İstanbul vapurları

Güncelleme Tarihi:

İstanbul vapurları
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 07, 2005 00:00

Tartışmanın baÅŸlangıcı, Åžehir Hatları Ä°ÅŸletmesi’nin, BüyükÅŸehir Belediyesi’ne baÄŸlı Ä°stanbul Deniz Otobüsleri (Ä°DO) iÅŸletmesine devrine uzanıyor. Bu yılın 26 Mart gününe. 32 vapurun Ä°DO’ya geçtiÄŸi o gün, Ä°DO Genel Müdürü Ahmet Paksoy bir basın toplantısı düzenliyor.Ve ertesi gün gazetelerde kendisine atfen, ÅŸimdi söylemediÄŸini iddia ettiÄŸi ÅŸu sözler yer alıyor: ‘Artık hızlı balık yavaÅŸ balığı yutuyor. Yeni gemilerde de Ä°stanbullular denize simit atacak ama martılar hızına yetiÅŸebilecek mi bilmem.’ Paksoy’un, söylemedim, dediÄŸi o sözlerden sonra martılar üzerinden baÅŸlayan kampanya öyle bir hale geliyor ki, iÅŸ çığırından çıkıyor. Köşe yazıları, imza kampanyaları, protesto mesajları, gösteriler vs... Paksoy her fırsatta, vapurlar deÄŸiÅŸmeyecek, vapurlar kalacak, vapurlar rehabilite edilip geliÅŸtirilecek gibi ÅŸeyler dese de nafile. Vapurumuvermiyorum.org diye bir site mi açıldı, hemen Ä°DO vapurlarhepkalacak.com diye baÅŸka bir site açıyor ama boÅŸuna. Ä°stanbul’un vapurları gidiyor hezeyanı bir türlü bitmek bilmiyor. Genel Müdür Ahmet Paksoy’a bir kez daha sorduk. Ä°stanbul vapurları ne olacak? Hep kalacak, dedi. Ve biz de bu vesileyle sizlere artık Ä°stanbul’un bir simgesi haline gelmiÅŸ vapurların hikayesini anlatmak istedik. Atlas Dergisi AÄŸustos sayısında Ä°stanbul vapurlarıyla ilgili bir dosya hazırladı. Orada yer alan yazılardan biri da Eser Tutel’in araÅŸtırması. Mesela biliyor musunuz, Ä°stanbul’a ilk geldiklerinde aslında pek de hoÅŸ karşılanmamışlardı... Hatta önceleri iskele olmadığından yalı bahçelerine yanaşırlardı... Sonraları elbette onlar Ä°stanbul’u, Ä°stanbul da onları sevdi. İçlerinden Bahariye, hep güzelliÄŸi ile anıldı. Tarzı Nevin, dönemin son teknolojisini yansıtıyordu. Güzelhisar, 75 yıl sefer yaptı. Hálá görevde olan PaÅŸabahçe, Adalıların gözdesi oldu. Ä°ÅŸte Ä°stanbullular için bu 166 yıllık alışkanlığın, Åžehir Hatları vapurlarının hikayesi...Ä°stanbul’un iki yakasını birbirine baÄŸlayacak ilk yandan çarklı buharlı gemi, 1839 yılında BoÄŸaziçi’ne geldiÄŸinde ÅŸehirde büyük bir tartışma koptu. Vapura en fazla karşı çıkanlar, iÅŸlerini kaybetmekten korkan ve sayıları 19 bine varan pazar kayıkçıları, mavnacılardı. Çalıştığında etrafı toza dumana boÄŸan, büyük gövdeli ve pek gürültülü bu araçlara alışmak Ä°stanbullular için de kolay deÄŸildi. Bugün ÅŸehrin simgesi kabul edilen BoÄŸaziçi vapurları tıpkı Paris’in Eyfel Kulesi gibi, ilk baÅŸta pek hoÅŸ karşılanmadı. Ancak 166 yıl önceki o ilk seferden bu yana, 200 vapur Ä°stanbullulara hizmet verdi.Uzunca bir dönem Londra için metro ne demekse, Ä°stanbul için vapur ulaşımı o anlama geldi. Åžehir, Tarihi Yarımada ile Rumeli kıyılarına doÄŸru yayıldığı için pazar kayıkları ile ulaşım zor oluyordu. Ama vapurlar büyük bir kolaylık yaratmıştı. Kent bile, vapurların ulaşıp merkeze baÄŸladığı semtlere doÄŸru büyüyordu.PADÄ°ÅžAH’IN Ä°ZNÄ°YLE ŞİRKETÄ° HAYRÄ°YE KURULDUBir Ä°ngiliz ve bir Rus ÅŸirketi bu durumu görüp 1846’da Galata Köprüsü’nden Adalar’a vapur seferi baÅŸlattı. O zamanlar Ä°stanbul’da iskele yoktu, vapurlar Galata Köprüsü’ne yanaşırlardı. Sefer yaptıkları yerlerde de nerede uygun yer varsa yolcuyu oraya indiriverirlerdi. Bazen bir yalının bahçesine yanaşır, bazen de açıkta bekleyen kayıklara yolcuyu aktarırlardı. En popüler vapur bekleme yerleri ise merkezi kahvehanelerdi.Ä°ngiliz ve Rus giriÅŸimcilerin vapurla yolcu taşımacılığındaki baÅŸarısı PadiÅŸah’ı harekete geçirdi. Abdülmecid’in izniyle 1851’de, bugün adı hálá hatırlanan Åžirketi Hayriye kuruldu. Bu ÅŸirket, aynı zamanda Türkiye’nin ilk anonim ortaklığıydı.Ä°ngiltere’de inÅŸa ettirip getirdiÄŸi yandan çarklıyla ilk seferini Ãœsküdar’a düzenleyen ÅŸirket, Ä°stanbul sularında aralıksız 94 yıl sefer yaptı. Ä°ki meÅŸrutiyet, bir cumhuriyet, iki dünya savaşı gördü, birincisine bilfiil katıldı.HAKÄ° EFENDÄ° ÇİZDÄ° Ä°NGÄ°LÄ°ZLER YAPTIÄ°stanbulluların vapurlarına vefasının ardında biraz da bu tarihi vaka yatıyor. Karayolu olmadığı için savaÅŸlarda ikmalin önemli bir kısmı denizden yapılmak zorundaydı. Åžirketi Hayriye’nin vapurları iÅŸte bu iÅŸe yaradı. Ancak Birinci Dünya Savaşı baÅŸladığında elindeki 44 geminin hepsini donanmanın emrine veren Åžirketi Hayriye’nin 9 gemisi, düşman gemi ve denizaltıları tarafından batırıldı.1869’da Åžirketi Hayriye’de tamirat memuru olarak görev yapan Mehmet Usta, Ä°stanbul’dan Londra’ya doÄŸru Türk denizcilik tarihi için önemli bir yolculuÄŸa çıktı. Yanında gözü gibi koruduÄŸu evrakları götürüyordu. Bu evraklar ilk Türk tasarımı vapura aitti.Åžirketi Hayriye’nin ileri görüşlü müdürü Hüseyin Haki Efendi, Ä°ngilizler’e BoÄŸaz’ın iki yakası arasında hem yolcu hem de araba taşıyacak bir vapur (bugünkü arabalı vapur) sipariÅŸ etmiÅŸti. Fakat dünyada böylesi bir feribotun örneÄŸi olmadığı için Ä°ngilizler bocaladı. Bunun üzerine müdür Hüseyin Haki Efendi, Mehmet Usta ile birlikte üç ay üzerinde çalışarak kendi tasarımını yaptı. Londra’ya yanında bu tasarımla giden Mehmet Usta, bir yıl iÅŸin başında durduktan sonra Ä°stanbul’a ilk Türk tasarımı arabalı vapurla döndü. Adını Suhulet koydular. Suhulet o kadar iÅŸe yaradı ki, ertesi yıl bir benzeri sipariÅŸ edildi. Ardından bir tane daha, sonra bir tane daha... Arabalı vapurlar da dahil, Ä°stanbul BoÄŸazı’ndan bugüne kadar 200 vapur geldi geçti.SAMÄ° AKBULUT’UN ÖMRÃœ 40 YIL UZATILDIBuharlı vapurların BoÄŸaz’da 1839’da baÅŸlayan saltanatı, 1990’lı yıllara kadar sürdü. Son buharlı vapurlar Kanlıca, Kuzguncuk, Pendik, Ataköy, Anadolu Kavağı, Ä°nkılap, Harbiye, Turan Emeksiz ve Ali Ä°hsan Korkmaz 1960-61’de Glasgow’da inÅŸa edilmiÅŸlerdi, 1990’larda emekli oldular. Ä°stanbullular onları hep saÄŸlam, rahat ve ferah vapurlar olarak hatırladılar. Bunlardan 69 metre uzunluÄŸunda olan Ataköy ise 1997’de satılarak Karadeniz EreÄŸlisi’nde lokanta olarak hizmete baÅŸladı, 24 Ocak 2004’teki fırtınada battı.Åžimdi Ä°DO’ya devredilen vapur sayısı 32. Bunlardan 31 tanesi aktif olarak hizmet veriyor. Sami Akbulut vapuru ise halen bakımda. Ä°DO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, rehabilitasyon iÅŸinin 1 milyon YTL’ye mal olduÄŸunu söylüyor. Ancak yapılan bu çalışmayla Sami Akbulut’un ömrünün 40 yıl daha uzadığını anlatıyor. Ellerinden geldiÄŸince hiçbir vapuru ölüme terketmeyeceklerini de ekliyor.BahariyeGüzelliÄŸi dillere destandıİstanbul Ä°stanbul olalı Bahariye gibi güzel vapur görmedi. 1865’te hizmete giren 17 baca numaralı Bahariye, civadralı, yani hafifçe ileriye uzanmış burnuyla BoÄŸaziçi’nin pitoresk görünümüne en çok yakışan vapurdu. GüzelliÄŸi dillere düşünce, AsayiÅŸ adlı bir eÅŸi daha yapıldı. 40 yıl hizmet verdikten sonra 1905’te seferden çekildi.SahilbentÄ°kinci arabalı vapurDünyada üretilen ilk feribot Suhulet’in ardından, 1870’te, 27 baca numarasıyla bir benzeri olan Sahilbent inÅŸa edildi. 45.7 metre uzunluÄŸundaydı ve saatte yedi deniz mili hız yapıyordu. Birinci Dünya Savaşı’nda görev aldı. 1967’de söküldü.Tarz-ı NevinHer ÅŸeyiyle bir ilk1903’te hizmete giren Tarzı Nevin’in ismi, yeni tarz demek. Bu ismi boÅŸuna almadı: Ä°lk pervaneli gemiydi, salonu gaz lambalarıyla deÄŸil, elektrikle aydınlatılıyordu. Kışları soba yerine kaloriferle ısınıyordu. Tarzı Nevin’le birlikte yandan çarklıların pabucu dama atıldı. Çünkü tek pervanesiyle 10 deniz mili hız yapabiliyordu. 64 yıl BoÄŸaziçi’nde yüzdükten sonra 1967’de söküldü.GüzelhisarÇanakkale Gazisi1911’de New Castle’da inÅŸa edildi. 1986’da emekli olduÄŸunda 75 yıllık mesaisiyle artık BoÄŸaz’ın en kıdemli vapuruydu. Çünkü bir de Çanakkale GaziliÄŸi vardı. SavaÅŸta görev yaparken Ä°ngiliz E-11 denizaltısı tarafından yara almış ama batmamıştı. Ä°ÅŸadamı Rahmi Koç, 1994’te gemiyi satın aldı, ÅŸu anda Tuzla’da restore edilmeyi bekliyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!