Güncelleme Tarihi:
Deniz İNCEOĞLU
İstanbul’un en iddialı çağdaş tiyatrosu Dot’tan bahsediyorum.
İki yıl önce sahneledikleri, insanın yüzüne tokat gibi çarpan Kürklü Merkür, geçen yıl “Dotbilsarda” projesiyle her ay farklı iki oyun çıkarıp yıl sonunda bunları 13 saat süren tek bir oyun olarak sergilemeleri hep dikkat çekiciydi.
Dot, bu sezon da yapacağını yaptı ve oyunlar henüz bir tanesi başlamış olmasına rağmen çok konuşuluyor. Gelecek ayın biletleri tükendi. Çoğu fanatiği Facebook ya da Twitter’dan karaborsa biletini arıyor. Sadece birkaç şanslı kişi bulmayı başarıyor. Bu oyunlar hangileri mi? Tabii ki “Alışveriş & S***ş” ve “Pornografi”.
Bağımlılık, bağlılık, tahrik etme ve tahrik olma üzerine kurulu Alışveriş & S***ş geçen hafta sahnelenmeye başladı. İzledikten sonra oyuncular Ece Dizdar, Tuğrul Tülek, Serkan Altunorak, İbrahim Selim ve Cem Özeren’in yönetmen Murat Daltaban’a ne kadar çok güvendiği bir kez daha ortaya çıkıyor. Çünkü sahneler gerçekten de her oyuncunun cesaret edemeyeceği türden: Tutkulu erkek aşklarını izliyoruz.
Eşcinseller üzerinden erkek egemen bir toplumu anlatan oyunda bağlılık, bağımlılık, sahip olma tutkusu, tahrik etme ve tahrik olma temaları ön planda. Bazı bölümleri siniriniz bozacak kadar şiddetli, bazı bölümleri belki de gerçeği yüzünüze vurduğu için güldürücü oluyor. Pornografi ise gelecek hafta sahnelenmeye başlayacak. Belgeselle kurgunun iç içe olduğu oyunda Londra’daki büyük patlamalarda yaşanan olaylar ve izole olmuş halk kahramanları anlatılıyor.
Her iki oyunu, hem Dot’un kurucularından, hem de iki oyunun yönetmeni Murat Daltaban’la konuştuk.
“Alışveriş & S***ş” gibi üzerine bu kadar çok konuşulacak, eleştirilecek bir oyunu seçmenizin sebebi nedir?
- Çağdaş tiyatronun miladı sayılan iki oyun vardır: Yazar Mark Ravenhill’in Alışveriş & S***ş’i ve Sarah Kane’in Blasted’ı. 90’ların başında yazılan bu iki oyundan sonra tiyatrodaki dinamikler değişmeye başlıyor. Bu sezon da Dot’un 5. yılı. Desteği olmayan, küçük bir tiyatro için bu durum büyük bir şey. Bunun için izinden gidiyoruz diyebileceğimiz Ravenhill’in oyununu her türlü eleştiriyi göze alarak sahnelemeye karar verdik. Blasted da olabilirdi ama Alışveriş ve S***ş daha renkli. Blasted çok daha karanlık bir oyun.
HER İKİ OYUNDA DA ACI BİR MİZAH VAR
Bu kadar beklemenizin sebebi, Dot’un tarzını izleyiciye tanıtma isteğiniz miydi?
- Belli bir stratejimiz tabii ki vardı. Sonuçta bu tür oyunlar, hem seyirci, hem oyuncu, hem de yönetmen açısından tolere edilmesi kolay oyunlar değil. Herkesin tolerans sınırlarının, vizyonunun genişlemesi gerekiyor. Hepimizin geçen dört sene içinde bu görüşleri genişledi. Seyirciyle birlikte benim de aynı şekilde.
Eşcinsellerin ve seksin ön planda olduğu bir oyunda izleyiciye nasıl bir mesaj vermeyi umdunuz?
- Oyun aslında isminden başlayarak iki kavramı bir araya getiriyor. Alışveriş, tüketim kültürüyle cinselliğin ve hazzın bir araya geldiği kodlaması var. Tüketim toplumunun bir tahrik üzerine kurulu olduğunu işaret eden bir ismi var oyunun. Her şey tahrik etme ve tahrik olma üzerine kurulu. Eşcinsel de olsalar erkek egemen bir toplum izliyoruz. Buradaki dünyada paranın hakimi ya da paranın elden ele dolaştığı ekolojik sistem, erkek