İç giyimde piyasa daralıyor

Güncelleme Tarihi:

İç giyimde piyasa daralıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2007 00:00

Güllük gülistanlık konuşmalara rağmen Türkiye’de tekstil sektörünün büyük sıkıntı içinde olduğunu, iç giyimde piyasanın daraldığını ve firmaların peş peşe kapandığını belirten Ten Yönetim Kurulu Başkanı Deha Orhan, "Bizim 23 milyon dolar olan ciromuz 2006’da 18 milyon dolara, bu yıl da 16-17 milyon dolara geriledi. Pembe tablo inandırıcı değil" dedi.

TÜRKİYE’de çizilen pembe tablonun gerçekçi olmadığını, güllik gülistanlık konuşmalara rağmen sektörün sıkıntı içinde olduğunu belirten Ten Çamaşır Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Deha Orhan, iç giyimde piyasanın daraldığını ve firmaların peş peşe kapandığını söyledi. Yakından tanıdığı üç firmanın kepenk kapattığını anlatan Orhan, "Bütün rakamlar iyi ama işler kötü. Lütfen bu nasıl oluyor diye biri bize açıklasın" dedi. Ten’in 2005 yılında 23 milyon dolar olan cirosunun 2006’da 18 milyon dolara gerilediğini hatırlatan Orhan, 2007’yi ise 16-17 milyon dolar ciro ile kapatacaklarını söyledi.

KORO AYNI ŞARKIYI SÖYLÜYOR: Dönen çek oranında yüzde 35-40 artış olduğunu, insanların aldığı malın parasını ödeyemediğini vurgulayan Orhan şunları söyledi: "Madem ekonomi iyi, bu nasıl oluyor? Özellikle küçük şirketlerin, esnafın durumu fena. İnsanlar alışveriş yapamıyor. Kredi kartı limitleri aşılmış. Borç yükü artıyor. Vadeler sürekli uzuyor. Bir sürü kapanan firma var ama koro ’her şey güzel’ şarkısını söylüyor. Her gün yüzlerce iş arayan mail atıyor. Ocaktan beri her şey kötü. Yaz da kötü geçti. Geçen yıl da çok parlak değildi. İnşaat iyi gidiyor doğru. Gıda kendini koruyor ama ben hayatından memenun işadamı görmüyorum. Ten olarak biz iyi durumdayız. Yerimizi korumaya çalışıyoruz ama tekstil sektörünü düştüğü darboğazda fazla devam edemez."

MECBUREN DEVAM EDİYORUZ: Çin tehdidinin, Türkiye’deki maliyetlerin ve azalan rekabet şansının ortada olduğunu, Türkiye’nin elinde sadece kalite üstünlüğünün kaldığını belirten Orhan, Çin’in de yakında yüksek kaliteyi yakalayacağını söyledi. Orhan, "İş sadece maliyet olsa 3 yıl önce üretimi durdururdum ama bizim kalitemizde üretim o kadar az ki... Nerede yaptırabilirdim? Üretime mecburen hem de alışkanlıktan devam ettik" dedi.

UCUZCULARIN CANINA OKUNDU: Ten’in satışlarının yüzde 90’ı iç çamaşırı, yüzde 10’u mayo-bikini. Şirket üretiminin yüzde 70-75’ini kendisi gerçekleştiriyor, kalanını yine Türkiye’deki üreticilere yaptırıyor. Üretimden çıkanlara işaret eden Orhan, "Haklılar ama biz fiyat rekabetine girmiyoruz. Ortanın üstü bir markayız, kalitemiz belli. Ama ucuz üretim yapanların canına okunmuş durumda" diye konuştu. Bir İngiliz bir de ABD’li iki markaya da üretim yaptıklarını anlatan Orhan, şöyle devam etti: "Çok az ama kaliteli ürün istiyorlar. Zaten daha fazla da yapamayız. İhracatımız 1.5 milyon dolar. Kendi markamızla ihracat ise 2.5 milyon dolar. Rusya, Ukrayna, Doğu Avrupa ve Arap ülkeleri en çok ihracat yaptığmız yerler. Bir de Laleli’ye veriyoruz; oradan her yere gidiyor."

15’i geçemedik iki mağazayı da kapatıyoruz

DÜZENLİ olarak 1800, düzensiz olarak da 2500 noktaya satış yapan Ten’in 15 mağaza sayısını artırmayı düşünmediklerini belirten Deha Orhan, hatta iki mağazayı kapatacaklarını söyledi. Orhan, şöyle devam etti: "Bunların 8 tanesi franchise kalanı bizim. Kapatacaklarımız da bizim kendi mağazalarımız. Cevahir mağazasını kapatacağız. Karşımızda muhatap bile bulamıyoruz. Yerimiz arka koridorda, kimse gezmiyor. Bir de çevredeki müşterilerimizin rahatsız olduğu Ankara’daki outlet’i kapatacağız." 3 yıl önce 35-40 mağazalık bir hedef koyduklarını anlatan Orhan "15’i bir türlü geçemedik. İç giyim satarak kiraları, masrafları karşılamak mümkün değil. Dış giyime dönük olsak olur ama bizim kár marjımız belli. Dış giyimci 2 pantolon satarken benim 15 iç çamaşırı satmam lazım. İç giyim mağazacılığında pek başarılı olan da görmedim" diye konuştu.

Yatırımlarımızı çeşitlendirdik, otel ve yurt yapmaya başladık

TEKSTİLDEKİ darboğaz yüzünden yatırımları çeşitlendirdiklerini anlatan Deha Orhan şöyle konuştu: "Bahçelievler’de John. F Kennedy hastanesi açtık. Şafak Grubu işletiyor. Kırklarelin’nde 506 yataklı bir öğrenci yurdu açtık. Onun yanında 500 yataklı bir yurt daha yapacağız. Avcılar’da E-5 kenarında bir iş oteli yapacağız. Hem yurt hem otel yatırımlarımız devam edecek. Türkiye’de yurtlara çok ihtiyaç var. Bu sektörde gelecek görüyoruz. Konut işi de sutyen piyasasına döndü. Orada da arz fazlası var. Bu nedenle konut işini şimdilik düşünmüyoruz."

Pahalı bir binada üretim yapıyoruz

YENİBOSNA’daki binalarını yıkıp 3 yıla kadar otel yapacaklarını belirten Deha Orhan, "Artık burada üretim çok mantıklı görünmüyor. İç giyim üretimi için çok pahalı bir binadayız. Taşınmak doğru bir karar. Altınşehir’deki binamıza ya da başka bir yere taşınabiliriz" dedi.

Sibirya’da 2 Kiev’de 1 mağaza açtık

TEN’in yurtdışında ise 3 mağazası bulunuyor. İkisi Sibirya, biri Ukrayna’da olan mağazalarla ilgili olarak Deha Orhan "Sibirya’da üçüncü mağaza Kasım ayında açılacak. Rusya’da iki mağaza için daha görüşmeler sürüyor. Ayrıca Kiev’de de mağaza arayışımız var. Yılı 4-5 mağazayla kapatacağız. Yurtdışında yeni gelişen pazarlara ağırlık vereceğiz" dedi.

Perakendede 3 mağaza açılıyor, 5 kapanıyor

TÜRK perakende sektöründe talebin en az üç kat üstünde arz olduğunu savunan Deha Orhan, üç mağaza açılırken 5 mağazanın kapandığını söyledi. Orhan sektöre sonradan girenlerin iki yıl saman alevi gibi parladığını, sonrada yok olduğunu belirterek, bunun iş yapanların düzeni altüst ettiğini vurguladı. Sektörün çok garipleştiğini ve bir yıllık planların dahi zor yapıldığını açıklayan Orhan, "Çok aktif, atılgan, günün şartlarına uygun davranabilmek önemli. Sektör hantallığı kaldırmıyor" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!