Ä°çerde yabancı dışarda yerli oldu dünyada 1500 noktaya girdi

Güncelleme Tarihi:

İçerde yabancı dışarda yerli oldu dünyada 1500 noktaya girdi
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 07, 2004 00:00

Piramit Jeans eski Genel Müdürü Yusuf Yar ile eski bayileri Erkan Toprakseven ve Åžeref Fayat’ın 1994’te kurduÄŸu System Konfeksiyon ürünleriyle Almanya’dan, Suriye’ye, 1500 noktaya yayıldı.Üç ortak, içerde Ä°sviçreli, dışarda yerli marka satarak 10 milyon dolar ciroya ulaÅŸtı.SYSTEM Konfeksiyon Sanayi ve Ticaret Limited Åžirketi’nin hikayesi, ÅŸimdi daha yoÄŸun tartışılan fasonculuk-markalaÅŸma sürecine ışık tutuyor. Çünkü bir zamanların ünlü Piramit Jeans’inde Genel Müdür olan Yusuf Yar ile aynı ÅŸirketin-markanın iki yurt içi bayisi Erkan Toprakseven ve Åžeref Fayat, iÅŸin başından itibaren ‘kendi markamız olmalı’ demiÅŸler ve o dönemde yurtiçinde çok iyi satan Ä°sviçreli marka Blue System ile Türkiye pazarı için anlaÅŸmışlar. Ardından, yurtdışında da Blue System ile pazara çıkmak için masaya oturmuÅŸlar. Ä°sviçreli marka sahibi 5 milyon Ä°sviçre Frankı’na Blue System’i satmaya razı olmuÅŸ. Ancak, teminat mektubu sorunu çözülemeyince Blue System’i alamamışlar. Yusuf Yar bu süreci şöyle anlatıyor: ‘Biz de bu markayı alamayınca, Big Blue’yu tasarladık ve ilk olarak Stuttgart yakınlarında bir ÅŸirket kurduk. Almanya’da yerleÅŸik bir Türk ile baÅŸladık. Biz imal ettik, orada satış teÅŸkilatı geliÅŸtirildi. 1996’da bu süreç büyüdü ve sevkıyatlar baÅŸladı. Almanya’da 8 eyalette bölgede müşteri temsilcileri oluÅŸtu. Big Blue kısa sürede Almanya’da 1200 noktada satılır hale geldi. Avusturya ve Ä°sviçre’de de iyi satılıyor. Åžu anda Avrupa toplamında 1300 satış noktasındayız. Ä°ngiltere, KKTC, Ä°talya, Slovakya, Ä°srail, Suriye’nin de dahil olduÄŸu pek çok ülkede de pazardayız. Yani, dünyada 1500 noktaya ulaşıyoruz.’AYDA 85 BÄ°N PARÇAYusuf Yar, Almanya’da ‘korner’ ÅŸeklinde oluÅŸan satış ağının markayı daha da tanınır hale getirdiÄŸini söylüyor ve şöyle devam ediyor: ‘Almanya’daki birçok araÅŸtırmada Big Blue’nun rafta kalma süresi çok kısa çıkıyor. Zaman zaman birinci de olduk, genellikle ilk 5 içinde kaldık. Big Blue olarak ayda 60 bin pantolon 25 bin de üst giyim satışımız var. 2003 üretim ciromuz 10 milyon dolar ve 150 kiÅŸi bizde bordrolu çalışıyor. Bize baÄŸlı atölyeleri de düşünürsek 800 kiÅŸilik istihdam yaratıyoruz.’Yusuf Yar, System Konfeksiyon olarak fason üretime başından beri pek sıcak bakmadıklarını belirtiyor. Yar, ‘Şu anda Hollanda’ya bir miktar fason üretim yapıyoruz ama ihracatımızda fasonun payı sadece yüzde 10. Gerisi kendi markamızla yaptığımız ihracattır. Toplam ciromuzun da yüzde 70’i ihracattır. Fasonda fiyat ve kár sorunu çok ciddi boyutlarda ve giderek daha da kötü bir noktaya sürükleniyor. Bazen kársız üretim bile yapmak zorunda kalıyorlar. Ama markanız varsa mutlaka makul bir kár marjını koruyabilirsiniz’ diye konuÅŸuyor. Fasondaki ideal kár ile markadaki ortalama kár arasında da en az iki misli fark olduÄŸunu vurguluyor.Blue System’le Kanada’ya Moment Jeans’le her yere SYSTEM Konfeksiyon, Ä°sviçreli marka Blue System’i eski anlaÅŸma gereÄŸi Avrupa’ya satamıyor. Ancak, marka sahibi ile yaptığı yeni bir anlaÅŸmayla Kanada’ya sonbaharda sevkıyat baÅŸlayacak. Amaç, Kanada’dan da ABD pazarına girmek. Yusuf Yar, ‘İç pazarda çok iyi bilinen bir marka olan Moment’i de satın almıştık. Åžimdi onu da hem içerde hem de yurtdışında yine marka olarak satmaya baÅŸlayacağız’ diyor. 1980’lerin en flaÅŸ jeans markası olan Moment 1996’dan itibaren uykuya çekilmiÅŸti. System Konfeksiyon bu markayı Inmoda A.Åž.’den satın aldı ve Almanya’da Moment için yeni bir satış sistemi kurdu. Maliyetleri indirmede Çin bize çok gerekli SYSTEM Konfeksiyon Ãœrün GeliÅŸtirme ve Ä°malattan Sorumlu Yönetim Kurulu Ãœyesi Åžeref Fayat, Çin’in maliyet avantajlarıyla yakından ilgilendiklerini söylüyor. Fayat, ‘Maliyetlerimizi indirmek için Çin’den biz de yararlanacağız. Bazı ürünler var ki onların Çin’de yaptırılması çok yerinde olur. Mesela, mont, kaban ve aksesuvarda Çin dünya çapında çok iyi durumda. Onları oradan temin edebiliriz. Bunun için Almanya’daki ortağımızla birlikte hareket ediyoruz’ diyor. Fayat, genel tüketici davranışının ‘ucuzu al’ ÅŸeklinde oluÅŸtuÄŸunu bu nedenle Çin malı-Türk malı tartışmasının anlamsız olduÄŸunu vurguluyor. İçerde marka deÄŸil bukalemun gibiyizSYSTEM Konfeksiyon İç Pazardan Sorumlu Yönetim Kurulu Ãœyesi Erkan Toprakseven, iç piyasada tüketimin hala baÅŸlamadığını, Avrupa’daki gibi tarzı fiyatı oturmuÅŸ bir piyasanın ÅŸu anda sözkonusu olmadığını söylüyor. Toprakseven, ‘O yüzden de ÅŸu sıralar marka kavramının iç piyasa için çok fazla bir deÄŸeri yok. 19 milyona pantolon satılıyor onu da 12 taksit yapıyoruz. Mal satmak için bukalemun gibi olduk’ diyor. Toprakseven, yurtiçinde 200 bayide ürün sattıklarını belirterek, piyasa düzeldikçe maÄŸazalaÅŸmaya daha fazla yatırım yapacaklarını söylüyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!