülerini korumaya çaba gösteriyor. Ancak yine de bu grup henüz çoğunlukta değil.’’
(Veriler Beymen Club, Damat Tween, YKM'den alındı.)
n
ANTALYA Türkiye ortalamalarının biraz üstünde bir kent Antalya. Kadınların en çok satın aldığı ayakkabı numarası 38. Erkekler de 42 numara ayakkabıyı en çok alıyorlar. Hatta Tunaboylu Mağazası, 43 numara ayakkabının da çok satıldığını belirtiyor. Takım elbisede ise erkekler 50-52 beden giyiyorlar. Kadınlarda en çok alışverişe konu olan beden ise 40. Hatta bazen 42'ye yükseliyor.
(Veriler Tunaboylu Mağazası, Aden IGS, Çarşı ve YKM'den alındı).
n
MERSİN Tamamen Türkiye ortalamalarına uyan bir kent Mersin. Erkekler 40-41 ve 42 numara, kadınlar 37-38 numara ayakkabı giyiyor. Satılan takım elbiselerin yarısı 50-52 beden. Kadınların en çok aldığı etek bedeni 38 ve 40. Pantolonları daha zayıf kadınlar tercih ediyor.
(Veriler Beymen ve YKM'den alındı.)
İÇ ANADOLU BÖLGESİ
Türkiye ortalamasından biraz daha şişman
Başkent Ankara dahil, Orta Anadolu'da kadınların özellikle Karadeniz'e göre daha iri olduğu açık olarak gözüküyor. Erkekler de çok zayıf sayılmaz. Örneğin Konya'da en çok 54-56 beden takım giyiyorlar, bu da ortalamanın üstünde.
n
ANKARA Başkentte erkek takımlarında en çok satılan beden 50-52. Kadınlar genelde 40-42 beden giyiniyor. Satışların yüzde 60-65'i bu bedenlerde gerçekleşiyor. Satılan erkek gömleklerinin yüzde 60'tan fazlası medium ya da large. Extra large (en geniş) ya da small (en dar) bedenlerin satışı azınlıkta. Kadın pantolonunda 38 beden devreye giriyor; satılan pantolonların yüzde 35'i bu beden. Ama iş eteğe gelince 40 beden öne çıkıyor. Yani, pantolonu daha çok zayıf kadınlar tercih ediyor.
(Veriler YKM ve Beymen mağazalarından alındı.)
n
KIRIKKALE Kentte dört ayrı mağazası bulunan UGS'nin verdiği bilgiye göre erkek takım elbiselerinde 48-50, kadın etek ve pantolonunda 38-40 en çok satılan dilimleri oluşturuyor. Kadınların ayakları çok büyük değil. Satılan ayakkabıların yüzde 45'ini 36-38 numara ayakkabılar oluşturuyor.
(Veriler UGS mağazalarından alındı.)
n
SİVAS Sivas'taki YKM Mağazası Müdürü Faruk Almaz'ın verdiği bilgiye göre, bu kentte erkekler fazla iri yarı ve şişman değiller. Diğer birçok şehirde 50-52 beden en çok giyinilirken, Sivas'ta satılan takımların yüzde 50'sini 48 beden, yüzde 30'unu da 50 beden oluşturuyor. Buna karşılık kadınlar, örneğin Karadenizlilere göre daha iri yapılı: Sivas'ta kadınların yüzde 80'i 40-42 beden giyiyor. Erkek ayakkabılarında 41-42 numara, kadın ayakkabılarında 37-38 numara en çok satılıyor.
(Veriler YKM'den alındı.)
n
KONYA Konya'da Masera Alışveriş Merkezi Mudo City Mağaza Yöneticisi Olcay Efeoğlu, Konya'da kadın ve erkeklerin elbisede en çok kullanılan ölçünün Türkiye geneline uygunluk gösterdiğini söylüyor. Aslında erkekler, ortalamanın üstünde giyiniyor: Yüzde 70'i 54-56 beden takım elbise alıyor. 2 beden gömlek ve 41-42 numara ayakkabı giyiyorlar. Kadınların ise yüzde 65'i 38-40 beden etek, yüzde 60'ı 37-38 numara ayakkabı giyiyor.
(Veriler Masera Alışveriş Merkezi'nden alındı.)
n
KAYSERİ Kayseri'de Millet Caddesi'nde ve Kasseria'da giyim ürünleri satan 15'in üzerinde mağaza bulunuyor. Bu mağazaların verdiği bilgiye göre kentte erkekler en çok 42-43, kadınlar 37-38 numara ayakkabı giyiyor. Erkek pantolonunda 44 ve 46, takım elbisede ise 50 ve 52 beden en çok satılıyor. Kadın pantolon ve eteklerine bakıldığında da Türkiye ortalamasına uygun rakamlar çıkıyor. 40 ve 42 en çok satan bedenler.
(Veriler Kasseria'dan alındı.)
n
ESKİŞEHİR Her iki cinste orta bedenler ağırlıkta. İGS Mağazası'nın sahibi Muzaffer Uskan, kadın müşterilerin en çok 40-42 ve 44 bedenlerde giysi satın aldıklarını söylüyor: ‘‘Eskişehirli kadınlar balık eti vücuda sahip. Alışveriş yapanların çoğu 25-40 yaş arasında. Az göbekli orta boylu erkeklerin giydiği giysiler daha çok satılıyor.’’ Sarar Mağazası yetkilileri de ‘‘müşterilerimizin çoğu ne çok zayıf ne de çok şişman’’ diyor. Ancak Ender Mağazası, kadın giysilerde daha farklı sonuçlara ulaşıyor. Burada 36-38 beden giysi satışları ağırlıkta. Mağaza yetkilileri erkek müşterilerinin çoğunun orta bedenlerde giysi aldığını, kadın müşterilerinin ise ince yapılı olduğunu söylüyor.
(Veriler İGS, Ender, Sarar'dan alındı.)
KARADENİZ BÖLGESİ
Minyon tipli kadınların memleketi
Kentten kente değişiklik gösteriyor, ama Karadenizli kadınlar ülkenin birçok başka bölgelerine göre en ufak tefek ve zayıf olanları arasında. Küçük ayakları var, en küçük beden bluz giyiyorlar.
n
ZONGULDAK Zonguldak kadınlarının zayıflama yarışına girmesi kentte pantolon, etek, bluz standartlarını yeniden belirledi. Açık Çarşı Mağazası 46 bedenden 40 bedene düşen müşterileri olduğunu söylüyor. Erkeklere gelince, en çok tercih ettikleri ayakkabı numarası Türkiye ortalamasından bir numara küçük. Takım elbise ve pantolonda diğer illere yakın tercihler gözlense de gömlekte büyük beden giyenlerin oranı yüzde 40'ı buluyor. (
Veriler Açık Çarşı Mağazası'ndan alınmıştır.)
n
TRABZON Bu kentteki YKM Mağazası Şube Müdürü Kenan Şen, genelde orta bedenlerin çokça satıldığını belirtiyor. Verilere bakıldığında tek sıradışı beden tercihi kadın bluzlarında görülüyor. Etek ve pantolon bedenleri ülke standartlarına uyarken bluzda en fazla küçük beden ürünlerin satılması dikkat çekici. (
Veriler YKM, C&N Butik, Karınca Kundura'dan alınmıştır.)
n
SAMSUN İnsanlar çok şişman değil. Erkek takım elbiselerinde 50 bedenin yüzde 60'lık bir satış oranına sahip olması bunu gösteriyor. Kadınlarda da en çok satılan dilim 38 beden (yüzde 38). Onu yüzde 30'la 40 beden izliyor. Samsunlu kadınların küçük ayaklı olduğu anlaşılıyor: Satılan kadın ayakkabılarının tam yarısı 36 numara. Yüzde 40'ı ise 37 numara. Erkek ayakkabılarında 42-43 numara yüzde 80 satılıyor. YKM'nin Samsun Müdürü Sinan Güner, ‘‘İnsanlarımızın yüzde 90'ı minyon tipli’’ diyor. Sarar Mağaza Müdiresi Mülkiye Yılmaz ise ‘‘Erkekler son yıllarda beslenmelerine çok dikkat ediyor, küçük bedenlerde satış arttı’’ diyor.
(Veriler YKM ve Sarar mağazalarından alındı.)
n
SİNOP Sinop'un erkek giyiminde iddialı olan Yazıcılar Mağazası'nın sahibi Ramazan Yazıcı
ile, kadın giyimi üzerine çalışan Fatih Giyim'in sahibi Ahmet Dökmen, halkın genetik yapısından dolayı orta bedenlerin çok satıldığını söylüyor. Erkek takım elbiselerde 50-52 beden, kadın bluzlarda tartışmasız 2 (orta), eteklerde 40 beden. Kadınlar 36-37 numara ayakkabı giyiyor. Ramazan Yazıcı ‘‘Erkek ayakkabısı siparişi verdiğimiz zaman 10 tane 42 numara istiyorsam, 2 tane 45 numara istiyorum’’ diyor.
(Veriler Yazıcılar ve Fatih Giyim mağazalarından alındı.)
n
ORDU Ordu'da erkekler arasında 54 beden 52 bedenin önüne geçiyor. Kadınlar ise bir hayli ince: Yarısı 38 beden etek ve pantolon alıyor. En küçük beden olan 36 bedenin satışı da toplam satışın yüzde 30'u. Kiğılı Mağazası'nın sahibi Atilla Kalpaklıoğlu, ‘‘Türkler iri yapılı değil. Büyük beden elbise getirsek, satamayız’’ diyor. YKM Mağazası'ndan Osman Cerrah ise durumu şöyle özetliyor: ‘‘Karadeniz'de kadınlar orta boylu, minyon tipli olur. Çalıştıkları için de fazla kilolu değillerdir.’’
(Veriler Kiğılı ve YKM'den alındı.)
n
AMASYA Erkek takım elbiselerde 50 beden yüzde 55, 52 beden yüzde 40 oranında satılıyor. Sarar Mağazası'nın sahibi İsmail İşler, ‘‘Genellikle işadamlarına hizmet verdiğimiz için, bakımlı kişiler oluyorlar. Büyük beden çok az satılır’’ diyor. Kadın pantolonunda 38 beden, 40'tan daha fazla satılıyor. Ancak eteklerde bu tam tersine dönüyor.
(Veriler Sarar ve İGS'den alındı.)
n
ÇORUM Çorum'da erkeklerde 52 beden, kadınlarda 38 beden en çok satılan ürünleri oluşturuyor. Amasyalılar Giyim mağazasının sahibi Uğur Amasyalı, ‘‘Bizim kadınlarımız iri yapılı değil. Alışveriş yapanların çoğu da 20-40 yaşında olunca, küçük ve orta bedenler daha çok satıyor’’ diyor.
(Veriler Pierre Cardin, Hakkı Bilal ve Amasyalılar Giyim mağazalarından alındı.)
n
BOLU YKM Bolu Mağazası'nın sahibi Latif Yıldız, ‘‘Erkek ayakkabı reyonlarında 41-42-43 numaralar yüzde 75, kadın ayakkabı reyonlarında 37-38 numaralar yüzde 80, erkek takım elbisede 48-50 bedenler yüzde 40, erkek pantolonda 42 beden yüzde 50, erkek gömlekte 2 beden yüzde 70, kadın etek ve pantolonda 42 beden yüzde 60 ve kadın bluz 38-40-42 bedenleri yüzde 60 oranında satılıyor’’ diyerek kentte en çok rastlanan ölçüleri veriyor.
(Veriler YKM'den alındı.)
DOĞU ANADOLU BÖLGESİ
Evlenen erkekler şişmanlamaya başlıyor
Bu bölgede hem Erzurum, hem de Van'da mağaza müdürleri aynı gözlemde bulunuyor: Erkekler evlendikten sonra hızla şişmanlıyor ve bedenleri değişiyor!
n
ERZURUM Erzurum'un en büyük alışveriş merkezi olan Cumhuriyet Caddesi üzerindeki Dumlu Mağazası'nın verilerine göre bu kentte yaşayanlar geçmiş yıllara göre inceldi. On yıl öncesine göre hem erkek hem kadın bir iki beden küçüldü. Ancak yine de Erzurumlular Karadenizlilere göre daha iri: Erkeklerin yüzde 40'ı 50, yüzde 20'si 52 beden takım elbise alıyor. Kadınlarda da 42, 44 ve 46 beden etek ve pantolon satışları toplam satışların 80'ini oluşturuyor. Mağaza Müdürü Halil Günay, Erzurumlu gençlerin standart ölçüde olduğunu, ama evlendikten sonra şişmanladıklarını söylüyor: ‘‘Mağazamızda alışveriş eden büyük bedenlilerin tümüne yakınını evliler oluşturuyor’’ diyor.
(Veriler Dumlu Mağazası'ndan alındı.)
n
VAN Son yıllarda Vanlıların marka ürünlere ilgisi arttı, giyim ölçüleri büyüdü. Mağaza sahipleri geçen yıllara göre yetişkinlerin ölçülerinde 2-4 beden büyüme, gençlerde ise 2 beden küçülme gözlüyor. Sarar mağazası sahibi Nafiz Yörükoğlu'nun, İGS mağazası sahibi Fatih Gültepe'nin, Cacharel mağazası müdürü Sıddık İnan'ın gözlemlerine göre beden ölçülerindeki değişimin başlıca nedeni aşırı yeme, hareketsizlik ve evlilik. Kadınlarda pantolon bedeninin 42'den başlaması dikkat çekici. (
Veriler Sarar, İGS, Cacharel, Polo mağazalarından alındı.)