Neslişah ŞATIROĞLU/nsatiroglu@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Eylül 02, 2023 07:00
90’lı yılların en popüler isimleriydi süper modeller. Her yaptıkları olay, her giydikleri modaydı. Günümüzde de durum çok değişmedi. Dünya devi markalar hâlâ onlarla çalışmak istiyor, hayatları belgesellere konu oluyor, dergi kapaklarını süslemeye devam ediyorlar.
Yıl 1990, İngiliz Vogue’un kapağında Naomi Campbell, Cindy Crawford, Christy Turlington, Tatjana Patitz ve Linda Evangelista var. Fotoğrafın üstündeyse çarpıcı bir soru: “Yıl 1990. Sırada ne var?” Cevap belli; sırada on yıllar boyu gündemden düşmeyecek süper modeller var. Bu isimlerin her biri 90’ların en ünlü isimleri oldu, modellik tarihinde hiç kimse onlar kadar kazanamadı. Nerede görünseler olay oldu, hangi markayla çalışsalar yok sattı. Yarattıkları etki günümüze kadar ulaştı. Yakında ‘The Super Models’ isimli belgeselleri geliyor. Çok izleneceğine hiç şüphe yok, zira her biri hâlâ birer yıldız, bu isimler gündemden düşmek nedir bilmiyor.
33 yıl sonra yeniden ama bu kez bir eksikle hem İngiliz hem Amerikan Vogue’un eylül kapaklarında karşımızdalar. Bir eksikle dedik çünkü Tatjana Patitz bu yılın başında hayatını kaybetti. Haziran ayında İngiliz Vogue’un genel yayın yönetmenliği koltuğundan kalkan Edward Enninful’un styling’ini yaptığı çekimde Naomi, Cindy, Linda ve Christy’yi siyahlar içinde, diva hallerinden hiç ödün vermeden ama 50’li yaşlarının getirdiği ‘olgunluk’la görüyoruz. O kadar kusursuz görünüyorlar ki fotoğraflar fazla Photoshop ve rötuşlu bulunduğu için eleştiriliyor. Vücut olumlamanın konuşulduğu, selülit, sivilce ve çatlakların kucaklandığı yeni dünyada hâlâ bitmeyen bu kusursuzluk arayışı sanki onların ilk meşhur olduğu eski dönemlere ait gibi değil mi? Kapaktaki cümle de onların kusursuz görüntülerine vurgu yapıyor gibi: ‘The Greatest of All Time’ (Tüm Zamanların En İyileri). 90’ların süper modelleri tüm zamanların en iyileri mi? Neden hâlâ markalar onlardan vazgeçemiyor? Neden hâlâ yaptıkları merak ediliyor?
Aslında her dönem ilgi odağı olacak, hayranlık duyulacak isimlere ihtiyaç var. 90’larda ilgi odağı, bu tapılası süper modeller oldu. O dönem
moda tasarımcıları da hiç olmadıkları kadar popüler hale geldi. Kulüp, eğlence kültürü ön plandaydı. Kişiler giyimine para harcamayı önemsiyordu. Gianni Versace, John Galliano ve Alexander McQueen gibi isimler de bu dönem parladı. Versace süper model çağı için bir dönüm noktasıdır. Hem podyumlarda hem özel hayatlarında modellerle kurduğu yakınlık sebebiyle Gianni’nin süper modelleri meşhur eden kişi olduğu söylenir. George Michael’ın ‘Freedom! 90’ klibinde süper modellere yer vermesi de önemli bir dönüm noktasıdır. Klip o dönem de sonrasında da çok izlendi. 90’larda birçok marka globalleşti. Markalar büyüdükçe kendilerini tanıtacak yüzlere ihtiyaç duydu. O yıllarda en ideal isimler süper modellerdi. Günümüzde Gigi Hadid, Bella Hadid, Kendall Jenner, Hailey Bieber gibi popüler kültürü etkileyen modeller var. Ancak yine de 90’larda yaşanan ‘ulaşılamaz’ algısına sahip değiller. Bunda sosyal medyanın etkisi büyük.Markalar hâlâ bir yüz seçiyor ve bu isimle çalışıyor. Ama bütçesini 100 farklı influencer’a da dağıtıyor. Dolayısıyla bu işbirliklerinin etkisi 90’lardaki gibi olmuyor. Süper modeller hâlâ o kadar dikkat çekici ki markalar yeni isimlere yatırım yapmaktansa, onların popülaritesinden yararlanıyor. Böylece belli bir yaşın üstündeki kesimi ve o yıllara özenen, nostalji seven gençleri de yakalıyor.
Christy Turlington yardımseverliğiyle tanınıyor.
Tatjana Patitz meme kanseri nedeniyle bu yıl 56 yaşında hayatını kaybetti.
90’LARIN SÜPER MODEL STİLLERİNİ YAKALAMAK İÇİN...
Klasik slip elbiseler 90’lar modellerinin en sevdiği parçalardan. The Latest Thing 1.140 lira
Denimin her hali o dönemde çok popüler. Zara, 859,95 lira
Markanın 501 modeli akıllarda Cindy Crawford ile özdeşleşti. Levi’s 1.749,90 lira
Süper model stilinde mini etekler de öne çıkıyor. Koton, 319,95 lira