Güncelleme Tarihi:
Hazır giyimde yaz indirimi çoktan başladı. Ancak artık indirim bir işe yaramıyor. Eskiden 15 Şubat ve 15 Ağustos'ta mutlaka indirim başlar, herkes bu tarihi beklerdi. Şimdi krizin de etkisiyle indirimlerin zamansız ve taksit taksit yapılması piyasaya olan güveni yok etmiş durumda. Bu yüzden mağazalar kampanyalarla durumu kurtarmaya çalışıyor.
Nişantaşı, Taksim, Bağdat Caddesi ile Akmerkez, Profilo gibi alışveriş merkezlerindeki mağazalarda yaz indirimi başladı.
Mağazaları hiç de verimli geçmeyen bir kış sezonundan sonra umudu yaza bağlamışlardı. İlk hedef Babalar Günü'ydü. Özellikle erkek ürünleri satanlar bu günü değerlendirmek amacıyla erken indirime girdi. Ardından yaz geldi ve oran yüzde 50'lere ulaştı. Ancak indirimler müşteri çekmeye yetmeyince, bu defa hediye kampanyaları başladı.
Örneğin Çarşı mağazalarında 75 milyonluk alışveriş yapan herkese fotoğraf makinesi veriliyor, 10 milyonluk alışverişte ise otomobil ve tatil gibi hediyeler için çekilişe katılma hakkı elde ediliyor. Bütün alışveriş merkezleri, mağazalarından alışveriş yapanlara özel çekilişler düzenliyor.
Müşteri güvenmiyor
Mağazacılar indirimlerin artık müşteriyi etkilemediğini düşünüyor. Çok değil beş yıl önce insanlar sezon sırasında beğenip alamadığı giysileri almak için indirimi beklerdi. İndirim günleri takip edilirdi. Şimdiki gibi indirimden alınan malın aynı sezonda giyilmesi çok mümkün olmazdı, bu dönemde yapılan alışveriş bir dahaki yıla bir yatırım sayılırdı.
İndirimlerin artık müşteri çekmemesinin nedenlerinden biri taksitle alışveriş imkanı sunan kredi kartları ya da mağazaların özel müşteri kartları.
Bir başka nedeni de Profilo Alışveriş Merkezi Kiğılı Mağazası Müdürü Murat Akay şu sözlerle anlatıyor:‘‘ Yaklaşık 15 yıldır bu işin içindeyim. İndirimler müşteri üzerinde öyle infial falan yaratmıyor. 20 sene önce Vakko'nun kış indirimine 15 Mart'ta girdiğini hatırlıyorum. Müşteriler sıra olur beklerlerdi. Şimdi müşteri geliyor yarı yarıya indirim yaptığınız maldan şüpheleniyor, almıyor ve bir dahaki indirim ne zaman diye soruyor. Halk artık piyasaya güvenmiyor.’’
Akmerkez Bata Mağazası sorumlusu Basri Çetin ise krize dikkat çekiyor: ‘‘Ne sezon da ne de indirimde istediğimiz sonuca ulaşamıyoruz. Müşteriler satın almıyor. Çünkü parayı harcamak istemiyorlar ya da harcayamıyorlar.’’ Ayrıca müşteriler ilk girdikleri yerden alışveriş yapmıyorlar, aldıkları malın kalitesinden ve fiyatından emin olmak istiyorlar.
Sezon yok indirim var
20 yıldır sektörde çalışan Bağdat Caddesi Infinity Mağazası Müdürü Hülya Karatürk bu indirimlerin normal olduğunu ve ekonomiyle ilgisinin olmadığını söylüyor: ‘‘Biz zaten son beş senedir hep bu tarihlerde indirime giriyoruz. Okullar kapanmadan bir hafta önce indirim başlar, çünkü hiç kimse İstanbul müşterisini kaçırmak istemez. Okul kapandıktan sonra İstanbul'da kimse kalmıyor, o tarihten sonra başlayan indirim bir işe yaramaz.’’
Hülya Karatürk indirimlerin bu kadar uzun sürmesinin belediyenin bu işlerden el çekmesine bağlı olduğunu düşünüyor. Hülya Karatürk 15 yıl önceki indirimleri de hatırlatmadan edemiyor: ‘‘Eskiden kış indirimi 15 Şubat'ta yaz indirimi ise 15 Ağustos'ta başlar, 15-20 gün sürerdi, son 8 yıldır zamansız indirimler yapılıyor. Hazirandan eylüle kadar indirim var, sezon diye bir şey kalmadı.’’
Kim ne kadar indirim yaptı?
Firma İndirim (%)
İGS 30
Divarese 20-25-30
Daks 50
Bata 20-30-40-50
Bianca 50
Atalar 20-30
Kiğılı 30-50
Mango 50
Zara 15-20
Derin 50
Podyum 50
Roman 20-50
Mudo 20-50
Beymen (*) 25
(*) Bu indirim yabancı ürünler için geçerli. Advantage Card sahiplerine yarın yüzde 35 indirim var.