Oluşturulma Tarihi: Aralık 18, 2004 00:004dk okuma
İtalya deyince akan sular duruyor. Sadece İtalyan olmak bile, bir marka için reklam aracı oluyor. Nedir bu İtalyan tasarımının sırrı diye düşünürken, Türkiye’ye İtalya’dan gelen bir grup işadamı arasında, Guzzini’nin de olduğunu öğrendik. Banyo, aydınlatma, mutfak ve sofra aksesuvarı tasarımı deyince akla ilk gelen markalardan biriydi bu.Alberto Guzzini ise bu şirketin CEO’suydu. Ayrıca, İtalya Sanayici ve İşadamları Derneği Confindustria’nın başkan yardımcısıydı. İtalyan tasarımı hakkındaki sorularımızı ondan iyi kimse cevaplandıramazdı. Onunla İstanbul’da Guzzini ürünlerinin satıldığı Prestige Corner mağazasında buluştuk. n Guzzini üç erkek kardeşin kurduğu bir marka değil mi? - Evet. 1912’de babam Mariano, amcalarım Enrico ve Silvio tarafından kurulmuş. Şirketin ismi Fratelli Guzzini (Guzzini Biraderler). n Şu anda şirket yönetiminde kaç Guzzini var? - Biz altı erkek bir kız kardeşiz. Enrico Amcamın altı kız dört erkek çocuğu var. Etti 17. Silvio Amcamın da üç erkek çocuğu var, etti 20. n Yirmi kişinin 20’si de şirkette çalışıyor mu? Birbirinize girmiyor musunuz? - Kızlar çok sık gelmiyor ama erkekler bilfiil çalışıyor. Aile o kadar büyüdü ki bazı kardeşler 1960’ta ayrılarak Guzzini Aydınlatma’yı kurdu. Dekoratif aydınlatma ile başladık. 1975’te de mimari anlamda aydınlatma işine girdik. Konfor sağlayacak modern tasarımlar yapıyoruz. Bu yaklaşımla kısa sürede Avrupa’da aydınlatmanın lideri olduk. n Banyo aletlerine ne zaman sıra geldi? - Kardeşim Virginio 1972’de Japonya’ya gittiğinde hidromasaj teknolojisini keşfetti. Böylece bu işe girdik. SPA’lar moda olunca da çok tutunduk. Markanın ismi Teuco. Banyo malzemelerinde akrilik kullandık. Zaten Guzzini, dünyada akriliği ilk kullanan şirkettir. O sırada piyasada fiberglastan (cam elyaf) yapılan kötü Japon tasarımları vardı. İtalyan tasarımları ilgi gördü. n Maşallah her işte başarılı olmuşsunuz hiç mi zorluk çekmediniz? - Zorluk çekmeden başarılı olunur mu? İşe başladığımız ilk günler piyasaya kendimizi kabul ettirene kadar çok uğraştık. Çünkü insanlara bugüne kadar bilmedikleri, alışmadıkları bir yaşam tarzı sunmuştuk. Satış ağımızı kendimiz zamanla oluşturduk. Günümüzde banyolar da bir yaşam alanı oldu. Biz bunu yıllar evvel söylüyorduk. n Başarınızın sırrını sorduklarında nasıl cevap veriyorsunuz?- Tasarıma verdiğimiz önemi anlatıyorum. Guzzini tasarımları dünyanın dört bir yanında ödül kazanıyor. Grubumuzun bütün markaları tasarım anlayışını sürekli yeniliyor. Mesela iki yıl önce Fratelli Guzzini’de bir değişiklik yaptık: Artık tasarım yaparken mimarların, aşçıların ve
yemek sektöründe çalışan kişilerin fikirlerini alıyoruz. Hem tecrübeli ve yaşlı şeflerin hem de genç şeflerin ne düşündükleri önemli.KENDİ KÜLTÜRÜMÜZÜ ÖNDE TUTMUYORUZ İtalyan tasarımı deyince tüm dünyada akan sular duruyor. Neden? - İtalyan tasarımın en önemli özelliği kullanılabilir olmasıdır. İtalya’nın kültürünü yansıtır. Göze hitap eder, fonksiyonu yüksektir. Böyle olunca tüm dünyada Made in Italy yazısı çok önem kazandı. Tasarım yaparken dünyanın merkezinde insan olduğunu düşünüyoruz. İnsana hitap eden şeyleri dikkatle imal ediyoruz. n Türkiye’de bir sürü yerli marka kendisine İtalyanca isim koydu. Türk olmalarına rağmen İtalyan olarak bilinmek istiyorlar.... - Bu yalnızca Türkiye’de değil, Çin, Rusya, hatta Japonya’da bile oluyor. İtalyan isimleri altında taklit firmalar kuruluyor ve pazar payı elde etmeye çalışılıyor. Ama ismin önemli olmadığını anlamaları lazım. İtalya teknoloji ile tasarımı birleştiriyor. Mesela Ferrari... Hem tasarımın hem teknolojinin en yüksek noktası. n Sizce İtalya, İtalya markasına iyi sahip çıkabiliyor mu? - Evet. Kültürel değerlere sahip çıkıyoruz ve sürekli yeniliğin peşinden koşuyoruz. Ama global olmak zorundayız. Üretimde bir tek kendi kültürümüzü ön planda tutmuyoruz. Ürünlerimiz dünyada da kabul görsün diye diğer kültürleri önemsiyoruz. Çeşitli hammaddeleri birbirleriyle evlendirerek alışkanlık dışı şeyler yaratıyoruz. Genç nesle hitap ediyoruz.ERKEK TASARIMCILAR KADINLARIN KULLANACAĞI ŞEYLERİ DAHA İYİ TASARLARGuzzini’nin kaç tasarımcısı var? - Bir sürü. Sayısını ben bile bilmiyorum. Dünyanın önemli tasarımcılarıyla dışarıdan çalışıyoruz. Tasarım bizim için her şeyin üstünde. Çünkü hiç kimsenin yeni bir fincana ihtiyacı olmadığını biliyoruz. n Çalıştığınız tasarımcıların büyük çoğunluğu erkek. Neden? - Erkek tasarımcılar kadınların kullanacağı şeyleri tasarlamazlar mı? Aksine daha iyi tasarlarlar. Çünkü erkekler kadın ruhundan anlıyorlar ve kadını memnun edecek şeyleri çok iyi biliyorlar. EN PAHALI ÜRÜNÜMÜZ 70 EN UCUZU 4 EUROn Guzzini’nin gelmiş geçmiş en çok satan ürünü nedir? - Kültüre ve satıldığı memlekete göre değişiyor ama porselen ile plastiği birleştirdiğimiz çift renkli tasarımlar çok satıyor. n Çok fazla parası olmayan biri Guzzini’den sadece bir şey alacaksa ne almalı? - Kahvaltı seti alsın. Böylece güne güzel ve keyifli başlar. n Tasarımlarınızı yaparken modadan etkileniyor musunuz? Mesela suşi moda olunca suşi koleksiyonu çıkıyor mu? - Evet, iyi bir örnek, son olarak genç bir tasarımcımız genç bir şefle birlikte bir suşi takımı yaptılar. Takım geleneksel Uzakdoğu kültürünü değil İtalyan kültürünü yansıtıyor. n En pahalı ürününüz ve en ucuz ürününüz hangileri? - Çift renkli çaydanlık en pahalısı: 70 Euro. En ucuzu ise porselen kaşıklık. Sadece 4 Euro. �
button