Güncelleme Tarihi:
Antik Yunan’da Zeus’un kızı Persefoni yeraltındayken kış, yeryüzüne çıkınca da bahar ve yaz mevsiminin başladığına inanılıyordu. Bizdeyse özellikle 90’lı yıllarda yazın müjdecisi Serdar Ortaç şarkılarıydı. Yaz boyunca plajlardan gece kulüplerine her yerde çalacak Ortaç şarkısı çıktı mı, yaz da gelmiş sayılırdı. Düğünlerde klasik müzik eşliğinde salona giren gelin ve damat gecenin finalini Serdar Ortaç şarkısıyla yapardı: “Ya bi’ gün olur sana bel kıvırırsa/Binlerce dansöz var…”
O zamanlar dünyanın üzerinden pandemi TIR’ı geçmemişti tabii. Kuraklık, açlık kapıda değildi. Sosyal medyada her gün ‘ne şahane hayatlar yaşanıyor’a tanık olmuyorduk. Hüznümüzle ve neşemizle ortak paydada buluşuyorduk. Ve eller havada hep birlikte Serdar Ortaç şarkıları söylüyorduk: “Buralara yaz günü kar yağıyor canım/ ölene kadar seni bekleyemem…”
2000’li yılların başında yakalandığı hastalık, müzik üretimini yavaşlatsa da kariyerine 12 stüdyo albümü sığdıran Serdar Ortaç’ı dinlemeye hep devam ettik. Ve geçen ayın son haftası çıkan bir albüm bize yeniden ‘İşte yaz geldi’ hissi yaşattı. Ortaç şarkılarını ünlü isimlerin yorumladığı çalışma ‘Serdar Ortaç Vol.1’ Ozan Çolakoğlu prodüktörlüğünde Ozinga etiketiyle yayımlandı. Serdar Ortaç, 4 Mayıs’ta Kelebek’te yayımlanan söyleşisinde albümle ilgili “Gurur duydum hepsiyle. Yaşarken efsane yaptılar beni. Hoşuma gitti. Onore oldum” diyordu.
Biz de bu çalışma vesilesiyle Türkçe sözlü müzikte Serdar Ortaç’ın yerini müzik otoriteleri ve albümde şarkılarını yorumlayan isimlerle konuştuk.
‘Aşkı, sitemi, özlemi, kıskançlığı ve gururu kendine özgü cümlelerle ifade eder’
Samsun Demir-Doğan Müzik Yapım (DMC) CEO’su
Ozan Çolakoğlu ile bu albüme başlamadan önce bütün Serdar Ortaç şarkılarını dinledik. Bana nazaran Ozan çok daha müşkülpesent biridir. Buna rağmen Serdar’a ait 30’a yakın hit şarkı olduğu konusunda mutabık kaldık. Bu adette hit şarkısı olan söz yazarı, besteci ve yorumcu Türk pop müziği tarihinde bir elin parmaklarının sayısını geçmez. Serdar Ortaç’ın değerinin yeterince anlaşılmadığını düşündük. Bu nedenle Ozan’la birlikte Serdar için o yaşarken böyle bir saygı albümü yapmak istedik. Serdar Ortaç’ın besteleri akılda kalıcıdır. Sözleri yalın, romantik, modern bir anlatıma sahiptir. Duygularını bazen kendisiyle dalga geçerek anlatır. Aşkı, sitemi, özlemi, kıskançlığı ve gururu kendine özgü cümlelerle ifade eder. Bunların içinde daha önceden bir şarkıda hiç kullanılmamış cümleler de bulunur. Buna ‘Dansöz’, ‘Poşet’, ‘Ben Adam Olmam’ ve ‘Asrın Hatası’ gibi birçok örnek verebilirim. Bizden biridir. Z Kuşağı da onu ve şarkılarını bu yüzden sevmiştir diye düşünüyorum. Hüzünlü sözlerle dolu bir Serdar Ortaç şarkısıyla çılgınca dans ederek, her şeye boş vererek mutlu olabilirsiniz.
‘Arabesk fantezinin formülünü yazdı’
Tolga Akyıldız-Müzik yazarı
Serdar Ortaç kariyerini analiz ederken Türkiye müzik sektörü ekseninden bakmak şart bana göre. Bir radyocu olarak edindiği dinleme ve ölçme deneyimiyle; 90’lı yılların başında 80’lerin arabesk furyası form değiştirirken; farkında olmadan ‘arabesk fantezi’ ya da ‘fantezi pop’ diyebileceğimiz sound’un formülünü yazmış; arkasından gelenlerin ve tabii Unkapanı yapımcılarının yeni kulvarını belirlemiş kişilerden biridir Ortaç. Tahmin edilebilir ve basit akor dizilimleri, düzenlemeler ve yüzeysel sözlerle birkaç hit şarkı çıkarmak mümkündür. Ama emin olun, en zoru bu dar alanda etkili ve çok sayıda kısa pas atabilmektir; Serdar Ortaç bunu başarmıştır. Bu projenin şarkıları bunun en önemli göstergesidir diyebiliriz. Diğer bir deyişle ‘Serdar Ortaç şarkılarının hepsi birbirine benziyor’ türünde bir eleştiriyi sığ bulanlardanım.
Zira popüler zeminin kuralı budur.
Albümdeki sanatçılar anlatıyor
‘Her şarkısı biliniyor’
Derya Uluğ (‘Hadi Çal’ı seslendirdi)
Serdar Ortaç uzun yıllar bu ülkenin insanlarına ve duygularına tercüman olan şarkılar yaptı. Hepimiz gençlik yıllarımızda onlarca şarkısıyla neler yaşadık. Bence bu kadar çok dinlenmesinin en büyük nedeni samimiyet ve yalın anlatım. Tabii bestelerin enerji dolu olması da var. Uzun yıllar pop müzikte piyasaya yön verdi. Kıymetli olan her şey zaman içinde değerlenir, bu albüm de bunun kanıtı gibi. Hâlâ her şarkısını biliyor insanlar...
‘Herkese hitap ediyor’
Sakiler (‘Canıma Minnet’i seslendirdi)
Serdar Ortaç, besteleri, sahne şovları ve yaratıcılığıyla Türk pop müzik tarihinin en önemli isimlerinden biridir. Şarkılarının bu kadar sevilmesinin sebebi 7’den 70’e herkese hitap ediyor olması. Ortaç şarkılarıyla büyüyen koca bir nesil, bu şarkılarla hem coşup hem hüzünlenmiştir. Şarkıların üzerinden 20 sene de geçse, projesiyle ülkede gündem olacak kadar güçlü ve dominant bir etki bırakmıştır.
‘Türk toplumunu iyi tanıyor’
Merve Özbey
(‘Kararsın Dünyam’ı seslendirdi)
Serdar Ortaç, Türk toplumunu iyi tanıyor. Hangi tarz ezgilerin sevileceğini biliyor. Gerektiğinde kendini güncellemeyi, farklı tarzlarda çalışmayı da ihmal etmiyor. Her şeyden önce çok yetenekli. Ondaki müzikal öngörü nadir bir yetenek. Günümüze kadar uzanan uzun bir döneme damga vurdu. Birçok sanatçıya şarkı verdi, kariyerlerine bir şekilde imzasını attı. Şarkı sözlerinde hep net mesajlar var. Derdini çok yalın bir dille anlatıyor.
‘Sözleri samimi’
Ziynet Sali
(‘Asrın Hatası’nı seslendirdi)
Sevilmesinin en büyük nedenlerinden biri, şarkılarının melodik yapısının sıcak, samimi ve güzel oluşu. Sözlerine gelince, onlar da çok samimi ve herkesten bir yaşanmışlık var. Ayrıca kinayeli sözleri de ustaca kullanıyor. Serdar Ortaç, şarkıları hemen her şarkıcının repertuvarında yer bulan, çok değerli bir sanatçı.
‘Başka bir oda açtı’
Serhan Sokulgan-DJ
Türk pop müzik tarihinde kendine başka bir oda açan isimlerdendir Serdar Ortaç. Onun şarkılarında fantezi müzik olarak adlandırılan renkleri görebiliyoruz. Bu coğrafyanın müzik mozaiğinde Serdar Ortaç bu yüzden özellikle alt kesimin gözdelerinden olmuştur. ‘Bilsem ki’ şarkısında arabesk bağrı yanık tınılar olsa da ‘Yaz Günü’nde eller havaya pop’un en afili havasını hissettirebiliyor...