Güncelleme Tarihi:
Artık adetten oldu: Oscar törenlerinden Olimpiyat Oyunları’na, NBA finallerinden Formula 1 yarışlarına, çok yıldızlı/bol köpürtmeli ödül törenlerinden Eurovision ve benzeri çok uluslu yarışmalara, bir dönem ‘milyonları’ ekran başına kilitleyen, tekrarı olmayan, ‘canlı’ izlemek için saat kurulan organizasyonlar televizyonda can çekişiyor. Manşeti malum: Milenyum kuşağı televizyonu öldürdü. Futbol izleyicisi azalmıyor, sadece yer değiştiriyor. Televizyon karşısındaki koltuktan kalkıp bakın nerelere gidiyor, kupa heyecanını nasıl yaşıyor...
Pub da neresiymiş?
Televizyonda yorumcu abiler çok ‘dede’
Facebook’un Avrupa, Ortadoğu ve Afrika pazarlarındaki spor içerikleri ve işbirliklerinden sorumlu Jerry Newman’a göre ‘Dünya Kupası’ coşkusuna ortak olan 350 milyon Facebook kullanıcısı var. Toplam like, yorum ve paylaşımları 2 milyar civarında. Çoğunluğu, milenyum çocukları. Onlara göre, yeşil sahadan emekli, eski futbolcu/yeni yorumcu figürlerin her maç sonrası yorumlarını dinlemek çok 90’lar, fazlasıyla ‘nostaljik’ tutulmalar. İzleyicisinin yaş ortalaması her sene daha da yukarı çıkıyor, 18-25 yaş arası bu ‘geleneğe’ bir anlama veremiyor. Banal ve gereksiz buluyorlar.
Önce WhatsApp grubu
Artık gündeminizde/aklınızda/ağzınızda olan her konunun, 24 saate kalmadan kendi adını taşıyan bir WhatsApp grubu var. Kuzeninizin düğünü, önümüzdeki ay çıkacağınız tatil, ‘Pazar kelebekleri’, ‘Gece baykuşları’, seçim sonrası analizleri/bilgi paylaşımları ve pek tabii Dünya Kupası grubu. Grup psikolojisi ve grup içindeki roller, ‘WhatsApp’ta da geçerli. Her 10 kişiden 4’ü, Dünya Kupası gündemini ve neticelerini WhatsApp grubuna düşen mesajlardan, GIF’lerden takip ettiğini söylüyor. BBC’nin ilk kez bu sene maçlardan kısa, ‘haplık’ görüntüleri Snapchat hesabından paylaşması boşuna değil. Televizyon yerine Snapchat’ten izleyen gençlerin oranı yüzde 30.
YouTube tribünü hazır
Bana ‘data’larla gel
‘Big data’ (dijital verilerin, anlamlı ve işlenebilir biçime dönüştürülmüş hali) sağ olsun, tüm kelimeleri yuttu; yerine, üzerine bol bol konuşacak, bahis oynanacak rakamlar yerleştirdi. ‘Big data’ sayesinde bir maç üzerinde yüzlerce bahis yaratmak mümkün. Yeni düzende
her forma, top peşinde geçen her dakika ‘altın’ değerinde bir istatistik. 90 dakikalık bir maçın görüntü olarak karşılığıysa dakikada bir ‘yenile’ tuşuyla değişen birtakım rakamlar tablosu. Bilgisayar ya da akıllı cihazlar üzerinden futbolcular değil ‘rakamlar’ takip ediliyor. Saha içi hareketler değil, saha dışı rakamlar konuşuluyor.
PlayStation ahalisi