Güncelleme Tarihi:
Los Angeles’ta yaşayan Coşku Turhan beyazperdede gişe rekoru kıran Beowulf, Kartal Göz, Alis Harikalar Diyarında, Yeşil Fener, Örümcek Adam serisi gibi dev yapımların görsel efektlerinden sorumlu. Peki görsel efekt sorumlusu ne demek? 10 yıldır bu endüstrinin içinde olmasına rağmen Turhan’a göre anahtar kelime ‘ikna etmek’: “İşim, bilgisayarda yaratılan karakter ve çevrelerin aslında bilgisayar ürünü değil gerçek olduğunu izleyiciye inandırmak. İşimin bir parçası da dijital görüntü yönetmenliği. Spesifik olarak yaratılan karakter ve sahnelerin, nasıl gözüktüğünden, renklerinden, ışıklarından, materyallerinden ve çalışmasını sağlayan teknik detayları çözmekten sorumluyum. Bunları yapan 15-20 kişilik bir ekibin başındayım. Çekimlerin bitmesine yakın sayımız 100-150 kişiye kadar çıkabiliyor.”
Mart ayında gösterime girecek ‘Muhteşem ve Kudretli Oz’ ile ‘Muhteşem Örümcek Adam 2’ filmindeki görsel efektçi tek Türk o. İşi eğlenceli görünse de, külfeti çok: Günlerinin çoğu karanlık projeksiyon odaları ya da bilgisayar başında efektler hazırlayarak geçiyor. Bir film için bazen altı ay, bazen yıllarca çalışıyor. Örneğin Sam Raimi’nin merakla beklenen filmi ‘Muhteşem ve Kudretli Oz’ için iki buçuk senedir çalışan Turhan, filmdeki görevinden “Bugüne kadar yaptığım en zor şeydi” diye bahsediyor ve ekliyor: “Filmde şehri çevreleyen baloncuktan yapılmış yaklaşık üç kilometre çapında bir duvar var. Bize gerçek sabun balonları dışında hiçbir referans verilmedi. Efekt departmanıyla, sabun balonlarını renkli yapan unsurları araştırıp büyük ölçüye taşıyabilecek teknikler geliştirdim.”
Coşku Turhan, bu sene görsel efektlerin Oscar’ı olarak bilinen Visual Effects Society Ödülleri’ne ‘Muhteşem Örümcek Adam’ için hazırladığı sahneleriyle ‘Olağanüstü Sanal Sinematografi’ kategorisinde aday gösterildi. Ödüle ulaşamasa da aday gösterildiği sahneleri şöyle anlatıyor: “Peter Parker’ın lisedeki dövüşme sahneleri ödül için adaydı. O sahnedeki her şeyi tamamen bilgisayarla yaptım. Zaten görsel efekt dünyası hızla gelişiyor. 3-4 sene önce su simülasyonu neredeyse imkânsız bir teknikti. Şimdi evde bile yapılabilecek bir şey. 10 yıl sonra da gerçeğinden ayırt edilemeyecek dijital insanlar, çevreler ve karakterler yaratılacak.”