Barış AKPOLAT
Oluşturulma Tarihi: Mart 16, 2008 00:00
Üflmeli çalgılar üreticisi 165 yıllık Amati-Denak, Türk müziğine uygun sol klarnet üretti. Yeni klarnetin tasarımını genç bir Türk klarnetçi yaptı. Çalışmaları bir yıl süren klarneti TRT sanatçıları beğendi ve birer tane edindi. Ama yeni klarnetle bir albüm yapmak yine tasarımı yapan ve klarnete de adı verilen Serkan Çağrı’ya nasip oldu.
ÜRETEN:
AMATİ-DENAK165 yıllık klarnetçi
Amati-Denak, Çek Cumhuriyet’inden çıkmış bir üflemeli enstrüman üreticisi. Konusunda en iyi firmalardan biri. 165 yıllık bir firma. Amati’nin uluslararası satış departmanı yetkilisi Thomas Prem projeye nasıl başladıklarını şöyle anlatıyor: Bir gün fabrikamıza gelen Remzi Altıok adında bir Türk yanında eski ve kullanılamayacak bir sol klarnet getirdi. Bize Türk geleneklerinden ve müzik kültüründen bahsettikten sonra "ülkem için çok iyi bir sol klarnet yapmak istiyorum lütfen bir tane yapın" dedi. 1998’de sol klarnet yapma projesini tasarlamaya başladık.
TASARLAYAN:
SERKAN ÇAĞRIKim bu genç yetenek?
Serkan Çağrı (32) üniversiteli yeni nesil klarnetçilerden. Daha önce Vasilis Saleas’la ortak projesiyle gündeme gelmişti. En son olarak da Yıldız İbrahimova’yla birlikte bir proje yapıp CRR gibi salonlarda konserler verdi. İbrahimova ile yaptığı projesi için Montreux Jazz Festival’inde çalmaları için teklif aldılar.
Genç arkadaşlarına yardımcı olup konservatuvara girmeleri için destek veriyor. Çağrı’yı TRT-2’de pazar akşamları 22.10’da yayınlanan Dünya’nın Türküsü programında izleyebilirsiniz.
DENEYEN:
RADYO ÜSTATLARIDuayenler beğendi
Arşivlerdeki eski örneklerden feyz alarak yeni bir klarnet üretildi. İlk denemeler çok iyi değildi. Fakat Serkan Çağrı’nın sonradan yaptığı değişiklikler sonucu çok iyilerini üretmeyi başardılar: Bu yeni model klarneti Avrupa ve Türkiye’deki radyo ve sanatçılara tanıtması için Remzi Altıok’la anlaştık. Serkan Çağrı’nın ismini verdiğimiz yeni modelimizi ilk deneyen isimler TRT İstanbul’dan Alaettin Gözetlik ve Naci Göçmen, TRT İzmir’den ise İsmail Bergamalı ve Durmuş Kısaoğlu’ydu. Bu üstadlar isimler yeni sol klarnetleri çalıp çok beğendiler ve birer tane aldılar.
ESKİ KLARNETE NE YAPTI?Yepyeni bir tasarım: Türklerin kullandığı sol klarnette bazı değişikliklerin yapılması lazımdı. Elime fırsat geçince müzisyeni zorlayan teknik özellikleri değiştirmek istedim. Yepyeni bir tasarım yaptım.
Alttaki tuş değişti: Klarnetin alt kısımda sağ el yüzük parmağıyla basılan bir tuş vardır. Bu tuş bazı durumlarda iyi kullanamaz, ben bu tuşu sol elin serçe parmağıyla basılabilecek şekilde bir tasarım yaptım.
Açılarla oynadı: Bunun dışında diğer tuşlarda da kullanışlı olsun diye değişiklikler yaptım. Bu değişiklikleri yapabilmek için birçok çizim yaptım, açıları ayarladım ve tuş aralıklarıyla oynadım.
Bir yılda tamamlandı: Klarnete yeni şeklinin verilmesi birçok tekrardan geçti ve son şeklini alması bir yıl içinde tamamlandı. Bu yeni haliyle Türk müziğine çok iyi uyum sağladığını düşünüyorum.
Yeni klarnetle ilk albüm:
ALASerkan Çağrı bu kadar yoğunluğun üzerine bir de ikinci albümünü kaydetti. Klarnet insanları etkileyen önemli bir enstüman diyen Serkan Çağrı bu yeni albümünde de Amati-Denak marka yeni klarnetini çaldı. Türk, Yunan, Azeri ve Kırım geleneksel bestelerinin yanı sıra Serkan Çağrı’nın İğde Kokulum ve Mori adlı iki bestesi bulunuyor.
ALBÜMÜN KÜNYESİPRODÜKTÖR: İskender Paydaş
DÜZENLEME: İskender Paydaş, Tolga Kılıç
İLK KLİP: İğde Kokulum (Serkan Çağrı)
KLİP YÖNETMENİ: Devrin Usta
VOKALLER: Fuat Saka, Murat Çekem, Mehmet Akatay ve Atiye
ENSTRÜMANLAR: İskender Paydaş, Mehmet Akatay, Erdem Sökmen, İsmail Soyberk, Cenk Erdoğan, Özgür Yurtoğlu, İrfan Seyhan, Fatih Ahıskalı, Bekir Sakarya, Hasan Gözetlik, Onur Nar, Hakan Güngör, Koçani Orkestrası, Gündem Yaylı Grubu