Oluşturulma Tarihi: Ekim 31, 2004 00:00
TÜRKPETROL’ün kafası oldukça karışık.Olmasa çok kısa süre içinde üç farklı reklam yoluyla karşımıza gelir miydi?. Gazanfer Özcan’ın rol aldığı ilk yolda, "şapkanın değeri’ üzerine gidildi.Sonra Hülya Avşar’ın
magazin basınından intikam aldığı, ‘Oktay ve Oktan’ esprili reklamı yayına girdi. Şimdi de Hülya Avşar, "Jennifer Lopez" rolünde!İnanmıyorsanız Türkpetrol’ün son reklamı ile Jennifer Lopez’in klibini karşılaştırın.Avşar’ın reklamda Lopez’in her şeyini taklit ettiği çok açık. Hülya Avşar reklamda arkadan biraz etine dolgun görünüyor ama Hülya Avşar’a etine dolgunluğu yakıştıran, ‘O ne biçim kalça hareketi’ diyen gitsin Lopez’e baksın!Türkpetrol tabii ki Hülya Avşar’ı reklamlarında, ‘Avşar’ın kalçaları konuşulsun’ diye kullanmıyor. Peki niye kullanıyor?1- Ekranın altında yazan bir sürü mesajı vermek için kullanıyor. Bu mesajları gören var mı? Hülya Avşar reklamın ortasında zincirlerle dans ederken kim reklamdaki diğer mesajlara bakar ki? 2- O ünlü Türkpetrol şapkasına bir sembolik anlam katmaya çalışıyor. Türkpetrol şapkasını görünce Hülya Avşar’ı anımsayacağız. Peki anımsayacağız da ne olacak? Ne aklımıza gelecek? Kaya Çilingiroğlu mu? Hülya Avşarlı her reklam ilgi çeker ama Türkpetrol’ün ilgi çekmekten öte tercih değiştirici başka mesajlara gereksinimi var. Türkpetrol’ün ünlü stratejisi çok yanlış. 3- Hülya Avşar’ın Türkpetrol’ün şapkasına katacağı hiçbir değer Türkpetrol’ün Hülya Avşar’a verdiği YTL’lere değmez! Yani, benzinin ya da benzincinin güzeli bir anlam ifade eder mi? Hadi ortada Aygaz Güzeli Süheyla olsa neyse?Not: Yarın istek üzerine Cem Yılmaz’lı son Alaturca reklamı ve Aygaz Güzeli Süheyla reklamlarını eleştireceğim. Bilginize.Vestel’e Fransız yönetmenVESTEL’in Veysel’li reklamları ile ilgili eleştirilerimi daha önce yapmıştım. Veyselli reklamlar Vestel’i daha popüler hálá getirdi, akıl payını ve pazar payını arttırdı. Ancaaak... Veysel reklamları, Ata Demirer üzerine kurulan çeldirici eğlence zorlamaları nedeniyle bir noktaya odaklanamıyor. Bu nedenle de Vestel’i dayanıklı tüketim malları pazarında sağlam bir konuma oturtmakta zorlanıyor. Son aldığımız bilgiye göre artık Veysel’li Vestel reklamlarını Sinan Çetin çekmeyecekmiş. Sinan Çetin’in rakibi Fransız bir yönetmen. Yeni filmleri merakla bekliyoruz.Eti Remix’in hatasıGAZİANTEP Hayvanat Bahçesi'nde yaşanan üzücü olayı öğrenmişsinizdir. Mehmet Geçibesler isimli görevli, kaplanın biri tarafından öldürüldü. Görevli dalgındı, hata yaptı kaplan da doğası gereği onu affetmedi yedi. Ortada da bir dram vardı. Öldürülen görevli 15 milyon lira için o gün fazla mesai yapıyordu. Bu haberi okuduğumun gecesi televizyonu bir açtım karşımda Eti Remix reklamı. Anımsayalım. Hayvanat Bahçesi’ndeki genç görevli yanlışlıkla aslanla karşı karşıya kalıyor. Aslanı oyalamak için ona Remix veriyor.
Aslan bir süre oyalanıyor. Ama daha sonra görevliyi yiyor. Remix reklamı bana komik geliyordu. O gece hiç komik gelmedi. Bir de Gaziantep’te kaplan tarafından öldürülen görevlinin yakını olduğunuzu ve o gece bu reklamı izlediğinizi düşünün! Çekeceğiniz acıyı düşünün! Eti’ciler siz de düşünün. Yenen sizin yakınınız olsa bu reklamı o gece izleyip ne düşünürdünüz? Çıkarılması gereken dersi bilmem anlatabildim mi?İknayı öğrenmek isteyenlere Cialdini DÜNYANIN bir numaralı ikna hocası Arizona State Üniversitesi Psikoloji Profesörü Robert B. Cialdini, 24-25 Kasım’da Medicat Forum’da bir konuşma yapmak üzere İstanbul’a geliyor. Cialdini, Medicat Forum’da katılımcılara ‘iknanın temellerini’ öğretecek.‘Ne yapalım, geliyorsa geliyor’ deyip hemen burun kıvırmayın. Cialdini, ikna konusunda çok ama çok önemli biri. Onu Türkiye’yle tanıştıran da övünmek gibi olmasın benim.Cialdini’nin ‘İknanın Psikolojisi’ isimli kitabıyla ABD’de okurken tanıştım, çok şey öğrendim. Pelin Özkan’la birlikte Medicat Kitapları’ndan çevrilmesine karar verdik. O günden bu güne de İknanın Psikolojisi’ni hem derslerimde okutuyorum hem de pazarlamacılara, satışçılara, reklamcılara, siyesetçilere okumaları için öneriyorum.Cialdini’den herkesin öğreneceği çok şey var. İşte Cialdini’nin öğretici öykülerinden biri:Cialdini’yi bir gün Arizona’da Kızılderili takıları satmak için mağaza açan bir arkadaşı aramış ve çok şaşırtıcı bir öyküyü onunla paylaşmış. Şaşırtıcı öykü satmakta olduğu birtakım firuze takılarla ilgiliymiş.Arizona’da turist mevsiminin en civcivli zamanı ve dükkan, müşterilerle hiç olmadığı kadar dolu, firuze parçalar fiyatlarına göre çok kaliteli, fakat alan yok.Cialdini’nin arkadaşı firuzeleri satmak için birçok satış taktiği denemiş. Firuzeleri daha merkezi yere taşımış, satışçılara ısrarla firuzeleri tavsiye etmelerini önermiş, ancak bir türlü başarılı olamamış. Sonunda bir tedarik işi için şehir dışına çıkmadan önce satış şefine şu notu karalayıp bırakmış: ‘Firuzeler fiyat X 1/2’. Her şeyi yarı fiyatına indirirse firuzelerden kurtulacağını umuyormuş!Birkaç gün sonra döndüğünde tüm firuzelerin satıldığını görüp rahatlamış. Ancak kısa sürede ortada bir hesap hatası olduğunu da anlamış. Satış şefi bıraktığı notu yanlış okuyup firuzelerin fiyatlarını iki katına çıkarmış!Cialdini’ye göre bu olayın ikna çözümlemesi basit. Firuze hakkında çok az bilgisi olan turistler alışveriş yaparken standart bir ilkeyi basmakalıp bir sözü hedef alıyorlardı: Pahalı eşittir iyi.İyi mücevher isteyen tatilciler fiyatlarından başka hiçbir nitelikleri artmamış olan firuzeleri daha değerli algılamışlardı. Fiyat tek başına kalite algısının tetikleyicisi olmuştu. Cialdini’ye göre turistleri böyle bir budalaca tercih yaptıkları için eleştirmek yanlış. İnsanoğlu günümüzde hızla gelişen ve çok karmaşık bir ortamda yaşıyor. Yaşadığı ortamla başa çıkabilmek için de ‘pahalı iyidir’ gibi kestirme yollara başvuruyor. İkna savaşlarını kazanmak için söz konusu kestirme yolları iyi öğrenmek lazım.Cialdini de ikna öyküsü çok. Cialdini’nin Harvard Üniversitesi’nden çıkarttığı ders kasetleri ABD’de yok satıyor. Bence kaçırmayın. Bu yıl Medicat Forum’da sadece Cialdini yok ama. Bir de Esther Dyson var ki, niye yalan söyleyeyim onun araştırmalarını okuya okuya reklam araştırması öğrendim. Yarın Dyson’dan söz edeceğim. (Medicat Forum’la ilgili daha fazla bilgi için bakınız medicatforum.com)ÇekirgelikGeleceğe yönelik planlarınız varsa her yaşta gençsinizdir. İngiliz Atasözü
button