Güncelleme Tarihi:
Dünyanın önde gelen markalarından biri, dünya modasını Amerikan tarzıyla buluşturan, modanın kült ismi Calvin Klein İstanbul'da. Cuma günü İstanbul Nişantaşı'nda açtığı mağazayla İstanbullulara merhaba diyen modacı ile konuştuk.
Amerika onu cüretiyle tanıyor. Her öncü gibi, cüretli, sivri, yaptıklarıyla ses getiren birisi. Modanın dahi çocuğu. Dünya modasını Avrupa egemenliğinden çıkaran, sokakla podyumu birleştiren, gösterişçileri Paris'te bırakıp, şık olmak isteyenleri New York'a çağıran, yenilikçi tasarımcı. Kim mi, elbette Calvin Klein. Bir kuşağın modada kült ismi. Tasarımlarında yalınlığı, rahatlık ve lüksü minimalist bir bakış açısıyla birleştiren modacı, bluejean'i couture'e taşımasıyla, parfüm dünyasında ozonik koku ve üniseks akımını başlatmasıyla, yeni kuşağın imajını belirlemekle moda tarihinde önemli dönüm noktalarına imza attı.
Amerikan modasının ‘‘sivri’’ çocuğu Klein, yarattıkları ve benimsediği trendlerle ilk bakışta risklere giren, reklamları ülkesinde yasaklanan, ama yaptığı herşeyle trend yaratan birisi. Dünya pazarlarındaki girişimlerine İstanbul'daki mağazayla bir yenisini ekleyen Calvin Klein, sorularımızı yanıtladı.
- Jean'in geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Günümüzde insanlar için vücuda iyi oturmuş, seksi bir bluejean şimdiye kadar hiç olmadığı kadar heyecan verici. Dünyanın her yerinde erkekler ve kadınlar, artık daha rahat, daha kolay giyimden yana. Hem rahat, hem de şık bir giyim. İşte jean bu kriterlere tam uyuyor. Bu nedenle Original Calvins serisini yeniden lanse ettik. İnsanların jean içinde nasıl görünmek ve hissetmek istediklerini tam olarak yansıtıyor. Kısa yoldan, dolaysızca modern bir şekilde seksi. Bir jean ve beyaz bir tişört, bütün ihtiyacınız olan bu işte.
- Jean pazarının düşüşe geçtiğine inanıyor musunuz?
Hayır. Jean her zaman geçerliliğini korumuştur. Dünya gardrobunun temel, vazgeçilmez bir parçasıdır jean.
- Neden ‘‘sıska’’ denilebilecek modeller kullanmayı yeğliyorsunuz? Bu tarzı başlatmada ne etkili oldu?
Ben sıska modelleri özellikle tercih etmiyorum. Benim gerçekten üzerinde durduğum şey, doğal güzellik. Yapay ya da aşırı parlatılmış, cilalı güzellik değil. Belli modeller tam da bu konuda söylemek istediğimiz herşeyi karşılıyor. Kate Moss mesela... Bana göre o, yeni kuşağı temsil ediyor. Kendine güveni tam, seksi, ama doğal. Ayrıca şimdi genç bir aktör ve baba olan Justin Chambers'le de çalışmaya başladık. 98 Sonbahar koleksiyon tanıtımında görmüşsünüzdür. O da bizim yeni kuşak diye tanımladığımız imaja uygun.
- Sizin için kalıcı olan, ‘‘alameti farika’’ olan bu imaj mı?
Belli bir yere kadar evet. Ancak bize göre herşey ürünle başlar. Reklam, ürün konusundaki fikirlerimizi aktarmanın bir yolu. Farklı bir bakış açısına sahip bir tasarımcı müşterilerinin arzularını, düşlerini ve ihtiyacı karşılayan şeyleri üretirse, müşterilerinin tam desteğini kazanır. İnsanlar ürünlerimizin tasarım ve kalite düzeyine tam olarak güvenebileceklerini bilirler.
- Bu imajı gelecekte de sürdürmeyi düşünüyor musunuz?
Yeni yüzyıla yaklaşırken tam bir iyimserlik havası var. Rahat ve kendine güvenli bir ruh hali. Bu yeni optimizm (iyimserlik) yeni tasarımlarımızda bize ilham kaynağı oldu. Amerikan spor giyiminde ‘‘köklerimize’’ döndük. Reklamlarımız bunu yansıtıyor.
- Yeni uluslararası pazarlara girme konusunda ne düşünüyorsunuz?
İnsanlara kendimizi ifade etmek ve onları farklı olan ürünlerimizle tanıştırmak bizim için heyecan verici, aynı zamanda da bir tür sınav tabii. Ayrıca tasarımlarımızın pek çok farklı insan tarafından ilgi çekmesi de hoş bir şey.
- Uluslararası arenada Calvin Klein'in agresif (saldırgan veya cüretli diye de söylenebilir) stratejilerini uygulayabilir misiniz?
Bizim için en önemli şeylerden biri, dünyadaki perakende satış ağımızı genişletmek. Mağazalarımızın her biri, dünyamıza ilişkin bir pencere sayılabilir. Bunun bana heyecan verdiğini söyleyebilirim. Her yeni mağazada kimliğimizi ifade etmek, bir koleksiyonu oluşturan elemanların insanlara hitap edebilmesini sağlamak ve insanların koleksiyonla ilişki kurabilmelerine uygun bir ortam yaratmak için büyük çaba gösteriyoruz.
- Yeni bir pazar olarak Türkiye ile ilgili görüşleriniz nedir?
İstanbul, çok çeşitli fikirlere açık, meraklı insanlarla dolu inanılmaz hareketli ve canlı bir kent. Öyle sanıyorum ki üzerinde durduğumuz modern, rahat sofistikasyona ilgi gösteriyorlar.
- Türkiye pazarına girerken kültür farklılıklarından doğabilecek farklı yaklaşımlar bekleyebilir miyiz sizden?
Ürün geliştirirken uluslararası pazarları özellikle dikkate alırız. Her sezon, müşteriye onların yerel kültür ve iklimini en iyi yansıtan mallardan seçim yapma olanağı sunuyoruz. İstanbul'da açılan yeni cK Calvin Klein mağazasının tüm cK Calvin Klein dünyasını, diğer mağazalarım gibi temsil etmesi benim için önemli. Mağazada cK Calvin Klein kadın-erkek giysileri, ayakkabı, çanta, aksesuvar, saat, iç çamaşır, gözlük ve ck Calvin Klein Jeans koleksiyonu satılacak.
- Girmeyi düşündüğünüz başka uluslararası pazarlar var mı?
Yeni pazarlara yayılmak hep düşündüğümüz bir şey. 99 ilkbaharında perakende satış ağımızı İtalya, Almanya, Fransa ve İspanya'da daha da genişleteceğiz.
- Home collection konseptinizi biraz anlatır mısınız?
Calvin Klein Home Collection tasarımı bizim için doğal bir süreç oldu. Tasarımlar ipuçlarını, renk, doku, kumaş ve atmosfer-ruh hali bağlamında sezon tanıtım defilelerinden alır. Her ikisi de keskin ya da sert olmaktan çok yumuşak, temiz, modern bir duygusallık içeriyor. Home Collection, yalınlıkta modern, lüks, ama rahat bir ortam isteyenler için yaratıldı.
- Kadın ve erkek parfümü fikri nasıl doğdu?
Calvin Klein dünyasını kızım ve onun kuşağındakiler, ama aynı zamanda her yaştakiler için yarattım. cK One, yaşsız, cinsiyetsiz ve ırksız bir dünyada yaşamanın nasıl bir şey olduğuyla ilgiliydi. Anlamı, birlikte yaşamak ve paylaşmak. Tıpkı kadının sevgilisi veya kocasının giysilerini paylaşması gibi bir şey.
- Yakın gelecekte yeni bir parfümle ilgili bir planınız var mı?
Geçen yıl Contradiction adını verdiğimiz yeni bir Calvin Klein Collection kokusu lanse ettik. Buna en son eklenen Contradiction-erkek oldu. Bu sonbahar Avrupa'da olacak.
- Bir bütün olarak Calvin Klein stilini nasıl tanımlarsınız?
Benim tasarım felsefem ‘‘modern’’liği içeriyor. Aşırılıktan, süs ve gereksiz ayrıntılardan arınmışlık. Sofistikasyon, rahatlık ve lüks...
- Neden üç türlü bir yaşam tarzı ayrımı var?
Farklı insanlara hitap edecek seçenek ve fikir sunmak istiyoruz. Calvin Klein Collection, tasarım felsefemi en saf ve lüks bir biçimde yansıtıyor. En sofistike müşteriyi hedefliyor ve yaptığımız herşeyin temel unsurlarını barındırıyor. cK Calvin Klein Collection'ı biçimlendiren aynı estetikten temelini alıyor, ama biraz daha genç ve spor bir ruha hitap ediyor. cK Calvin Klein Jeans koleksiyonu ise bizim için eğlenceli bir iş oldu., çünküç yaşamımızı modernlik ve sofistikasyon üzerinde düşünmeye harcıyoruz, derken bu eğlenceli mesele geliyor: Doğrusu seksi jean'lerin bir parçası olmak bizi gerçekten heyecanlandırıyor.
- Kimleri rakip olarak görüyorsunuz?
Günümüzde isim yapan birçok genç tasarımcıya hayranlık duyuyorum. Öyle sanıyorum ki üzerinde durulması önemli olan şey, hepimizin kendimize özgü perspektif ve bakış açılarımızın olması. Biz tasarımcılar müşterilerimizin gereksinimlerini yeni ve ilginç yollarla anlamak ve yorumlamaya meraklıyız ve bunu kendimize özgü bir biçimde yapıyoruz.
- Siz nasıl keşfedilmiştiniz?
Şirketi 1968 yılında kurdum. Çok ünlü bir New York department store'da bir müşterinin yanlış katta inip de tasarımlarımı görmesi bir dönüm noktası oldu ve işler birden büyüdü. Önemli bir sipariş geldi ve iş büyüdü.
- Tasarımlarınızda en çok size ne ilham verir?
Her şeyden önce modern kadın ve erkeği düşünüyorum; giysilerinden ne beklediklerini, giyim kuşam konusunda ne istediklerini, nelere ihtiyaç duyduklarını; neyin kendilerini gerçekten iyi hissedip görünmelerinlerini sağlayacağını göz önüne alıyorum. Dünyada ne olup bittiğine bakarım, insanların neye ilgi duyduklarını, genel havayı öğrenirim. Renk ve kumaş üzerinde düşünürüm.
- Yeni ürünler konusunda planlarınız var mı?
Son olarak Calvin Klein ve cK Klein saatlerini, yanı sıra yeni kokumuzu, Contradiction'ı lanse ettik. İlkbahar '99 için Home koleksiyonumuzu genişletmeyi düşünüyoruz.
Nilgün GEDİKOĞLU