Güncelleme Tarihi:
CENAZE VE SİGORTA HİZMETİ
Yiyecek, kıyafet, kuaför, otel ve hastane masraflarıyla beraber Japonlar, köpeklerine yılda 5.4 milyar Euro harcıyor. Ülkede 12 milyon köpek var. Bu rakam neredeyse çocuk sayısı kadar...
Peki bu aşırı ilginin sebebi ne? İlk akla gelen cevap; düşük doğum oranları. İnsanlar çocuk yapmak yerine köpek beslemeyi tercih ediyor. Ancak Chuo Üniversitesi’nden Prof. Masahiro Yamada köpekleri çocuk yerine koymanın tek sebep olmadığını söylüyor: “Japonlar, köpeklerin kendilerine güvenmelerini istiyor. Köpek sahipleri artık sadece bekâr anneler veya çocuksuz çiftler değil; birçok evli ve çocuklu aile de köpek alıyor. Köpek, cansız bir ilişkide eğlence kaynağı oluyor. Japon kültüründe çiftler sorunlarını birbirleriyle paylaşmaz. Kolay kolay boşanamadıkları için de ya çocuk yaparlar ya da hayvan beslerler. Üstelik bunu yapanlar sadece genç çiftler de değil. Çocuklarını büyütmüş yaşlı çiftler de torun yerine köpek seviyor. Özellikle modern aileler, çocukların hayatına karışmak istemediklerinden hala kendilerine ihtiyaç olduğunu hissedebilmek için bunu yapıyorlar.”
İnsan ömrüyle beraber iyi bakılan köpeklerin de ömrü uzadığından sigorta ve cenaze gibi yeni hizmetler de yolda...
MARKALAR SAHTELERDEN ŞİKAYETÇİ
Giyim-kuşam, sektörün olmazsa olmazlarından. Giysisiz köpekler çıplak insan muamelesi görüyor. Giysi mağazalarında normal bir dükkandaki kadar seçenek bulmak mümkün. Örneğin, Japonya’daki pet pazarının yüzde 20’sine sahip Creative Yoko zincir mağazalarının rafları elbiseler, jeanler ve en küçük boy Yorkshire teriyerlerinin bile boyuna uygun başlıklı mini üstlerle dolu. Her mevsime uygunlar; yaz için UV bluzler, kış için yağmur geçirmez ceketler var. Bej renkli dokuma pamuk kumaşlar ve çizgili tişörtler ve kravatlı boyun bağları en çok satılan ürünleri. Tabii ‘köpeğe özel’ dikimler de yapılıyor. Creative Yoko’nun 50 butiği var. Çoğu Japonya’da ama Hong Kong, Tayvan, Şanghay ve New York’ta şubeleri var. En hızlı büyüyen pazar Tayvan’da. Ancak, mağazalar zincirinin müdürü Yuki Wada Tayvan’la ilgili dert yanıyor: “Tüm lüks markaların başına geldiği gibi en büyük sıkıntımız karaborsada satılan sahte ve defolu mallar. Uyarı mektupları gönderiyoruz ama bir taklitçi kapanıyor diğeri açılıyor.”
Köpek modasını takip etmekte zorlananlar için dergiler de mevcut. Aylık tirajı 150 bini bulan Dogs Feeling (Köpek Duygusu) dergisi favorilerden. Ayrıca tirajı 200 bini bulan ve yılda bir çıkan Dog Paradise ve 180 bin tirajlı iki ayda bir çıkan One Brand de ilgi çekiyor.
DAHA YUMUŞAK PATİLER
Kuaförler de köpek sahiplerinin en sık uğradıkları yerlerden. Ülkede, eski usül traştan avangard tarzda föne kadar her şeyi yapan 9 bin pet kuaförü salonu var. En meşhurları Ryo Kikuchi. Kikuchi, insanlar için kuaförlük eğitimi aldıktan sonra kendi köpeğini traş etmeye başlamış. Sonra sadece bu iş üzerine yoğunlaşıyor. Şu anda kaniş saç tasarımında dünyanın en iyisi olarak gösteriliyor ancak randevu için üç ay beklemeniz gerekiyor. Köpek traşını sosyetik hale getiren Kikuchi’nin ünü dünyaya da yayılmış durumda. Kikuchi, yılın altı ayını Pekin’de köpek kuaförlerini eğiterek geçiriyor.
Sırf kuaför yetmez! Bakım için SPA’lar da mevcut. Mönüde mikro balonlu banyo, pati yumuşatıcı losyon terapisi, bitkisel cilt bakımı gibi hizmetler var. Şampuanlama ve traşın fiyatı köpeğin türüne göre değişiyor. Örneğin chihuahualar için 60 Euro’yken golden retrieverlarda fiyat 130 Euro’ya çıkıyor. Bu arada ‘sıcak kaynak suyunda terapatik yüzme’ gibi rehabilitasyon seçenekleri de var. Bakım için köpeğinizi birkaç saatliğine bu merkezlere bırakabiliyorsunuz. Akşam konaklayacaklar için en küçük köpek kulübesinin hafta içi gecelik fiyatı 90 Euro.
ORGANİK MÖNÜLER
Yano Enstütüsü verilerine göre Japonya’daki mama endüstrisinin değeri 2010’da 1.3 milyar Euro’ydu. Şu anda da mama endüstrisi, Japonya’da en çok para kazandıran iş kollarından biri. Daikanyama’daki Green Dog Merkezi’nin ‘holistik bakım danışmanı’ Kazuyoshi Endo bu durumu şöyle açıklıyor: “10 yıl önce insanlar mamaların içindeki koruyucu maddelerin neler olduğuyla ilgilenmiyordu. Şimdiyse farkındalık oluştu. Artık herhangi bir konserve mamayla köpek besleme alışkanlığı kalktı.” Endo, sahiplere, köpekleri için insan yemeğine benzer mönüler hazırlıyor, faydalı bitkilerle yapılan diyetler konusunda rehberlik ediyor. Hormonsuz kanguru ve kurutulmuş devekuşu etiyle beraber organik bitkiler, köpek makarnası ve dondurulmuş soya filizi gözde yemeklerden.
Dışarıda yemek isteyenler için hayvan-dostu kafeler zaten yaygın. Ancak Yuki Minamimura gibi işi bir adım öteye götürenler de var. Minamimura’nun dükkanı Kitchen Dog’da köpekler için kılıçbalığı, yumurta çorbası, sardalyalı pilav ve at etinden burger’ler pişiriyor. Özel günler için doğum günü pastası siparişi de verebiliyorsunuz. Tabii köpeklerin pastası bizimkilerden biraz farklı. İçinde un, kanola yağı, yumurta ve krem şanti olarak yoğurt bulunuyor. Minamimura’nın çok satanlar listesine giren üç tane köpek yemekleri tarifleri kitabı da var.
JAPONYA’NIN EN POPÜLERLERİ
* Kaniş: 91 bin 683
* Chihuahua: 71 bin 163
* Minyatür daksund: 39 bin 153
* Pomeranya: 15 bin 904
* Yorkshire teriyeri: 14 bin 929
AYDA NE KADAR HARCANIYOR
*Mama ve içecekler: 45 Euro
* Tıbbi bakım ve sigorta: 36 Euro
* Yatak, mat ve tuvalet: 18 Euro
* Saç bakım ve traş: 18 Euro
* Tasma ve kıyafetler: 9 Euro